arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۱۶ تير ۱۳۹۵

آیت الله سید محمد غروی: در مساله فیش های حقوقی، خدمتگذاران نظام آسیب نبینند/برخی رسانه ها شتاب زده عمل نکنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در مساله فیش های حقوقی باید مساله به صورت دقیق بررسی و با آن منطقی برخورد شود،ولی به گونه ای نباشد که خدمتگذاران نظام در رده های مختلف آسیب ببینند.

آیت الله سید محمد غروی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: حقوق های کلانی که از آنها به عنوان حقوق نجومی یاد می شود زیبنده نظام اسلامی نیست، البته چند نکته مهم را باید مورد توجه قرار دهیم. 

وی ادامه داد: سوال این است که این حقوق ها از چه زمانی وارد سیتسم و نظام ما شده و آیا تنها در این دولت بوده یا در دولت های دیگر هم وجود داشت؟ متاسفانه گاهی مساله به گونه ای مطرح می شود که گویا از دستاوردهای این دولت است. 

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نکته دوم اینکه این حقوق ها از نظر فراوانی چه مقدار است آیا همه وزیران، وکلا، استانداران ، فرمانداران، شهرداران، معاونان و مشاوران آنها از این حقوق ها برخوردار هستند؟ 

آیت الله غروی بیان داشت: متاسفانه مساله به گونه ای طرح می شود که گویا همه خدمتگذاران نظام درگیر این مساله هستند در حالی که اینگونه نیست. 

وی ادامه داد: مساله دیگر اینکه این حقوق ها در چه موسسات وابسته و پیوسته به دولت داده شده و چرا در حسابرسی ها که باید بر اساس اسناد بالادستی عمل کنند مطرح نشده و گزارش این امور در هیات امنای موسسات به عنوان انحراف از بودجه داده نشد. 

آیت الله غروی خاطرنشان کرد: دستگاه های نظارتی ما باید شفاف تر و بهتر عمل کنند. 

وی ادامه داد: در اولین روزهایی که مساله فیش های حقوقی در جراید مطرح شد، دولت به موقع دستورات خوبی را صادر کرده و دکتر روحانی نیز پیام بسیار خوبی را ارائه دادند و ایشان نشان دادند که وامدار هیچ کس و هیچ جریانی نیست. 

وی گفت: هر چند این قلیل توجه دادن ها برای نظام خوب و برای دولت ها فرصت است ولی چگونه این مساله تنها برای این دولت مطرح می شود، در حالی که برخی از این امور را عده ای در دولت های گذشته کتمان و لاپوشانی می کردند. 

آیت الله غروی اظهار داشت: انسان احساس می کند برخی مسائل با انگیزه های سیاسی و با هدف تضعیف دولت انجام می شود، هر چند این مسائل برای دولت ها فرصت خوبی است که مشکلات و عیب های کار را بازشناسی کند و این یک آسیبی است که باید در هر دولتی برطرف شود. 

وی با اشاره به اینکه نباید با هر مساله ای برخورد سیاسی کرد، گفت: این مسائل در گذشته هم مطرح بوده و امروز هم باید طرح شود و آسیب هایی که به آن گرفتار هستیم را برطرف کنیم. 

آیت الله غروی اظهار داشت: نباید همه وزیران، وکلا، استانداران، فرمانداران و معاونان همه را با یک چوب برانیم، متاسفانه این مساله در برخی جراید و شبکه ها به گونه ای مطرح شده که زیر سوال بردن نظام است و به هیچ وجه صحیح نیست. 

وی ادامه داد: حالا که به وضعیت این حقوق ها توجه کردیم باید منطقی عمل کنیم و حقوق معقولی برای افراد در نظر گرفته شود. 

وی ادامه داد: عملکرد برخی شبکه ها در زمینه فیش های حقوقی، تحریک کننده است و این به مصلحت نظام نیست و باید آن طرف مساله را هم ببینند، تنها یکطرفه نباید قضاوت کنیم عده ای در کشور در تنگناه هستند و ممکن است با گزارش های ما تحریک شوند. 

آیت الله غروی خاطرنشان کرد: رسانه ها دور از شتاب زدگی و به صورت صحیح با این مساله برخورد کنند. 

وی با اشاره به حقوق های نجومی در ورزش نیز اظهار داشت: متاسفانه گاهی در ورزش برخی قراردادها و دستمزدها برای خیلی ها قابل تامل است. 

وی افزود: در ورزش گاهی به خاطر اینکه بین مربیان داخل و خارج مقایسه صورت می گیرد و یا ملاحظاتی که در این زمینه می شود دستمزدهای کلانی پرداخت می شود و این یک میکروبی است که سرایت می کند و بسیار خطرناک است. 

دکتر حسن روحانی پس از دریافت گزارش کمیته ویژه رسیدگی به پرداخت‌های غیرمتعارف، در نامه‌ای 9 بندی نتایج کار این کمیته را با مردم در میان گذاشت. 

رئیس‌جمهوری در این نامه با توضیح برخی مسایل و ریشه‌های حقوق‌های نامتعارف، دستورهایی در خصوص ساماندهی این مساله صادر کرد. 

بنابر دستور رئیس جمهوری لایحه نظام حقوقی پرداخت‌ها با رفع خلاءهای قانونی با فوریت تهیه می‌شود و دستگاه‌ها موظف به انتشار حداقل و حداکثر حقوق مدیران کشوری و لشکری هستند. 
رئیس جمهوری به مردم قول داده است مبارزه با فساد اداری ادامه خواهد یافت. 

نظرات بینندگان