arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵

در آینده با بحران مدرک‌داران تحصیلات تکمیلی بدون شغل مواجه خواهیم شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده مدرک تحصیلی است، گفت: با توجه به اینکه بحران آتی، بحران مدرک‌داران تحصیلات تکمیلی بدون شغل خواهد بود، باید تدبیر و چاره‌اندیشی شود.

به گزارش انتخاب، قاسم احمدی لاشکی در نطق میان دستور در صحن علنی امروز (یکشنبه) مجلس با تسلیت شهادت شهید محسن خزائی خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر علوم، گفت: متأسفانه چند وقتی است در ایران موج گرفتن مدرک دکترا و پشت میز نشستن راه افتاده اما دیگر میز برای فتح کردن باقی نمانده است. به طوری که خیل عظیم مدرک به دستان لشکر بزرگی از افراد ساخته است که با داشتن توقع بالا مهارت شغلی کم دارند و هر روز این لشکر مدرک به دست تعداد افسردگان کشور را افزایش می‌دهد.

وی افزود: افسردگی رابطه مستقیمی با توقع برآورده نشده از محیط زندگی دارد و مدرک‌سازی بی‌رویه به جای شاغل افسرده می‌سازد. باید از اکنون به فکر مدرک‌زدایی از آینده جوانان بود. اگر این اتفاق نیفتد باید نسل بعدی را افسرده و پرتوقع پذیرفت، توقعی که هیچ نسبتی با شرایط زیست این افراد ندارد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه امروز ایران بزرگترین تولید کننده مدرک تحصیلی است، گفت: در سال 80 شرکت‌کنندگان کنکور سراسری 2 میلیون و 200 هزار نفر بودند و این میزان در سال 95 به حدود 800 هزار نفر رسید. آیا باید این کاهش جمعیت دانشجویی را در دوره دکترا آن هم بدون مطالعه و ارزیابی جبران کرد؟ معمولاً گفته می‌شود دانش آموختگان دارای نرخ بالای بیکاری هستند. اما گفته نمی‌شود این پدیده جدیدی است و در ایران تا قبل از سال 90 همواره نرخ بیکاری دانش‌آموختگان کمتر از نرخ بیکاری کل کشور بوده است.

به گفته وی، آموزش عالی عامل بیکاری دانش‌آموختگان نیست بلکه مرحله‌ای برای عقب انداختن بحران بیکاری ساختاری در کل کشور است. مراقب باشیم که بحران آتی، بحران مدرک‌داران تحصیلات تکمیلی بدون شغل خواهد بود، پس تدبیر و چاره‌اندیشی شود.

این نماینده مجلس در ادامه خطاب به وزیر کار، گفت: متأسفانه روز به روز وضعیت بازنشستگان بدتر می‌شود که این شامل طیف گسترده‌ای از بازنشستگان فرهنگی،‌ نیروهای مسلح و کشوری است در این بین وضعیت بازنشستگان فرهنگی بدتر است،‌ آنها هنوز پاداش پایان خدمت 93 را کامل دریافت نکرده‌اند و هنوز ریالی از پاداش پایان خدمت 94 پرداخت نشده است.

وی تأکید کرد که خواسته این قشر از جامعه از کمیسیون تلفیق و مجلس اصلاح حکم‌های حقوقی طبق مواد 64، 68، 109 و 125 قانون مدیریت خدمات کشوری و جبران دیرکرد ناشی از آن است به گونه‌ای که مبلغ حکم بازنشستگان هر سال از حکم بازنشسته سال جاری کمتر نباشد.

احمدی لاشکی همچنین با تأکید بر اینکه نگذارید صندوق ذخیره فرهنگیان سیاسی شود، گفت: در موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان بحث این دولت و آن دولت نیست بلکه قرار است وضعیت این صندوق از سال 74 تا امروز بررسی شود پس اجازه ندهید حقوق معلمان به خاطر مسائل سیاسی ضایع شود.

نماینده نوشهر همچنین خطاب به ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، گفت: در بحث استان مازندران باید همه استان دیده شود و سه نقطه پیش‌بینی شده برای مناطق آزاد در نظر گرفته شود. از طرف دیگر انتظار می‌رود وحدت نمایندگان ملت بیشتر رعایت شود و مردم استان مازندران را به جان هم نیندازید.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان