arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۲۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۱۱ تير ۱۳۹۰
روز‌شمار‌خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی / ۱۱ تیر۱۳۶۷:

ملاقات سید محمد خاتمی و میرحسین موسوی با هاشمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ساعت هشت صبح در دفترم، جلسه ای با حضوراعضای ستاد کل [نیروهای مسلح ] تشکیل شد. نخست وزیر، دکتر روحانی، [سید حسن ] فیروز آبادی، [بهزاد ] نبوی، [غلامرضا ] آقازاده، [محمد] باقریان، [بیژن نامدار] زنگنه، [علی ] شمخانی، [علیرضا ] افشار، [مسعود روغنی] زنجانی، [سید محمد ] خاتمی، [محمد] فروزنده و [غلامعلی] رشید حضور داشتند .
بیشتر وقت را درباره ترکیب و وظایف و امور شکلی و ارتباط ستاد کل با ستادهای دیگر گذراندیم و سپس وارد بحث پدافند از نقاط حساس شدیم. کلیاتی درباره آینده جنگ گفتم. جلسه تا ظهر طول کشید۱/
ظهر آقای [سید محمد ] خاتمی [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ]، جداگانه مطالبی درباره
تبلیغات و استفاده از اهرم‌های سیاسی برای پایان مطلوب جنگ داشت. با دکتر روحانی هم جداگانه درباره مسئولیت‌های حوزه فرماندهی مذاکره کردیم.
عصر سرتیپ [محمد حسین ] جلالی [وزیر دفاع ] آمد . از دخالت دولت و چهره‌های سیاسی در امور نیروهای مسلح اظهار نگرانی کرد که گفتم آنها بیشتر در امور پشتیبانی هستند. سرهنگ ترابی [فرمانده حفاظت اطلاعات ارتش] آمد و گزارشی از کار حفاظت و بازداشت جمع کثیری از عناصر ضد انقلاب سلطنت طلب‌ها داد و برای تحرکات خارج از کشور خود ارز خواست.
آقای جواد لاریجانی [معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ] برای مشورت در
مذاکره با غربی ها و شرقی‌ها در سفری که در پیش دارد، آمد؛ تذکراتی درباره استفاده از اهرم‌های سیاسی جهانی در سرنوشت جنگ دادم.
شب در جلسه سران قوا شرکت کردم. بیشتر وقت را وزارت خارجه و وزارت اطلاعات
گرفتند: وزارت خارجه برای امور لبنان و اطلاعات برای اختیارات بیشتر برای کنترل
ارگان‌های اطلاعاتی دیگر. دیر وقت به خانه رسیدم.

