arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۵

پوشش رسانه ای محتاطانه اسرائیل از پیروزی ترامپ/ کودتا رخ داده است؟

پوشش خبری روزنامه های اسرائیلی از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به گونه ای بود که گویی یک کودتای واقعی رخ داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه های اسرائیلی خبر پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به گونه ای پوشش دادند که گویی یک کودتای واقعی رخ داده است.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از روزنامه الاخبار، پوشش خبری روزنامه های اسرائیلی از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به گونه ای بود که گویی یک کودتای واقعی رخ داده است تا جایی که به عنوان مثال روزنامه معاریو در پوشش این خبر مطالبی تحت عنوان « دوران ترامپ» و «شبی که همه چیز زیرورو شد» منتشر کرد.

این روزنامه محور پوشش خبری این پیروزی را بر اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل متمرکز کرد مبنی بر اینکه «این دولت ما را برای شهرک سازی محکوم نخواهد کرد».

اما روزنامه هاآرتص نیز در این باره مطلبی را تحت عنوان «تعجب در سراسر دنیا، ترامپ رئیس جمهور شد» منتشر کرد.

روزنامه «اسرائیل امروز» که نزدیک به نتانیاهو است، نیز مطلبی با این تیتر منتشر کرد: ترامپ از نتانیاهو دعوت کرد که در کاخ سفید با او و بیشتر جمهوری خواهان ملاقات کند.

به جز استقبال و خوشحالی راستگرایان اسرائیلی از پیروزی ترامپ که با این جمله همراه بود « ترامپ رئیس جمهوری منتخب، دوست واقعی اسرائیل است» نوعی نگرانی در محافل کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی نیز در قبال پیروزی ترامپ مشاهده شد.

نگرانی کارشناسان اسرائیل از نتایج حاصل از پیروزی ترامپ

در این میان روزنامه هاآرتص در سرمقاله خود نوشت: هنوز زود است که از پیروزی ترامپ اظهار خرسندی و یا ناراحتی کرد.

«ناحوم برنیاع» کارشناس سرشناس روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز گفت: ترامپ یک فرصت طلب تمام عیار است و او در مورد پستی که آن را تصدی کرده است تفکر منظم و یا پرونده کلی ندارد و اولین رئییس جمهوری است که به هیچ وجه به کشورش خدمت نکرده است نه در ارتش و نه در یک اداره و نه در سیاست.پرونده او سفید است و این می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا فرصت طلب ها حدو مرزی نمی شناسند.

از سوی دیگر این موارد می تواند موجب موفقیت ترامپ شود زیرا فرصت طلبها زمینه مانور بیشتری دارند و غیرقابل پیش بینی هستند.

آیا ترامپ تهدیدات خود را عملی خواهد کرد؟

برنیاع سپس این سوال را مطرح کرد که آیا آمریکا در در روز بیستم ژانویه سال 2017 ساخت دیوار در مرز با مکزیک را آغاز خواهد کرد؟ آیا در آن روز میلیون ها مهاجر غیرقانونی را اخراج خواهد کرد؟ آیا درهای آمریکا به روی کسانی که از کشورهای اسلامی عازم آمریکا می شوند، بسته خواهد شد؟ آیا علیه زنانی که از تجاوز ترامپ به خودشان شکایت کردند، شکایت های قضایی تنظیم خواهد شد؟ آیا هیلاری کلینتون بازداشت و روانه زندان خواهد شد؟ آیا سفارت آمریکا از تل آویو به قدس منتقل خواهد شد؟

وی افزود: سوال های دیگر اینکه آیا مالیات ها کاهش خواهد یافت؟ آیا توافق های تجاری آمریکا با سایر کشورها لغو خواهد شد؟

برنیاع در پاسخ به این سوال ها گفت: ارزیابی من این است که هیچ یک از این تهدیدها عملی نخواهد شد.

پیروزی ترامپ، تشویق سیاست های منطقه ای اسرائیل

«عمیره هاس فرأت» کارشناس مسائل فلسطین در روزنامه هارتص نیز نوشت: فلسطینی ها با پیروزی ترامپ همچنان یتیم باقی ماندند.

وی افزود: ترامپ با ورود به کاخ سفید قوانین کار و سیاست خارجه ای که دهها سال در آمریکا اجرا می شد، تغییر نخواهد داد.

به گفته او پیروزی ترامپ به ویژه در کوتاه مدت و میان مدت به معنی تشویق سیاست اسرائیل در منطقه است.

در همین ارتباط «ألوف بن إلى» سردبیر روزنامه هاآرتص نیز نوشت: ترامپ نیز مانند نتانیاهو در اثبات حضور رسانه ای خود موفق شد و توانست پیامش را ارسال کند .

به گفته وی ما نباید از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تعجب کنیم زیرا سال گذشته شاهد بودیم که چطور اسحاق هرتسوگ نامزد محافظه کار و میانه رو در برابر نتانیاهو شکست خورد.

بن الی گفت: پیروزی ترامپ و نتانیاهو نشان می دهد که در تبلیغات انتخاباتی دروغ و یا راست مهم نیست.

«یوسی میلمان» تحلیلگر مسائل امنیتی و سیاسی اسرائیل نیز با انتشار مطلبی تحت عنوان «شادی زودهنگام» نوشت: قرن 21 قرنی است که رهبران منافق در انتخابات دموکراتیک و آزاد بر کشورشان سلطه پیدا می کنند و رویکردهای آن را تغییر می دهند که نمونه آن نتانیاهو، رجب طیب اردوغان و اکنون دونالد ترامپ هستند.

وی پرسید نفر بعدی کیست؟ مارین لوپن اگر سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شود؟

نتانیاهو در سخنرانی های هیجانی و افراطی هنرمند است

میلمان ادامه داد: با همه تفاوت هایی که بین برخی رهبران کشورهای مختلف هست، نقطه مشترک آنان سخنرانی های هیجانی و ملی گرایانه افراطی است که با تحقیر اسلام و ایجاد نفرت از دیگران و تحریک علیه خارجی ها و دشمن آفرینی واقعی و یا توهمی همراه است از این نظر نتانیاهو هنرمند است، زیرا اولین رهبری است که از زمان انتخابش در سال 1996 با نفرت زیادی در جامعه و رسانه های روبه رو بوده است و از آن به عنوان ابزار سیاسی استفاده و از ترس انسان های ضعیف و فقرا بهره برداری کرده است.

زلمان شوفان مشاو نتانیاهو نیز در روزنامه اسرائیل امروز مطلبی را با این مضمون نوشت : انتخابات آمریکا به نفع اسرائیل است و به مذاق ما خوش می آید و آینده نشان خواهد داد که آیا قول های انتخاباتی ترامپ عملی خواهد شد یا خیر.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان