arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۰۵ تير ۱۳۹۰

«نه» شوراي نگهبان به كميته صيانت از آراي اصولگرايان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت: شورای نگهبان در آستانه انتخابات نهم صرفا همچون همیشه به دلیل مشغله‌های جاری انتخابات بلكه به دلیل درگیر شدن با پدیده‌ای به نام جریان انحرافی بیش از هر سال درگیر مسایل انتخابات است. به همین دلیل روز گذشته محور اكثر سوالات خبرنگارانی كه در نشست خبری سخنگوی، این شورا حضور داشتند، حول محور انتخابات مجلس نهم و نحوه احراز صلاحیت كاندیداهای این انتخابات بود. از دغدغه‌های جریان اصولگرا نسبت به سلامت انتخابات به واسطه حضور جریانی جدید در انتخابات پیش رو تا مطرح شدن كمیته صیانت از آرا توسط برخی از فعالان این جریان گرفته تا تمهیدات شورای نگهبان برای جلوگیری از ورود جریان موسوم به جریان انحرافی در انتخابات و در نهایت نحوه ورود اصلاح‌طلبان و محدودیت‌های ایجادشده برای این جریان سوالاتی بود كه از سخنگوی شورای نگهبان پرسیده شد تا وی نیز برابر همه این سوالات یك پاسخ كلی مطرح كند و آن اینكه: «ابزار ما برای بررسی صلاحیت‌ها، قانون است و آنچه مورد بررسی قرار می‌گیرد رفتار افراد خواهد بود، نه جریانات و گروه‌ها.»

با این حال وی درخصوص بررسی صلاحیت اصلاح‌طلبان تاكید كرد: «این شورا در صلاحیت افراد دخیل در فتنه دقت بیشتری می‌كند.» این در حالی است كه از سوی جریان اصلاح‌طلب هنوز خبری از تصمیم درخصوص شركت یا عدم شركت در انتخابات اعلام نشده و تنها شروط اساسی آنها رسما اعلام شده است. البته كدخدایی برابر بحث‌هایی كه درخصوص كمیته صیانت از آرا مطرح شده نیز موضع‌گیری كرد و ضمن دفاع تمام قد از نهاد متبوعش تنها شورای نگهبان را «مرجع رسمی صیانت از آرا دانست»، كمیته‌ای كه این روزها به واسطه فعالیت گروهی موسوم به جریان انحرافی كه به گفته منتقدان، حلقه اطرافیان رییس دولت دهم را تشكیل می‌دهند، از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده است تا به گفته آنها «اگر جریان انحرافی بخواهد به‌صورت معنادار در انتخابات دخالت كند، نمایندگان مجلس با تصویب طرحی دوفوریتی، یك نهاد مستقل تشكیل دهند و اجرای انتخابات را از دولت بگیرند تا از آرای مردم صیانت شود» چراكه به اذعان منتقدان، جریان انحرافی درصدد تصاحب دو سوم كرسی‌های مجلس نهم است. سخنگوی شورای نگهبان تاكید كرد: «هیچ مرجع دیگری كه در قانون نامی از آن برده نشده و بخواهد خود را پاسدار آرا محسوب كند، صلاحیت ورود در امر انتخابات را ندارند.»

البته كمیته صیانت از آرا یكی از تصمیماتی بود كه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گرفته بودند كه دراین‌باره به‌ شدت از سوی اصولگرایان مورد انتقاد قرارگرفتند. كدخدایی ادامه داد: با وجود ناظران مطلع و باتجربه سعی می‌كنیم وظیفه صیانت از آرای مردم را به خوبی انجام دهیم. در این میان خبرنگار دیگری باز هم از كدخدایی پرسید، چگونه قرار است شورای نگهبان تشخیص دهد فردی كه در انتخابات شركت می‌كند جزو جریان خاصی است؟ گفت: قانون، مراجع چهارگانه‌ای را مشخص كرده؛ علاوه بر آن هیات‌های اجرایی و تحقیقات محلی ابزارهایی هستند كه وضعیت افراد را بررسی می‌كنند و سلامت كاندیداها را مورد تایید قرار می‌دهند. در ادامه سوال و جواب‌ها نوبت به احراز صلاحیت اصلاح‌طلبان در انتخابات رسید؛ جریانی كه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم با محدودیت‌های زیادی مواجه شد و برای حضور در انتخابات مجلس نیز هنوز اعلام آمادگی نكرده است، با این حال خبرنگاری از كدخدایی پرسید اگر اعضای دو حزب منحله جبهه مشاركت و سازمان مجاهدین كه جزو احزاب اصلاح‌طلب هستند در انتخابات شركت كنند شورای نگهبان چه برخوردی خواهد كرد و آیا سابقه عضویت در این احزاب ملاك است یا خیر، كه وی در پاسخ گفت: مصداق را از بنده جویا نشوید چراكه بنده اكنون درصدد تعیین مصادیق نیستم همانگونه كه گفتم اگر رفتارها با قانون منطبق باشد، اشكالی در زمینه ورود افراد به انتخابات وجود ندارد در غیراین صورت شورای نگهبان نسبت به صلاحیت افراد دقت بیشتری خواهد كرد.

در این میان خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح كرد؛ نظر شورای نگهبان درباره آن دسته از افراد و گروه‌های موسوم به جریان اصلاح‌طلب كه با جریان فتنه مرز‌بندی نكرده‌اند برای ورود به انتخابات مجلس چیست؟ كدخدایی نیز در پاسخ گفت: معیار شورای نگهبان درباره كسانی كه در فتنه در حوادث انتخابات 88 دخالت داشتند، ‌رفتار این افراد است و چنانچه این رفتارها مغایر قانون بوده باشد، شورای نگهبان نسبت به بررسی صلاحیت آنها دقت بیشتری خواهد كرد.

در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان موضوعات دیگری نیز مطرح شد. كدخدایی روز گذشته اعلام كرد: «این شورا با تشكیل وزارت «راه و شهرسازی» موافقت كرد. تا از تاریخ تصویب این قانون وزارت راه و شهرسازی از تجمیع وزارتخانه‌های مسكن و شهرسازی و راه و ترابری تشكیل شود.» بعد از ایرادات گرفته‌شده شورای نگهبان از لایحه امور زیربنایی كه بعد از اصلاح تغییر نام داد و اعاده آن به مجلس برای رفع ایرادات نمایندگان برای تامین نظر این شورا ایرادات را برطرف كردند و عنوان وزارت امور زیربنایی را به وزارت راه و شهرسازی تغییر دادند و برای بررسی مجدد به شورا فرستادند؛ این شورا نیز روز گذشته اعلام كرد كه تشكیل وزارت راه و شهرسازی را تایید كرده است.

نظرات بینندگان