arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۰

مردم از چه كسانی بیشتر شكایت می كنند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شكایت از پزشكان در سال 89 نسبت به سال 88 افزایش هزار و 500 تایی داشته است. در صدر محكومان هم دندان پزشكان جا خوش كرده اند

به گزارش انتخاب به نقل از خبر؛ سازمان پزشكی قانونی امروز آماری را منتشر كرده كه نشان می دهد تشكیل پرونده های قصور پزشكی برای پزشكان افزایش چشمگیری داشته. به گفته مدیركل كمیسیون های پزشكی قانونی كشور، پرونده های شكایت قصور پزشكی با 12 درصد رشد در سال 1389 نسبت به سال 1388، از 13 هزار و 614 پرونده به 15 هزار و 241 پرونده رسید.

این مسوول ارشد سازمان پزشكی قانونی، بیشترین تعداد شكایات پرونده های قصور پزشكی در سال 1388 را مربوط به رشته دندانپزشكی دانست و گفت: بعد از دندانپزشكی، زنان و زایمان و رشته ارتوپدی به همراه هم در دومین رتبه و جراحی عمومی، سومین رشته ای است كه بیشترین شكایات را داشته است. اما در سال 1389، به رشته زنان و زایمان اولین و پس از آن اتوپدی دومین و جراحی عمومی سومین رتبه بیشترین آمار شكایات را دارند.

این در حالی است كه آمار طرح شكایت مردم از پزشكان در سازمان نظام پزشكی نشان می دهد مردم بیشتر از دست پزشكان عمومی عارض شده اند. دلیل آن را نیز جمعیت فراوان پزشكان عمومی نسبت به متخصصان رشته های مختلف و همچنین مراجعه بیشتر بیماران به پزشكان عمومی، اعلام شده. هر چند گفته می شود بیشتر شكایتهای مردم از پزشكان عمومی به شعبه های حل اختلاف پزشكی ارجاع و پرونده ها و پس از برقراری صلح و سازش بین بیمار و پزشك، پرونده مختومه اعلام می شود. همچنین مسئولان نظام پزشكی می گویند تخلفات انتظامی و صنفی مانند عدم رعایت تعرفه و دریافت وجوه غیر مجاز نیز در نظام پزشكی رسیدگی می شود، در حالی كه سازمان پزشكی قانونی، تنها به تخلفات پزشكان كه منجر به بروز خسارت برای بیماران، شده، رسیدگی می كند.

مدیر كل كمیسیونهای پزشكی سازمان نظام پزشكی به خبرآنلاین توضیح داد: "برخی از تخلفات مربوط به پزشكان عمومی، بر حسب مورد شكایت در گروه های دیگری مانند جراحی زیبایی، تقسیم بندی شده است. دلیل آن نیز این است كه بعضی از پزشكان عمومی به حوزه های تخصصی دیگری ورود كرده اند و شكایات از آنها در قالب تخصصی كه وارد شده اند مورد بررسی قرار می گیرد."

با این حال، آمارهای پزشكی قانونی كشور نشان می دهد بیشترین محكومین پرونده ها را در سال 1388 و 1389، را پرونده های دندانپزشكی تشكیل می دهد. در سال 1388 بعد از دندانپزشكی، بیشترین محكومین، جراحان عمومی و پزشكان زنان و زایمان بودند، اما در سال 1389، بعد از دندانپزشكی، بیشترین محكومین به پزشكان زنان و زایمان و بعد از آن به ارتوپدها اختصاص داشت. یعنی پزشكان زنان و زایمان در شكایات وارد شده از رتبه سوم سال 1388 به رتبه دوم سال 1389 رسیده اند.

دكتر سلطانی، مدیركل كمیسیونهای پزشكی در سازمان پزشكی قانونی می گوید مهمترین علت شكایت بیماران را بر اساس تحقیقاتی كه تحت عنوان «علل شكایت بیماران» كه انجام شده، عوامل رفتاری است: "یك اصل در همه جای دنیا وجود دارد كه اگر بیمار در نتیجه اقدامات پزشكی آسیب ببیند شكایت نمی كند اما وقتی بیمار آزرده و ناراحت می شود شكایت می كند، این اصل در كشور ما هم صدق می كند. ممكن است یك بیمار به مجموعه درمانی مراجعه كند و آن نتیجه دلخواه كه مورد نظر بیمار از درمان و اقدامات درمانی است حاصل نشود ولی رفتار خوبی كه در آن مجموعه درمانی با بیمار صورت می گیرد باعث شود كه عدم بهبودی به حساب درمان ناموفق و قصور پزشكی گذاشته نشود. ولی عكس قضیه هم هست. نتیجه موفق درمانی حاصل شود ولی رفتار مناسبی نباشد."

وی در خصوص نتیجه پرونده های قصور پزشكی در دو سال گذشته گفت: در سال 1388، در یكهزار و 54 مورد، كادر پزشكی مقصر شناخته شدند (درصد مقصرین: 47.7) و یكهزار و 153 مورد رأی برائت برای كادر پزشكی صادر شد. در سال 1389 هم در یكهزار و 358 مورد از پرونده های قصور پزشكی، (درصد مقصرین: 46.5) كادر پزشكی مقصر شناخته و یكهزار و 567 مورد نیز تبرئه شده اند.

وی با اشاره به نوع تقسیم بندی پرونده های ارجاعی به كمیسیون های پزشكی قانونی گفت: پرونده ها بر اساس موضوع قصور پزشكی، پرونده های پزشكی قانونی ـ شامل معاینات بالینی و بررسی علت مرگ ـ و پرونده های روانپزشكی تقسیم بندی می شوند.

دكتر سلطانی در تشریح میزان پرونده های ارجاعی بر اساس این تقسیم بندی اظهار داشت: در سال 1388، دو هزار و 207 پرونده قصور پزشكی، هفت هزار و 701 پرونده پزشكی قانونی، سه هزار و 706 پرونده روانپزشكی داشتیم. در سال 1389 هم، دو هزار و 925 پرونده قصور پزشكی، هشت هزار و 325 پرونده پزشكی قانونی، سه هزار و 991 پرونده روانپزشكی به كمیسیون های پزشكی قانونی سراسر كشور ارجاع شده است.

نظرات بینندگان