arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵

جنتی: حاکم شدن یک سلیقه در کشور را مردود می‌دانیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تنوع فرهنگی و هنری را پذیرفتیم و اینکه یک سلیقه در کشور حاکم باشد را مردود می‌دانیم، زیرا به تعداد انسانهایی که وجود دارد سلیقه‌های متفاوتی وجود دارد؛ به خصوص در حوزه فرهنگ که دیدگاه‌های مختلف در چهارچوب قواعد می‌توانند خودشان را عرضه کنند.

به گزارش انتخاب، علی جنتی در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید که 13 شهریور ماه در کتابخانه‌ی ملی برپا شد، بیان کرد: می‌خواهم در این جلسه به برخی از سیاست‌ها و رویکردهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه سال اخیر دنبال کرده بپردازم، یکی از شعارهای اصلی دولت؛ "اعتدال" بود طبیعتا دستگاهای فرهنگی جهت جا انداختن اعتدال و دوری از افراط و تفریط تلاش می‌کردند.

او ادامه داد:‌ لذا رویکردهای ما از جمله گسترش اعتماد فرهنگی و هنری در بین اصحاب این حوزه ایجاد شد، اوایل که به وزارتخانه آمده بودم با برخی از سینماگران و موسیقدان‌ها ملاقات داشتم و آنها می‌گفتند به مدت 4 سال است که پای‌مان به وزارت ارشاد باز نشده است، برخی از آنها نیز معتقد بودن که حتی 8 هشت سال است که وارد وزارت ارشاد نشده‌اند. خوشبختانه در حال حاضر فضایی ایجاد شد که اصحاب فرهنگ و هنر با دولت آشتی کردند و آنها که اهل قلم هستند با روحیه و نشاط می‌نویسند و آنهایی که اهل هنر هستند هنرشان را به نمایش می‌گذارند.

او اضافه کرد: در حوزه سینما، سینماگران متعددی بودند که یا کار نمی‌کردند یا حاضر نبودند که فیلم‌هایشان را در جشنواره فیلم فجر به نمایش بگذارند اما آنها آمدند و امروز در حوزه سینما رونق می‌بینیم تنها در سه ماهه اول سال 95 هشت میلیون نفر به سینما رفتند و درآمد حاصل از این حوزه بیش از شصت میلیارد تومان بوده است، این درحالی است که در طول سال  92 این رقم به 50 میلیارد هم نمی‌رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برخی از این فیلم‌ها آن چنان از نظر اقتصادی رونق پیدا  کرد که رکورد ثبت کردند و ما شاهد فروش فیلم‌هایی با مبلغ 17 میلیارد تومان در عرض 10 هفته بودیم که چنین چیزی درگذشته سابقه نداشت. جلب مخاطب به گونه‌ای بوده که در سیزده روز تعطیلات عید نوروز شاهد پخش  24 ساعته فیلم در برخی از سینماها بوده‌ایم.

جنتی افزود:بسیاری از کتاب‌ها به دلیل برخی خرده‌گیری‌های نابه جا پشت در مانده بود و به آنها مجوز چاپ داده نمی‌شد اما ما احساس کردیم در چهار چوب قانون و نظارت می‌توان فضایی را برای اهل قلم باز کرد تا کتاب‌های خود را منتشر کنند.

او اضافه کرد: در سال 94 حدود 80 هزار عنوان کتاب چاپ شده که برخی از آنها چاپ اول بوده است و این موضوع نشان‌دهنده شوق در اهل قلم است.همچنین گسترش گفت‌و شنودهای فرهنگی و برگزاری جلسات متعدد برای نقد کتاب در جهت گسترش امر کتاب‌خوانی از جمله اقداماتی است که تلاش‌های بسیاری برای آن صورت گرفته است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگری از سخنانش گفت:‌ یکی از نکاتی که جزو سیاست‌های ما بوده است، بحث عدالت فرهنگی است؛ ما احساس می‌کردیم بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کلان شهرها متمرکز شده است و زمانی که به نقاط مرزی می‌رفتیم متوجه می‌شدیم که فضای فرهنگی فقیر است لذا بسیاری از اعتبارات فرهنگی را که در گذشته عمدتا در کلان‌شهرها صرف می‌شد به مناطق دور افتاده هدایت کردیم و در طول دو سال گذشته همایش‌هایی برای روستاهای دوستدار کتاب برگزار شد و به این ترتیب بسیاری از روستاها آمدند و خودشان را عرضه کردند.

جنتی بیان کرد: نکته ضروری که باید به آن اشاره کنم این است که با توجه به این‌که مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی مطرح کردند، یکی از ضرورت‌های همه دستگاه‌ها گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس وظیفه‌ای که داشته از آغاز امسال مسئله گفتمان سازی را در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار داده است و از فکر و اندیشه اصحاب نظر در این زمینه استفاده می‌کند.

وزیر ارشاد گفت:‌ اعتقاد ما این است که اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی تداوم پیدا کند، باید در این زمینه فرهنگ سازی شود  و این وظیفه تنها بر عهده یک نهاد فرهنگی نیست بلکه تمام مراکز علمی و پژوهشی باید در این زمینه کمک کنند تا گفتمان سازی تحقق پیدا کند، اگر چه شاید این کار یک دهه زمان ببرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان