arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۵

درخواست دادستان کل ایالت میشیگان برای جلوگیری از بازشماری آرا

ترامپ در این سه ایالت، پیروزی شکننده ای داشت و مخالفان ترامپ به روند و نتایج شمارش آرا در ایالت ویسکانسین شک دارند که رای گیری به صورت الکترونیک برگزار شد و گفته می شد که احتمال دستکاری الکترونیکی آرا نیز در آن زیاد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان کل ایالت میشیگان آمریکا روز جمعه گفت: شکایتی برای جلوگیری از اجرای درخواست حزب سبز برای بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری (هشتم نوامبر، 18 آبان ماه) در این ایالت، تسلیم مقام های این ایالت کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن، بیل شوئته جمهوری خواه گفت: این اقدام بسیار پرهزینه خواهد بود و میلیون ها دلار بودجه لازم خواهد داشت.

وی در بیانیه ای افزود: بازشماری آرای این ایالت در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر ممکن است همه آرای رئیس جمهوری (منتخب دونالد ترامپ) را باطل کند.

وی در عین حال از جیل استاین نامزد حزب سبز در انتخابات ریاست جمهوری به علت طرح این درخواست بی علت انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، در حالی که ترامپ سرگرم تعیین مشاوران اصلی و اعضای دولت خود است، تلاش برای به چالش کشیدن آرای رای دهندگان در ایالت های ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیای آمریکا، واکنش ترامپ را برانگیخته و امیدهایی را در میان حامیان «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات وی ایجاد کرده است.

«جیل استاین»(Jill Stein) نامزد حزب سبز که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها یک درصد آرا را به دست آورده، موضوع بازشماری آرا را مطرح کرده است.

برخی مقامات و نهادهای سیاسی می گویند که حامیان کلینتون و استاین نتوانسته اند شواهد یا مدارکی دال بر تقلب در انتخابات در هیچیک از این ایالت ها ارائه دهند.

ترامپ که پیش از انتخابات از احتمال وقوع تقلب خبر داده و اعلام کرده بود در صورت شکست در انتخابات نتیجه آن را نخواهد پذیرفت، نسبت به بازشماری آرا واکنش نشان داد و ضمن نقشه و حقه خواندن این کار، ادعای جدیدی را هم مطرح کرد.

ترامپ در جدیدترین ادعایش در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در واکنش به اجرای بازشماری آرای انتخابات مطرح شد، گفت: میلیون‌ها نفر در ایالت‌هایی مثل ویرجینیا، کالیفرنیا و نیوهمپشایر به طور غیرقانونی آرایشان را به صندوق انداخته اند و چنین تقلبی به نفع کلینتون تمام شده است.

ترامپ عنوان کرد: اگر میلیون‌ها نفر به طور غیرقانونی در انتخابات شرکت نکرده بودند، او می‌توانست در حوزه آرای مردمی نیز برنده شود.

ترامپ افزود: در این ایالت‌ها تقلب جدی در زمینه رای دهندگان رخ داده است، اما رسانه‌ها به علت غرض ورزی‌های جدی در این باره گزارشی منتشر نمی‌کنند.

ترامپ و دستیارانش نیز مدارک مستدلی درباره این ادعاها ارائه نکردند و ترامپ توضیح نداده که چرا در حالی که رای دادن غیرقانونی را مشکلی جدی می‌داند، با بازشماری آراء در ایالت ویسکانسین مخالف است.

این اظهارات ترامپ در حالی منتشر شد که مخالفان او پیش تر با درخواست بازشماری آرا در ایالت های ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا، گفتند، بازشماری آرا، نتیجه انتخابات را به سود کلینتون تغییر خواهد داد.

ترامپ در این سه ایالت، پیروزی شکننده ای داشت و مخالفان ترامپ به روند و نتایج شمارش آرا در ایالت ویسکانسین شک دارند که رای گیری به صورت الکترونیک برگزار شد و گفته می شد که احتمال دستکاری الکترونیکی آرا نیز در آن زیاد است.

ترامپ توانست در انتخابات 18 آبان ریاست جمهوری آمریکا، 306 رای الکترال را در برابر 232 رای الکترال کلینتون به خود اختصاص دهد.

قرار است 538 گزینشگر ، 19 دسامبر (29 آذر) در مراکز ایالات خود جمع شوند و به صورت رسمی به رئیس جمهوری مورد نظر خود رای دهند.

کاخ سفید نیز در واکنش به این ادعاها روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ دلیلی برای اثبات صورت گرفتن تقلب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد.

در حالی که استاین با گذشت حدود 20 روز از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، درخواست بازشماری آرای ایالت‌های میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را مطرح کرده و این تصمیم مورد حمایت کلینتون نامزد شکست خورده دمکرات ها قرار گرفته، ایالت میشیگان به طور رسمی اعلام کرد که ترامپ با پیروزی قاطع در این ایالت، 16 رای الکترال دیگر به آرا قبلی اضافه کرده و مجموع آرا الکترال خود را به 306 رای رسانده است.

بر اساس آمار های منتشر شده دو رقیب انتخاباتی در این ایالت فقط با 10 هزار و704 رای سرانه از یکدیگر فاصله دارند که این تفاوت معادل 2 دهم درصد از مجموع 4 میلیون و 800 هزار رای رسمی این ایالت را تشکیل می دهد که نزدیک ترین فاصله آرا انتخاباتی در 75 سال گذشته در این ایالت بوده است.
رای های سرانه ای که ترامپ در این ایالت بدست آورده است،2 میلیون و 279 هزار و543 نفر اعلام شده که 47.5 درصد از کل آرای رسمی این ایالت محسوب می شود.

به عقیده ناظران، بازشماری آرا در ایالت میشیگان نیز کوچک ترین تاثیری در نتیجه نهایی انتخابات آمریکا نخواهد گذاشت و در نتیجه ترامپ در روز 19ماه دسامبر (29 آذر ماه) به طور رسمی از سوی مجمع گزینشگران به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا معرفی خواهد شد.

استاین نیز در واکنش به ادعاهای ترامپ گفت: وی بهتر است گفته های قبلی خود را به یاد آورد که نظام انتخاباتی ایالات متحده متقلبانه است و اکنون خود با استفاده از این نظام انتخاباتی، رئیس جمهوری شده است.

چنانچه آرا در سه ایالت ویسکانسین، میشیگان، و پنسیلوانیا تغییر کند، سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بگونه ای دیگر رقم خواهد خورد زیرا این ایالت ها هر کدام به ترتیب 10، 16 و 20 رای الکترال (گزینشگر) دارند که در صورتی که نتایج همه این ایالت ها به سود کلینتون تمام شود، وی از 232 آرا الکترال کنونی گذر کرده و به 278 رای الکترال خواهد رسید و پیروز انتخابات ریاست جمهوری محسوب خواهد شد.

ترامپ نیز با از دست دادن حدود 46 رای الکترال، از 290 رای الکترال که به دست آورده است به 244 رای الکترال تنزل خواهد کرد.

دونالد ترامپ در انتخابات هشتم نوامبر (18 آبان ماه) با کسب 290 رای الکترال به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزیده شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان