arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۰

لاهوتی: علت پس گرفتن برخی امضاها، لابی‌ها، مذاكرات و فشارها است

یكی از نمایندگان امضاكننده سوال از رئیس جمهور با اشاره به موضوع پس گرفتن سوال از رئیس جمهور از سوی برخی نمایندگان، اظهار داشت: پس گرفتن امضاهای طرح سوال از رییس جمهور ابهامات را در اذهان عمومی بیشتر می كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یكی از نمایندگان امضاكننده سوال از رئیس جمهور با اشاره به موضوع پس گرفتن سوال از رئیس جمهور از سوی برخی نمایندگان، اظهار داشت: پس گرفتن امضاهای طرح سوال از رییس جمهور ابهامات را در اذهان عمومی بیشتر می كند.

مهرداد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار دادنا در پاسخ به سوالی پیرامون سوال از رییس جمهور گفت: ممكن است تعدادی از امضاها پس گرفته شده باشد اما این به معنای منتفی شدن سوال از رییس جمهور نیست. بر اساس آیین نامه اگر سوال از رییس جمهور  72 امضا داشته باشد قابل طرح است و تعداد امضاها كمتر از این رقم نیست.

وی در خصوص علت پس گرفتن امضاهای سوال از رییس جمهور، یادآور شد: علت پس گرفتن برخی امضاها، لابی‌ها، مذاكرات و فشارهایی است كه از سوی برخی به نمایندگان وارد می شود اما این امر و نیز پس گرفتن امضا از سوی نمایندگان بسیار ناپسند است. اگر سوال یا ابهامی با گفتگوی مستقیم قابل حل بود می توانستند مذاكره كنند و امضا هم نمی كردند ولی اگر چندین بار سوال كرده بودند و برطرف نشده بود و این موضوع باید به یك مرجع قانونی محول می شد این یك بحث دیگری است كه موجب شد سوال از رییس جمهور را امضا كنند.

این نماینده مجلس با بیان اینكه پس گرفتن و منتفی شدن سوال از رییس جمهور خلاف قانون نیست، تصریح كرد: برخی سوال از رییس جمهور را بسیار بزرگ كردند در صورتی كه تنها یك عده از نمایندگان از رییس جمهور مملكت‌شان سوال كردند؛ آیا اشكال دارد رییس جمهور به مجلس بیاید و توضیح دهد تا رفع ابهام شود؟. این اقدام سطح اقتدار ما را در داخل و خارج از كشور بالا می برد.

لاهوتی با تاكید بر اینكه اگر سوال از رییس جمهور مطرح شود نشان دهنده فضای باز كشور است، خاطرنشان كرد: متاسفانه یك عده ای دوست دارند فضا را بسته كنند. به قول آقای لاریجانی كه می گوید "چه ثلمه ای به عالم اسلام وارد می شود" بنده نیز می گویم واقعا چه ثلمه ای وارد می شود كه یك عده از نمایندگان از رییس جمهور كشورشان سوال كنند و ایشان هم تشریف بیاورند در خانه ملت جایی كه همیشه حضور پیدا می كند و به برخی پاسخ دهد. باید پرسید جای این كار اشكال دارد؟

وی تاكید كرد: اگر یك عده از نمایندگان بگذارند، سوال از رییس جمهور اقتدار و عزت كشورمان را افزایش و فضای باز دموكراسی در ایران را نشان می‌دهد. بنده پس گرفتن امضاها را درست نمی دانم. اگر قرار بود اقدامی انجام نشود امضا نمی كردند ولی حال كه امضا كردند و موضوع به فضای جامعه كشیده شده باید این اقدام به سرانجام برسد.

نماینده لنگرود در مجلس یادآور شد: به طور قطع نمایندگانی كه طرح سوال از رئیس جمهور را امضا كردند در ذهن شان یكسری ابهاماتی وجود داشت كه این طرح را امضا كردند، بنابراین اگر می خواستند این ابهامات به جامعه منتقل نشود چرا این طرح را امضا كردند.

لاهوتی در خصوص پیامدهای پس گرفتن امضاها در جامعه گفت: علامت سوال و ابهامی در جامعه ایجاد شده و مردم اعتقاد دارند كه نمایندگانشان مكلف هستند این ابهامات را برطرف كنند و اگر ما سوالمان را پس بگیریم این ابهام در جامعه باقی می ماند و مردم هنوز ابهام را دارند و اعتمادشان كاهش می یابد.
نظرات بینندگان