۱- - آقای هاشمی در پایان جلسه در مصاحبه ای درباره مصوبات ستاد کل فرماندهی کل قوا گفت: «در مرحله جدید جنگ تحمیلی تغییراتی در چگونگی بهره گیری از نیروهای داوطلب بسیجی، سربازان وظیفه و دیگر نیروها بوجود خواهد آمد. قوانین و مقررات مربوط به تأمین نیروها، از سوی قوه مقننه وضع خواهد شد . شرایط جدید براساس به وجود آوردن امکاناتی است، برای بدست آوردن برتری در جبهه های زمینی که در سا ل های اخیر عاملی تعیین کننده به شمار می آمده است . در زمان جنگ باید امکاناتی که در اختیار کشور هست به میدان جنگ روانه گردد تا تعادل به نفع ایران عوض شود. ما در ایران این قدرت را داریم که چندین برابر نیروی بسیجی، سرباز وظیفه و کادر برای جبهه ها تدارک کنیم . تا به حال در زمینه جنگ، سیاست این بوده است که گذران زندگی در حالت عادی ادامه یابد و در عین حال جنگ هم با حملات نفوذی کم دامنه قدم به قدم برای عقب راندن دشمن در حرکت باشد . اما شرایط جدید ایجاب می کند که این سیاست را کنار بگذاریم . برای این کار تنها جمع آوری نیر و کافی نیست . تدارک نیرو نیز مهم است که برای آن منظور، باید از امکانات کشور بیشتر استفاده شود. در ستاد کل نیروهای مسلح که به استناد دستور فرماندهی کل اخیراً کار خود را شروع کرد، ترکیبی را به وجود آورده ایم که دولت، ارتش و سپاه به طور جدی حضور دارند تا هم امکانات نظامی را هماهنگ به کار بگیریم و هم از امکانات کشوری در جنگ استفاده کنیم.»
جانشین فرمانده کل قوا همچنین در این مصاحبه لزوم تدوین قوانین متناسب با طر حهای جدید را مطرح ساخت و گفت: «قوانین جدید باید به نحوی گذرانده شود که دست مدیران برای جذب نیرو و امکانات باز باشد. مدیران لایق را باید بتوان از بخشهای غیرجنگ به بخش جنگ منتقل ساخت . در زمینه چگونگی تبلیغات جنگ ما نباید اجازه دهیم که دشمن در دنیا بتواند ما را به عنوان جنگ طلب و صدام را به عنوان صلح جو معرفی کند. خطبا و مسئولان تبلیغات و رسانه‌ها ضمن تأکید بر ادامه نبرد تا پیروزی باید مواظب باشند، از این ترفند استکبار جهانی جلوگیری کنند. بنابراین هر گاه سخن از پیروزی در میدان نبرد به میان می آید بر موضوع لزوم ختم جنگ از راه غیرنظامی هم تأکید شود . شرط آغاز مذاکرات برای پایان جنگ، معرفی متجاوز است. دشمنان اسلام و انقلاب تصمیم دارند نگذارند ایران به حق خود برسد و می خواهند صدام را بدون کیفر از این مهلکه خود ساخته، بیرون بکشند. در مدیریت جنگ در آینده تغییراتی صورت خواهد گرفت. اکنون ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد کل فرماندهی قوا را تشکیل داده ایم و ترکیب ستاد غیر از ترکیب ستادهای قبلی است . در آن ستاد هم دولت حضور دارند و هم سپاه و ارتش . کار ادغام سپاه در ارتش یا به عکس فعلاً مطرح نیست و مأموریت اصلی ما هماهنگی این نیروهاست تا زمینه های وحدت کامل فراهم شود . در نهایت بایستی تمام ارزش های موجود در سپاه و ارتش را حفظ کنیم و به گونه ای این دو نیرو را با هم ترکیب کنیم که بتوان یک نیروی مسلح مقتدر به وجود آورد. با امکانات فراوانی که از نظر نیروی انسانی و امکانات در درون کشور وجود دارد، ایجاد یک نیروی مسلح غیرقابل شکست در منطقه کاملاً مقدور است و این کار را در همین مرحله که رئیس جمهوری اعلام کرده است شروع کرده‌ایم. اکنون گروه مشخصی در حال تحقیق در چگونگی ساخت یک نیروی مسلح جدید از نیروهای مختلف موجود و مشغول به جنگ است . تحقیقاً در وضع جدید حق کسی ضایع نمی شود و قرار نیست از قدرت و هیمنه ارتش یا سپاه کاسته شود. بلکه نظر، ایجاد یک نیروی هماهنگ و یکپارچه از مجموعه این نیروهاست.» کتاب ← «هاشمی‌رفسنجانی، مصاحبه‌های سال ۱۳۶۷،» دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۸۹/

منبع متن روز شمار : کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۷ « پایان دفاع، آغاز بازسازی » – دفتر نشر معارف انقلاب
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
0
0
بااین تیتر خبری!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
0
0
باز ازاين تيترها زدي انتخاب!!!ما بدون اين تيترها هم مشتري سايتتان هستيم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
1
7
بابا اكثر اينها كه الان جزو سران فتنه هستند پس كو جريان انحرافي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
2
15
خوب مردم رو مي ذاري سركار
نظرات بینندگان