arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۲ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰

لاریجانی: آمریکا بیمار سیاسی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با عبدالله ترمجی رییس مجلس سنگاپور گفت: آمریکایی ها در بسیاری از مسایل بین المللی رفتار دوگانه دارند که نوعی بیماری سیاسی است. ب

به گزارش انتخاب؛ علی لاریجانی افزود : در حوادث خاورمیانه ، مردم بحرین دمکراسی می خواهند اما آمریکایی ها کمک کردند که با اشغال نظامی این کشور حرکات دمکراسی خواهانه سرکوب شود و این اقدامات باعث رفتن آبروی آمریکا شده است.

لاریجانی افزود: آمریکایی ها تلاش می کنند ایران را لجباز جلوه دهند ، اما منطق ایران این است که یک نظام حقوقی برای همه کشورها وجود داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا را وسیع دانست و گفت: حرکت های مهمی برای دمکراسی خواهی در این کشورها آغاز شده است و جوانان پیشتازان این روندهای مثبت هستند.

لاریجانی افزود : مردم مناطقی از دنیا به خاطر خفقان و دیکتاتوری در شرایط سخت به سر می برند و مردم این کشورها درصدد برآمده اند که شرایط خود را متعادل کنند و حمایت مجلس هایی که با رای مردم انتخاب می شوند، در نتیجه بخشی این حرکات موثر است. وی با اشاره به رژیم های دیکتاتوری در منطقه، گفت: آمریکایی ها از یک سو شعار دمکراسی و آزادی سر می دهند و ازسوی دیگر از دیکتاتورهایی مانند شاه مخلوع ایران حمات می کردند.

لاریجانی گفت: در اجلاس بین المجالس که به تازگی برگزار شد، پیشنهاد ایران درباره حمایت از حرکت های دمکراسی خواهانه در کشورها منطقه به تصویب رسیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید کشورها با رای مردم اداره شوند به ویژه در کشورهایی که جریان های سیاسی مانند القاعده زاییده رژیم های دیکتاتوری آنها هستند و باید از حرکت های حق طلبانه مردم حمایت کرد.

وی حقوق بشر را نمونه دیگری از رفتارهای دوگانه آمریکا دانست و گفت: حکومتی که آمریکا از آن حمایت می کند ، همچنان سلطنتی است که نمایندگان مجلس این کشور را پادشاه انتخاب می کند و حتی زنان هم نمی توانند در این کشور رانندگی کنند اما موضوع رعایت نکردن حقوق بشر در این کشورها مطرح نمی شود.

لاریجانی اظهار داشت : رایزنی های سیاسی پارلمان ها می تواند علاوه بر حمایت از جریان های آزادی خواهی باعث مقابله جدی با تروریسم شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی ها همواره از موضوع حقوق بشر سوءاستفاده می کنند ، در حالی که دوستان دیکتاتور آنان هرگونه فریادهای آزادی خواهانه را سرکوب می کنند و آمریکا هیچ حرکتی علیه آنان ندارد زیرا به زیان این کشور خواهد بود اما ما تلاش کرده ایم شرایط را تغییر دهیم.

وی گفت: ایران در زمینه تغییر شرایط کارهای بزرگی انجام داده و علاوه بر دولت، مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه فعال است و با توجه به نقاط مشترک دو کشور می توان از این ظرفیت ها نیز بهره برد.

لاریجانی بر تقویت گروه های دوستی پارلمانی دو کشور ایران و سنگاپور تاکید کرد و گفت : این گروه ها می توانند موجب تقویت همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی بهره گیری از ظرفیت های مجالس دو کشور را باعث همگرایی در سیاست های بین المللی و بین المجالس آسیایی به ویژه در مسایل مهمی که در جهان روی می دهد دانست و گفت: پارلمان های کشورها می توانند نقش مهمی در آن ایفا کنند.

لاریجانی تاکید کرد: در ایران نگاه مثبتی به سنگاپور وجود دارد و مجلس ایرانی برای هر گونه همکاری برای گسترش روابط آماده است.
نظرات بینندگان