arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۴۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۰

بي آبي زاينده رود زندگي 95 درصد کشاورزان را خشکاند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اصفهان- طيبه بيرقي: مرگ سياه زنده رود اصفهان از جمله اخباري است که چندمين سال پي در پي را به خود اختصاص داده است و همچنان در رأس اخبارهاي اين استان قرار دارد. مردم اين ديار شاهد مرگ تدريجي ديگر منابع تأمين آب هستند و اکنون اين ويروس همه گير در کوچه پسکوچه هاي چاههاي آب نيز نفوذ کرده است و در حال خشک کردن آنها نيز مي باشد براستي تا کجا بايد اين پديده شوم همسايه و همگام با اصفهاني ها باشيم؟ تا ناکجاآباد؟!

کاهش 60 درصدي حجم ذخيره سد زاينده رود از يک طرف و کاهش 42 درصدي ورودي آب اين رودخانه در مقايسه با ورودي بلندمدت از طرف ديگر، باعث شده خروجي سد بشدت کاهش يافته و جريان زنده رود به شهر اصفهان نرسد و نصف جهان را از ديدار زاينده رود محروم کند.

در همين راستا، مدير جهاد کشاورزي شهرستان دهاقان از خشک شدن بسياري از چاه هاي اين منطقه با توجه به وارد شدن در چهارمين سال خشکسالي استان اصفهان خبر داد.

احمدي تيموري در جلسه ارايه گزارش ادارات در فرمانداري دهاقان ضمن اشاره به آغاز فصل تابستان، گفت: شهرستان دهاقان هم اکنون وارد سال چهارم خشکسالي شده است.

خشکسالي در کمين دامداري
اين مقام مسؤول با بيان اينکه خشکسالي امسال تاکنون موجب وارد شدن خسارتهاي بسياري در بخش دامداري شده است، خاطرنشان کرد: از جمله تأثيرات خشکسالي در اين چهار سال، وارد شدن خسارتهاي بسياري در بخش دامداري است که يکي از مشکلات آن ثابت ماندن قيمت شير، تأخير در پرداخت وجه شير، مشکل در واحدهاي توليدي و ايستگاه هاي توليد خوراک دام است.

وي در ادامه سخنانش از مسؤولان رده بالا درخواست کرد که تعرفه هاي آب و برق در بخش کشاورزي به گونه اي محاسبه شود تا مشکلاتي در اين بخشها ايجاد نشود.

تيموري اظهار داشت: درخصوص انشعابهاي قطع برق و آب نيز ادارات از قبل با مراکز توليدي و هماهنگي کنند، زيرا در منابع گلخانه اي از اين بخش آسيبهاي جدي وارد مي شود.مدير جهاد کشاورزي شهرستان دهاقان يادآور شد: بسياري از حلقه هاي چاه آب شهرستان در اثر خشکسالي هم اکنون خشک و بي آب شده اند.

به دنبال خشکسالي، زندگي کشاورزان اصفهاني خشک شد
رئيس انجمن حمايت از کشاورزان اصفهان، پيرامون خشکسالي و پيامدهاي آن گفت: با نبودن آب در زاينده رود بيش از 95 درصد کشاورزان اصفهان درآمدشان به صفر کاهش يافته و اين به معني بي پولي، ورشکستگي، فروش ادوات کشاورزي و اسباب دستشان، فروش حيوانات اهلي، عقب افتادن ازدواج ها، بالا رفتن سن ازدواج، مهاجرت به کلانشهرها، بزهکاري، لغزش هاي اجتماعي و غيره است.

حسين محمد رضايي خاطرنشان کرد: بي آبي و توزيع ناعادلانه آب و هزينه هاي سرسام آور حمل ونقل و تعرفه قبوض برق کشاورز، گراني سوخت و نبودن علوفه براي دامها و خريد شير زير قيمت توليد از جمله دغدغه هاي اصلي کشاورزان است.

همچنين معاون بهره برداري و امور مشترکين شرکت آب منطقه اي استان اصفهان پيرامون وضعيت منابع آب و رودخانه زاينده رود با بيان اينکه خشکسالي هاي پي در پي را تجربه کرده ايم و شاهد کاهش شديد منابع آب و ذخيره هاي زيرزميني بوده ايم، صرفه جويي در منابع موجود را در دستور کار خود قرار داده ايم، گفت: بر اساس مصوبه ستاد خشکسالي استان تأمين آب شرب و صنعت در اولويت تأمين آب استان قرار گرفته است، ضمن اينکه به بخش کشاورز آب تحويل داده نمي شود.

غلامحسين حيدرپور در ادامه سخنانش اضافه کرد: آب تحويلي به بخش صنعت نيز به دليل کاهش شديد منابع از 20 تا 30 درصد کاهش مي يابد تا در تأمين آب شرب به عنوان اولويت نخست مشکلي ايجاد نشود.

اين مقام مسؤول ضمن اشاره به اينکه آب تونل دوم کوهرنگ که ميانگين بلند مدت آن 250 ميليون مترمکعب در چشمه لنگان با دبي 120 ميليون مترمکعب و در مجموع 370 ميليون مترمکعب در سال است، توسط دولت استحصال شده گفت: اين مقدار براي مصارف شرب، صنعت، خدمات، سهم حقابه داران و اشتراکي ها و ديگر مصارف در نظر گرفته شده است و وزارت نيرو پس از جبران کسري آب حقابه داران اختيار فروش اين آب را دارد که در حال حاضر تنها مصرف آب شرب خيلي بيش از اين مقدار است.
وي اظهار داشت: قانون توزيع عادلانه آب، به صراحت اشاره کرده است که هيچ کس حق ندارد در حريم رودخانه ها دخل و تصرف و يا مانعي در مسير آن ايجاد کند و هر بالا دستي مسؤول خسارتهايي است که از عمل غير متعارف او به پايين دستي وارد مي آيد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
0
0
چه باید به آن سیاستمداری گفت که حرف کارشناسی را لگد مال کرد و با صرف هزینه های هنگفت آب را قبل از رسیدن به اصفهان به طرف قم و کاشان و یزد هدایت نمود.
در حالیکه مردم اصفهان با کمتر از صدوپنجاه کیلومتر لوله کشی می توانستند آب سالم داشته باشند با بیش از هزار متر لوله کشی آب به قم و کاشان و یزد فرستاده شد و مردم اصفهان باید آبی را بیاشامند که در طول مسیر زاینده رود از ذوب آهن و فولاد مبارکه و چندین منطقه صنعتی آلوده کننده گذشته است. در نتیجه اصفهان از نظر تعداد بیمار ام اس رکورد دار است. سطح بالایی از بیماران روده ای را دارد و اینهم از وضع کشاورزی.
محاکمه فقط مخصوص عده ای خاص نیست. آنها که آن تصمیمات غیر کارشناسی را گرفته و با سوء استفاده از قدرت عملی کردند امروز باید محاکمه شوند ولی می بینیم که مانند آقای ..... چند شرکت اقماری دارند و ....
نظرات بینندگان