arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۰

مغز انسان، از نياکان غارنشين و شکارچي است/ عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دانشمندان دريافته اند که انسان امروزي 10 درصد کوچکتر و کوتاه تر از نياکان غارنشين و شکارچي خود است.

به گزارش انتخاب؛ يافته هاي پژوهشگران حاکي از آن است، بيشتر اين کاهش جثه در ده هزار سال گذشته رخ داده است و در همين بازه زماني، اندازه مغز انسان نيز ده درصد کوچکتر شده است.

نتايج اين پژوهش ها کاملاً بر خلاف باور متداول پيشين است که بر بزرگ تر و قدبلندتر شدن انسان در طول زمان تأکيد دارد.
 


مارتا لار، يکي از مديران مرکز مطالعات تکاملي انسان در دانشگاه کمبريج مي گويد: نخستين انسان ها که حدود 200 هزار سال پيش مي زيسته اند، بلندقد و درشت جثه بودند.به گفته وي، هرچند شواهد فسيلي از 190 هزار سال پيش به بعد پراکنده است، اما نشان مي دهد که انسان ها تا 10 هزار سال پيش بلندقد و درشت پيکر باقي مانده بودند.
 
اما از 10 هزار سال پيش به اين سو، رفته رفته از قد و اندازه مغز آدمي کاسته شد که يک تغيير چشمگير به شمار مي آيد.اين پژوهشگر، کوچک شدن مغز انسان را نتيجه انرژي زيادي مي داند که مغز بزرگ به آن نياز داشته است. وي مي گويد: يک چهارم انرژي بدن آدمي به مصرف مغز مي رسد. کوچکتر بودن مغز ما نسبت به انسان هاي نخستين، نشانه کم هوش تر بودن انسان کنوني نيست.يافته هاي اين دانشمندان بر پژوهش هاي نظام مندي استوار است که روي فسيل هاي بر جاي مانده انساني(جمجمه هاي کشف شده در آفريقا، اروپا و آسيا) انجام شده است.
 
قدمت کهن ترين فسيل ها به 200 هزار سال پيش باز مي گردد که در آفريقا يافت شده است. مطابق شواهدي که تا کنون به دست آمده، انسان ها تا 65 هزار سال پيش از قاره آفريقا بيرون نرفته اند.
نظرات بینندگان