arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۳ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵

کشتار فک توسط ماهیگیران دریای خزر گزارش نشده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز درمانی و تحقیقات فک هلند گفت: هیچ گونه کشتاری فک در دو سال گذشته توسط ماهیگیران خزر گزارش نشده است.

به گزارش انتخاب، لنی هارت شامگاه شنبه در همایش تالاب‌ها میراث ماندگار مازندران در بهشهر افزود: با توجه به مشکلاتی که گریبان گیر فک خزری شده بود با دعوت از استادی از دانشگاه شهید بهشتی وارد ایران شدم و اکنون حدود ۱۰ سال در خصوص فک خزری پژوهش داریم.

وی گفت: در آن زمان‌گونه‌های مختلفی از فک در حال انقراض بودند که اکنون از آن شرایط خارج‌شده‌اند که در این راستا باید بومیان را با برنامه‌های خودسازگار کرده و آنان را در این برنامه‌ها دخالت دهید تا کمک‌کار شما باشند.

لنی هارت ادامه داد: شما نمی‌توانید همه مسائل و جزییات علمی و پژوهشی را به بومیان بگویید بلکه باید از یک سنبل برایشان توضیح داده و شرایط انقراض و خطرات احتمالی آن را بیان کنید تا در وجودشان دغدغه ایجاد شود.

وی گفت: مردم منطقه است که نگران آینده دریای خزر هستند و در این راستا ماهیگیران و افراد بومی می‌توانند بیشترین کمک را برای حفظ محیط‌زیست داشته باشند که آموزش، تحقیقات و ارتقاء شرایط معیشتی افراد بومی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

رئیس مرکز درمانی و تحقیقات فک هلند با اعلام اینکه برای کمک به حفظ فک‌ها نیاز به کمک مردم بومی هستیم، ادامه داد: ما بدون بومیان منطقه و استفاده از وجود و حضورشان نمی‌توانیم حتی کارهای تحقیقاتی انجام دهیم که راه‌اندازی مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده به‌عنوان گام نخست برای حفاظت ازاین‌گونه بوده است.

لنی هارت گفت: فک خزری یکی از کوچک‌ترین اعضای خانواده فک‌ها محسوب می‌شوند که تنها در دریای خزر یافت می‌شوند و متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیری در جمعیت این نوع فک‌ها بودیم که با برنامه‌های اجراشده و کمک از بومیان در ۲ سال اخیر، حتی یک نوع کشتار فک توسط ماهیگیران گزارش نشده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان