arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۱۴ تير ۱۳۹۵
انتخاب گزارش می دهد؛

واردات، تورم را كاهش داد

گزارش بانك مركزي نشان مي دهد تورم تك رقمي شده است. عددي كه از سال گذشته حدس زده مي‌شد و بر همين منوال مسئولان وعده آن را براي سال 1395 داده بودند. اين تورم تك رقمي اما مديون چه جرياني است؟ آيا برنامه‌ريزي‌ها اين كاهش را سبب شده است؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : گزارش بانك مركزي نشان مي دهد تورم تك رقمي شده است. عددي كه از سال گذشته حدس زده مي‌شد و بر همين منوال مسئولان وعده آن را براي سال 1395 داده بودند. اين تورم تك رقمي اما مديون چه جرياني است؟ آيا برنامه‌ريزي‌ها اين كاهش را سبب شده است؟

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، نگاه جزئي‌تر به نرخ تورم به دست آمده نشان مي‌دهد در ارديبهشت سال جاري كه تورم كالاهاي مصرفي به 10.4 درصد رسيده است؛ اين كاهش نرخ را مديون افت نرخ تورم كالاهاي قابل تجارت است.

به عبارت ساده‌تر تفكيك نرخ تورم به دو بخش كالاهاي قابل تجارت و غيرقابل تجارت نشان مي دهد در ماه مورد بررسي نرخ تورم در گروه كالاهاي قابل تجارت به 6.7 درصد رسيده است و نرخ تورم كالاهاي غيرقابل تجارت عدد 15 درصد را نشان مي دهد. از اين رو آن بخشي از كالاها كه مسبب كاهش نرخ تورم كل شده؛ مربوط به كالاهاي قابل تجارت بوده است.

در واقع كالاهايي كه امكان واردات به كشور را داشته است، با افت نرخ قابل ملاحظه‌اي روبرو بوده و همين نرخ‌هاي تورم اندك در اين گروه از كالاها باعث شده سرجمع نرخ تورم كل نيز پايين بيايد.

از سوي ديگر اما نرخ تورم در كالاهايي كه امكان واردات ندارد مانند مسكن، نرخ آب، برق و گاز و حمل و نقل و يا آموزش و بهداشت همچنان تورم دو رقمي بالاي 15 درصد داشته است.

به بيان ديگر نرخ تورم براي آن دسته از كالاهايي كه كنترل قيمت آن نيازمند برنامه‌ريزي دولت است؛ هنوز با افزايش قابل ملاحظه‌اي مواجه است اما از آنجا كه به مرحمت واردات گروه كالاهاي قابل تجارت نرخ تورم در اين بخش كاهش قابل توجه داشته، نرخ تورم كل به مرز تك رقمي رسيده است.

نظرات بینندگان