arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵

بازی با آبروی گردشگری ایران در فرودگاه شیراز!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«گرانترین وعده غذایی ما در ایران در فرودگاه بین‌المللی شیراز بود، ما سفارش کاپوچینو دادیم، اما خارج از سفارشِ ما، کیک و ژله هم آوردند؛ ۳ کاپوچینو + ۲ همبرگر + ۱ هات‌داگ؛ ۲.۷ میلیون ریال! »

به گزارش ایسنا، هر مسافری که قدم به فرودگاه شیراز می‌گذارد، اگر برای خرید دست به جیب شده باشد، نقره داغ هم شده است. گران‌فروشی‌ها در این فرودگاه بین‌المللی که در این زمینه شُهره است، آنقدر ادامه یافت تا بالاخره صدایِ اعتراض گردشگران خارجی را هم درآورد.

گزارش گران‌فروشی‌های غرفه‌های داخلی این فرودگاه بارها توسط راهنمایان تور به گوش مقامات رسیده بود؛ با این‌که یک‌بار با خاطیان برخورد شده، اما روندِ قدیمی تاکنون ادامه داشته است.

روز گذشته تعدادی گردشگر خارجی وقتی برای خریدن سه فنجان کاپوچینو، دو همبرگر و یک هات‌داگ مجبور شدند ۲۷۰ هزار تومان بدهند، اعتراض خود را به فضای مجازی کشاندند و این متن را به اشتراک گذاشتند که «گران‌ترین وعده غذایی ما در ایران در فرودگاه بین‌المللی شیراز بود، ما سفارش کاپوچینو دادیم، اما خارج از سفارشِ ما، کیک و ژله هم آوردند؛ ۳ کاپوچینو + ۲ برگر + ۱ هات داگ؛ ۲.۷ میلیون ریال! »

به سبب این اعتراض که به اطلاع مقامات استان فارس نیز رسید و برگی به گزارش‌های گران‌فروشی غرفه‌های فرودگاه شیراز اضافه کرد، ماموران تعزیرات حکومتی عکس‌العمل جدی نشان دادند و این غرفه‌ی گران‌فروش را به پرداخت ۳۴ میلیون تومان جریمه محکوم کردند و قرار شد ۱۹۳ هزار تومان مبلغ اضافه دریافت شده از گردشگران خارجی نیز به آنها بازگردانده شود.

امیر سبوکی - رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان ایران و جهانگردی استان فارس - که پیگیر این ماجرا بود در این‌باره به ایسنا گفت: متاسفانه اخیرا گزارش‌هایی از فرودگاه بین‌المللی شیراز مبنی بر گران‌فروشی در غرفه‌های این محل و به تبع آن نارضایتی گردشگران داخلی و خارجی دریافت شده بود که با نهادها و مقامات مسؤول در میان گذاشته شد و آن‌ها نیز صبح امروز (دوشنبه) عکس‌العمل نشان دادند و با آن غرفه‌ی گران‌فروش برخورد جدی کردند.

وی با اشاره به این‌که در گذشته نیز برخوردهایی با گران‌فروشی‌ها در فرودگاه بین‌المللی شیراز شده بود، در پاسخ به این پرسش که با توجه به متوقف نشدن گران‌فروشی‌ها پس از برخورد اول، چه تضمینی ایجاد شد تا رجعت به حالت قبل اتفاق نیافتد؟ اظهار کرد: یکی از مشکلات این فرودگاه، درج نشدن قیمت روی محصولات بود که خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده قرار شد قیمت‌گذاری‌ها به زبان فارسی و انگلیسی صورت گیرد و امیدوارم با این تدبیر شاهد تکرار گران‌فروشی‌های سابق نباشیم.

او درباره این‌که مبلغ اضافه قرار است چگونه به دست گردشگر برسد وقتی آن‌ها ایران را ترک کرده‌اند، اظهار کرد:‌ البته که این اقدامی برای مقابله با فرد خاطی بود، اما قرار شد با پیگیری آژانسی که مسافران از آن طریق به ایران سفر کرده بودند، این مبلغ به آن‌ها بازگردانده شود.

علاوه‌بر فرودگاه شیراز، قیمت‌های نجومی که غرفه‌های مستقر در نقش رستم و تخت جمشید در استان فارس به گردشگران خارجی ارائه می‌کنند نیز اعتراض آن‌ها و راهنمایان تورها را برانگیخته که بنابر اظهارات آن‌ها، روند گران‌فروشی در آن اماکن بدون ممانعت کماکان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد با افزایش حضور گردشگران خارجی در کشور، فرصت بیشتری برای بخش‌های خدماتی - از سرویس‌های حمل‌ونقل فرودگاهی و درون شهری تا رستوران‌ها و هتل‌ها - پیش آمده تا بعضا به شکل غیرمنصفانه‌ای، نرخ‌ها را برای گردشگران خارجی افزایش داده و موجب ایجاد ذهنیت منفی در آنها شوند.

هرچند مطمئنا آنها پیش از سفر به ایران با جست‌وجویی ساده در اینترنت، از میانگین قیمت‌ها در مدت حضور در ایران اطلاع پیدا می‌کنند و اتفاقات "به ظاهر ساده‌ای" مانند آنچه در فرودگاه شیراز اتفاق افتاده، آنها را وادار به واکنش و تبلیغ منفی برای ایران می‌کند.

نظرات بینندگان