arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۵

گزارش شمخانی به مجلس در مورد کمیته نظارت بر برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اجرای بدون نقض برجام با حفظ و تداوم سیاست‌های راهبردهای جمهوری اسلامی بدون تاثیر پذیری از تلاش آمریکا برای گروگان گیری سیاستهای انقلابی ایران در منطقه ادامه خواهد یافت.
لی شمخانی اظهار کرد: ساماندهی حوزه‌های سیاسی و امنیتی منطقه‌ای از سوی جمهوری اسلامی، میزان اثرگذاری و بازیگری کشورها و عناصر بی‌ثبات کننده را به حداقل رسانده است.

 
به گزارش انتخاب، نماینده ولی فقیه و دبیر شورای عالی امینت ملی صبح امروز (سه‌شنبه) در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی آخرین تحولات سیاسی، دفاعی، امنیتی و همچنین ضرورت‌های تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را برای نمایندگان محترم تشریح کرد.
 
علی شمخانی در ابتدای این جلسه با تبیین نقش تاثیر گذار مجلس شورای اسلامی در ارتقای ساز و کارهای مبتنی بر تامین امنیت ملی بر ضرورت فعال سازی مجموعه ظرفیت‌های مجلس در این خصوص تاکید کرد.
 
وی با تشریح مولفه‌های اصلی تهدید در حوزه پیرامونی کشور و نقش نیروهای فرا منطقه‌ای در این زمینه اظهار کرد: ساماندهی حوزه‌های سیاسی و امنیتی منطقه‌ای از سوی جمهوری اسلامی، میزان اثر گذاری و بازیگری کشورها و عناصر بی ثبات کننده را به حداقل رسانده است.
 
شمخانی با ابراز نگرانی از توسعه عوامل بی نظمی و تضعیف شاخص‌های ثبات آفرین در منطقه افزود: افزاش توانمندی‌های سیاسی اقتصادی و دفاعی و استحکام ساخت درونی قدرت و افزیاش انسجام ملی، راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت تهدیدات فزاینده است.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت اجرای برجام به تلاش آمریکا برای حفظ ساختار تحریم‌ها و محدود سازی توانمندیهای دفاعی و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: مجموعه اقدامات لازم الاجرا از سوی دستگاه‌های مسئول بر اساس راهبردهای تعیین شده درنامه 29 مهر مقام معظم رهبری با جدیت پیگیری می‌شود.
 
شمخانی گفت:‌ اجرای بدون نقض برجام با حفظ و تداوم سیاست‌های راهبردهای جمهوری اسلامی بدون تاثیر پذیری از تلاش آمریکا برای گروگان گیری سیاستهای انقلابی ایران در منطقه ادامه خواهد یافت.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برگزاری چهار جلسه تخصصی کمیته نظارت بر برجام و بررسی دقیق روند اجرای برجام افزود: گشایشهای ایجاد شده در حزه‌های انرژی، حمل و نقل، بانک و بیمه و سرمایه گذاری و همچنین آسیب شناسی چالشهای موجود در زمینه باقی ماندن برخی از تحریم‌ها و تاثیر گذاری تحریم‌های اولیه و عوامل غیر برجامی در این روند را از محورهای فعالیت کمیته نظارت بر برجام بوده است.
 
وی با ارایه گزارشی از آخرین تحولات سیاسی، دفاعی و امنیتی در عراق، جریان تروریسم تکفیری را در سراشیبی سقوط قرار داده است اظهار داشت: عملیات فلوجه که شرایط بسیار مناسبی از هماهنگی و توانمندی ارتش و نیروهای مردمی را به نمایش گذارد ضمن افزایش ابتکار عملی دولت عراق درعرصه نظامی هماهنگی‌های سیاسی در این کشور را نیز افزایش داد.
 
شمخانی با اشاره به پیچیدگی‌ شرایط سیاسی و امنیتی در سوریه، هماهنگی‌های سیاسی و نظامی سه کشور ایران، روسیه و سوریه را مهمترین مولفه تاثیر گذار بر معادلات جرای بر این کشور عنوان کرد.
 
عضو مجمع تشخص مصلحت نظام تحولات یمن، بحرین و نقش مخرب برخی کشورهای منطقه در توسعه تنش در کشورهای ذکر شده را خاطر نشان ساخت و گفت:‌ موضع جمهوری اسلامی، محکومیت مداخله و استفاده از ابزارهای نظامی برای پیگیری اهداف سیاسی توسعه طلبانه علیه همسایگان بوده و پیگیری این روند از سوی دولت سعودی را موجب افزیاش بی ثباتی و خشونت در منطقه عنوان کرد.
 
شمخانی در ادامه این جلسه به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طیف‌های مختلف سیاسی در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی پاسخ داد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان