arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵

اوباما: بعید است ترامپ توافق هسته‌ای را زیر پا بگذارد

اوباما اعلام کرد انتظار دارد دونالد ترامپ در وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر لغو برخی از توافقات بین المللی دوره رئیس جمهور کنونی آمریکا، پس از ورود رسمی‌اش به کاخ سفید تجدید نظر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور آمریکا گفت بعید است دونالد ترامپ توافق هسته‌ای ایران را کنار بگذارد.

به گزارش انتخاب، به نقل از سی ان ان، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت دشوار است که توافق هسته‌ای ایران و توافق تغییرات آب‌وهوایی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از هم بپاشد.

بر این اساس، باراک اوباما روز دوشنبه اعلام کرد انتظار دارد دونالد ترامپ در وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر لغو برخی از توافقات بین المللی دوره رئیس جمهور کنونی آمریکا، پس از ورود رسمی‌اش به کاخ سفید تجدید نظر کند.

وی با اذعان به شکست بزرگ در سیاست خارجی‌اش گفت: "رویکرد من درباره جنگ سوریه شکست خورد." 

سی ان ان مدعی است: اوباما از ارسال نیروی زمینی به جنگ سوریه خودداری کرد و تاکید کرده بود بحران سوریه تنها راه حل سیاسی دارد. او همچنین مانع از حمایت گسترده و کمک تسلیحاتی قابل توجه به معارضان سوری که با بشار اسد، رییس جمهور سوریه می‌جنگیدند شد. 

اوباما در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید تاکید کرد: من فهمیدم که این رویکرد موثر واقع نشد. جنگ سوریه موردی است که من هر روز به آن فکر می‌کنم و می‌کوشم راهکاری برای پایان آن بیابم. 

خبرنگاری پرسید: ترامپ اعلام کرده است حمایت خود را از معارضان سوری قطع خواهد کرد، توافقنامه هسته‌ای با ایران و نیز توافق تغییرات اقلیمی پاریس را بازنگری یا لغو خواهد کرد. نظر شما چیست؟ 

اوباما با اشاره به موفقیت توافق هسته‌ای با ایران و نیز موافقت 200 کشور جهان در اجرای توافقنامه آب و هوایی پاریس، در پاسخ گفت: "بسیار سخت است که توافقنامه‌هایی که نتایج (موفقت‌آمیز) خود را نشان داده لغو کنیم."

اوباما در ادامه از ترامپ درخواست کرد در شعارهای انتخاباتی خود درباره لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بازنگری کند. ترامپ بارها در کارزار انتخاباتی خود به توافق هسته‌ای حمله کرده و آن را وحشتناک خوانده بود. ترامپ در نشست کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در ماه مارس (30 روز منتهی به 12 فروردین) اعلام کرده بود اولویت نخست او پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، از بین بردن توافق فاجعه‌بار هسته‌ای با ایران خواهد بود. 

اوباما همچنین اعلام کرد ترامپ بزودی می فهمد که لغو برجام کار سختی است؛ بخصوص اینکه ایران در یک سال گذشته به آن پایبند بوده است. همچنین او باید تاثیراتی که اقدامش بر متحدان نزدیک آمریکا می‌گذارد را در نظر بگیرد. اوباما تاکید کرد: کنار کشیدن آمریکا از برجام به منزله تحریم سایر کشورهای متعهد به توافق هسته‌ای (کشورهای اروپایی و چین و روسیه) خواهد بود.
نظرات بینندگان