arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵

مازنی: امام(ره) فرمودند که نباید نگران باشیم برخی مقدس‌مآب‌های احمق نسبت به ما چه نگاهی دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم گفت: من به کسانی که موسیقی را به حاشیه امن تبدیل کرده‌اند، نصحیت می‌کنم که این کار را نکنند، زیرا در درازمدت آثار منفی خواهد داشت.

به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام احمد مازنی  درباره اظهارنظرهای اخیر و حاشیه‌های به‌وجود آمده در موضوع کنسرت‌های موسیقی، اظهار کرد: موضوع به خود موسیقی مربوط نیست، بلکه به‌نظر می‌رسد به حواشی موسیقی مربوط است. من خواهش کرده‌ام تمام کسانی که در این زمینه ذی‌نفع هستند، بنا را بر این بگذارند که موسیقی در این میان تلف نشود و آسیب نبیند.

او با بیان این‌که یکی از ذی‌نفع‌ها مخاطبان هستند، ادامه داد: مخاطبان در موسیقی سنتی، با برنامه همراه می‌شوند و آرامش و متانت خود را حفظ می‌کنند. در موسیقی پاپ نیز مقداری فضا آزادتر است و ممکن است گاهی هنجارهای جامعه رعایت نشود و در نتیجه، نوعی تقابل میان اقشار مختلف جامعه به‌وجود آید.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: موضوعات حاشیه‌ای به مسائل جناحی و سیاسی برمی‌گردد. اهالی فرهنگ و هنر باید مراقب باشند که در دعواهای سیاسی وارد نشوند و آسیب نبینند. افرادی که به گروه‌های فشار معروف هستند، هر جایی شلوغ می‌کنند. من فکر می‌کنم افکار عمومی حق دارد که احساس کند، جای دیگری یک خیانت بزرگ در حال اتفاق افتادن است که سر مردم را به موضوعی گرم می‌کنند.

حجت‌الاسلام مازنی با بیان این‌که امام (ره) در همه زمینه‌ها از جمله نگاه‌شان به حوزه موسیقی، حرکت اصلاحی داشتند، گفت: آقای دعایی - مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات - از معدود افرادی است که امام (ره) را می‌شناسد. در جایی خواندم که ایشان گفت، امام (ره) اولین کسی بودند که اجازه دادند، اجرای زنده موسیقی در حضورشان انجام شود. بعضی شاگردان امام (ره) نامه‌ای به ایشان نوشتند و نسبت به بعضی فیلم‌ها، سریال‌ها و برخی برنامه‌های موسیقی انتقاد کردند، امام (ره) نه‌تنها آن موارد را تأیید کردند، بلکه در جواب گفتند، نباید نگران باشیم برخی مقدس‌مآب‌های احمق نسبت به ما چه نگاه و تعبیری دارند.

وی تاکید کرد: امام (ره) مسائل را حل کردند، ما باید مراقب باشیم از چارچوبی که ایشان برای ما تعریف کردند، در همه حیطه‌ها خارج نشویم. موسیقی یکی از مواردی است که من به‌عنوان یک طلبه و فعال اجتماعی و فرهنگی می‌گویم باید موسیقی سنتی را ترویج و تبلیغ کنیم و به‌عنوان بخشی از نیاز جامعه، آن را از مردم دریغ و موضوع را سیاسی نکنیم. تا به‌گونه‌ای نشود که در منطقه‌ای از کشور، برای ممنوعیت موسیقی قانون وضع و مردم را از استفاده از موسیقی محروم کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که نظر شما به‌عنوان یک روحانی درباره موسیقی چیست؟ گفت: اگر موسیقی در خدمت رشد و تعالی باورهای مردم و در راستای سلامت روانی و اجتماعی قرار گیرد، مانند کلام موزون شاعرانی است که در مسیر ایمان حرکت می‌کنند. از نظر فتوی و نگاه فقهی هم تا قبل از انقلاب اسلامی، نظرها و دیدگاه‌های مختلفی در تمام حوزه‌ها داشتیم، امام خمینی (ره) در همه حوزه‌ها انقلاب کردند و اصلاحی را به‌عنوان یک مصلح انجام دادند. نرم‌ترین و مصلح‌ترین انقلاب، انقلاب اسلامی بود.

حجت‌الاسلام مازنی همچنین اظهار کرد: همه ائمه جمعه یک نظر نداشتند. به‌نظر من، این درست بود که اگر قرار است کنسرت در مشهد نباشد، در دیگر جاها هم نباشد. اگر قرار است استثنائی در قانون باشد، به نظام اجتماعی کشور ضربه می‌زند. ممکن است هر کسی برای هر کار دیگری هم اجرای قانون در منطقه‌ای را مستثنی کند. اگر هر کسی صاحب تریبون باشد، بگوید من اجازه نمی‌دهم که این قانون در این استان اجرا شود، مجوزی ایجاد می‌کند تا هر کسی بخواهد از هر تریبونی که می‌خواهد، این استثنائات را ایجاد کند. به‌نظر می‌آید این موضوع سیاسی باشد و امیدواریم حل شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان