arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۵

اظهارات عجیب سفیر سعودی در عراق درباره رابطه بغداد و تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سفیر عربستان در عراق گفت: روابط راهبردی ما با عراق به منزله قطع روابط بغداد - تهران نیست!
 
به گزارش انتخاب، سفیر عربستان سعودی در عراق که از زمان روی کار آمدنش از نقض عرف‌های دیپلماتیک علیه ایران دست برنداشته و نیروهای بسیج شیعه عراق و ایران را آماج ادعاهای دروغین خود قرار داده است، تاکید کرد، وزارت خارجه عراق آن گونه که با ایران تعامل می‌کند، با عربستان تعامل نمی‌کند.
 
 ثامر السبهان، سفیر سعودی در عراق در گفتگو با شبکه الاخباریه عربستان مدعی شد که ایران از ابزارهای خود برای اجرای دستورکارهایش در منطقه استفاده می‌کند و در عراق لهجه تحریک آمیزی از سوی رهبران فراکسیون‌های سیاسی و نمایندگان پارلمان علیه عربستان وجود دارد.
 
وی مدعی شد که سیاست‌های ایران بر مبنای طایفه‌گرایی است و ایران تنها درصدد "تجزیه" کشورها است و عربستان از سیاست‌های ایران آگاه است و برای اتحاد کشورهای عربی تلاش می‌کند!
 
سفیر سعودی در مورد عراق گفت: دولت عراق اعتراف کرده است که بسیج مردمی بخشی از ساختار دولت است و در نتیجه بسیج نماینده دولت است و اظهارات بسیج مردمی صدای دولت به شمار می‌آید.
 
وی تاکید کرد، وزارت خارجه عراق آن گونه که با ایران تعامل می‌کند، با عربستان تعامل نمی‌کند.
 
سفیر سعودی افزود: آن شرایطی که در طول سال‌های گذشته بر عراقی‌ها گذشته است، بر کشورشان تاثیر گذاشته است و عراقی‌ها با قدرتشان می‌توانند بلند شوند و به جبهه عربی بازگردند. عراق با آن عرب‌گرایی که دارد، به معنای واقعی کلمه یک کشور عربی بوده و از ستون‌های اصلی کشورهای عربی است.
 
السبهان با ادعای اینکه "نقش عربستان در عراق کمک برای کنار گذاشتن اختلافات است"، گفت: ما از دیر باز روابط تاریخی با عراق داریم و اقدامات دیپلماتیک و سیاسی عربستان نیز برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز و تلاش برای از بین بردن گرایش طایفه‌ای در عراق است!
 
وی تصریح کرد: کمپینی رسانه‌ای سفارت عربستان در عراق را هدف قرار داده است و برادران در عراق این مساله را می‌دانند. آمد و شدهای افراد وابسته به سفارت عربستان در عراق نیز تنها با تدابیر شدید امنیتی صورت می‌گیرد.
 
سفیر سعودی ادعا کرد: ما خواهان روابط استراتژیک با عراق هستیم و معنای آن قطع روابط عراق با ایران نیست، چراکه هر کشوری منافع خود را دارد و مردم عراق با تمامی طایفه‌هایشان دوستار عربستان هستند و ما می‌دانیم که چه کسی در پشت صداها علیه عربستان است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان