arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۲ - ۲۹ تير ۱۳۹۵

طیب‌نیا در اولین روز سفر خود به کنیا چه کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی طیب‌نیا در سفر خود به کنیا ضمن سخنرانی در افتتاحیه اجلاس آنکتاد و بر شمردن ویژگی‌های مثبت اقتصاد ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رئیس بانک مرکزی کنیا دیدار کرده و برای بهبود روابط بانکی دو کشور رایزنی کرده است.

 
به گزارش انتخاب، روز گذشته علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی جهت شرکت در چهاردهمین کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد آنکتاد، در راس یک هیئت تخصصی به کنیا سفر کرد.
برنامه‌های وزیر اقتصاد در این اجلاس ضمن ایراد سخنرانی به عنوان شخصیت کلیدی اجلاس، دیدار و گفت‌وگو با مقامات آنکتاد و وزرای اقتصاد چند کشور اعلام شده است.
طیب‌نیا امروز 29 تیر ماه و در روز دوم سفر خود به نایروبی پایتخت کنیا، در جلسه افتتاحیه چهاردهمین اجلاس جهانی آنکتاد شرکت کرده و در سخنانی با اشاره به اهداف توسعه پایدار، برضرورت همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای جهان و کمک به حرکت جریان سرمایه بویژه در مسیر توسعه کشورها و انتقال تکنولوژی و ارزش افزوده در اقتصاد کشورها تاکید کرده است.
او همچنین بیان کرده است: ایران طی سه سال اخیر رشد محسوسی در بهبود فضای کسب و کار داشته که بخشی از آن به تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری مربوط می‌شود. ما این روند را به عنوان یک راهبرد تا دستیابی به شرایط مطلوب ادامه خواهیم داد. 

وزیر اقتصاد در این مراسم، با اشاره به ضرورت وجود امنیت و ثبات در کشورها و مناطق مختلف جهان بعنوان بستر مناسبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، وجود تنش‌های سیاسی و ناامنی را خطر مهلکی برای ثبات و توسعه اقتصادی دانسته و اظهار کرده است: در حالیکه منطقه با تنش‌ها و چالش‌های اساسی امنیتی و سیاسی مواجه است امنیت و ثبات سیاسی در ایران، ضامن سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
وی همچنین با برشمردن توانمندی‌های کشور به تشریح  سیاست‌های دولت در گسترش همکاری‌های اقتصادی و انجام پروژه‌های مشترک سرمایه گذاری با سایر کشورها پرداخته است.


طیب‌نیا همچنین امروز با رئیس بانک مرکزی کنیا دیدار کرده و ضمن اشاره به سابقه تاریخی روابط سیاسی و اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کنیا، سطح فعلی همکاری‌های اقتصادی دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های فراوان موجود ناکافی دانسته و ابراز امیدواری کرده است که با بهبود روابط بانکی میان دو کشور همکاری‌های تجاری و صنعتی بین آن دو گسترش یابد.
وی همچنین در این دیدار بیان کرده است که گرچه تحریم‌های بین‌المللی باعث کاهش روابط بانکی دو کشور شده ولی با توافق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5، بانک‌های کنیایی می‌توانند همکاری خود را با بانک‌های ایرانی آغاز کرده تا بستر فعالیت بخش خصوصی دو طرف برای گسترش همکاری‌ها فراهم شود.

همچنین «پاتریک نگوگی»، رییس کل بانک مرکزی کنیا، در دیدار با طیب‌نیا توسعه روابط  اقتصادی با  جمهوری اسلامی ایران را فرصت مغتنمی برای کنیا دانست و گفته است ما بی‌صبرانه منتظر رفع آخرین موانع برای از سرگیری همکاری با بانک‌های ایران هستیم.
 
به گزارش ایسنا، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل که به اختصار آنکتاد نامیده می‌شود درسال ۱۹۶۴ میلادی با هدف یک پارچگی کشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی تأسیس شده است. آنکتاد یک رکن مجمع عمومی سازمان ملل متحد  به حساب می‌آید و برمبنای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بنا شده‌است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان