arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
گروه توسعه انجمن انديشه و قلم برگزار مي‌كند؛

مناظره مظاهری و خرازی درباره روابط اقتصادي ايران با كشورهاي جهان سوم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست «روابط روابط اقتصادي ايران با كشورهاي جهان سوم؛ صدقه‌دهي يا سرمايه‌گذاري با مناظره طهماسب مظاهری وزير پيشين اقتصاد و دارايي و رييس كل اسبق بانك مركزي و سید صادق خرازی معاون پيشين وزارت خارجه و سفير اسبق ايران در فرانسه برگزار می‌شود.

این نشست از سوی گروه توسعه انجمن اندیشه و قلم و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، فردا چهارشنبه دهم شهریورماه از ساعت 17 در تالار خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، نبش ورشو واقع شده و حضور در این نشست برای عموم آزاد است.

در پیش‌درآمدی که از سوی انجمن اندیشه و قلم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است:

انتخاب شعار نه شرقي نه غربي، به‌عنوان خط مشي سياست خارجي جمهوري اسلامي، موجب شد كه به‌صورت طبيعي ديپلماسي ايران به سوي توسعه و تعميق رابطه با كشورهاي در حال توسعه يا جهان سوم پيش رود كشورهاي جهان سوم نيز طبعا براي تعميق و توسعه رابطه با جمهوري اسلامي ايران، به‌دنبال انگيزه و منافع ملي خود بودند كه اولين و متداول‌ترين نوع منافع، منافع اقتصادي حاصل از رابطه با ايران بود در مواردي نظير رابطه با سوريه در زمان جنگ، منافع متقابله حاصله براي ايران از نظر نظامي يا سياسي وجود داشت اما در رابطه با بسياري از كشورهاي ديگر حتي همين منافع نظامي و سياسي متصور نبود از اشكال رابطه اقتصادي ايران با كشورهاي جهان سوم در قالب فروش غيرنقدي نفت، كمك‌هاي نقدي و كالا، سرمايه‌گذاري در پروژه‌ها و صدور خدمات فني و مهندسي مي‌توان نام برد. 

1- هدف ايران از سرمايه‌گذاري خارجي چيست؟

2- آيا كمك‌هاي ايران مصداق سرمايه‌گذاري خارجي است يا كمك‌هاي مالي؟ اگر سرمايه‌گذاري است آيا بر مبناي اصول و تئوري‌هاي اقتصادي اين سرمايه‌گذاري‌ها انجام شده است؟

3- آيا در سرمايه‌گذاري‌هاي ايران اصول اوليه سرمايه‌گذاري نظير توجيه اقتصادي وتضمين باز گشت سرمايه در نظر گرفته شده است؟ اولويت براساس مزيت اقتصادي آنها بوده يا با هدف ايجاد پايگاه سياسي درآن منطقه انتخاب شده‌اند؟

4- آيا اين كمك‌ها با اهداف سياسي صورت گرفته يا با اهداف اقتصادي؟ اگر هر دوي منافع در نظر گرفته شده سهم كدام‌يك در تصميم‌گيري‌ها بيشتر بوده است؟

5- ماحصل اين كمك‌ها چه بوده است؟ (چه در بعد سياسي و چه اقتصادي)

6- آيا ايران با توجه به شرايط اقتصادي و مشكلاتي كه با آن روبه‌روست در جايگاه كمك به ساير كشورها هست؟ آيا شرايط سياسي ارجح به شرايط اقتصادي است؟!»
نظرات بینندگان