arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۰

سه راه حل كویت برای بسته شدن تنگه هرمز

یك مقام ارشد در شركت ملی نفت كویت گفته است كه مقامات این كشور در حال بررسی راه حل هایی برای جایگزینی تنگه هرمز در زمینه صادرات نفت خام هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یك مقام ارشد در شركت ملی نفت كویت گفته است كه مقامات این كشور در حال بررسی راه حل هایی برای جایگزینی تنگه هرمز در زمینه صادرات نفت خام هستند.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت خبری المباشر كویت، این مقام مسئول با اشاره به تهدیدات مستمر مقامات ایرانی درباره بستن تنگه هرمز گفت: در حال بررسی راه های جایگزینی برای انتقال نفت كویت به بازارهای جهانی بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز هستیم.

این مقام ارشد افزود: در صورت بسته شدن تنگه هرمز ، بهای نفت به شدت افزایش می یابد و به قیمتی خیالی خواهد رسید.

هم اكنون حدود 40 درصد از انتقال نفت جهان از طریق تنگه هرمز صورت می گیرد.

این مقام كویتی اضافه كرد: هم اكنون سه راه حل برای انتقال نفت كویت بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز اندیشیده شده است. نخستین راه حل، انتقال نفت كویت به عمان از طریق خط لوله است.

عمان وامارات تنها كشورهای حوزه خلیج فارس هستند كه علاوه بر داشتن ساحل در خلیج فارس، در دریای عمان نیز ساحل دارند. با انتقال نفت كویت به عمان، می توان از این طریق نفت كویت را از طریق بنادر عمان در دریای عمان به بازارهای جهانی صادر كرد.

راه دوم نیز انتقال نفت كویت به بندر "ینبع" عربستان سعودی است كه از این طریق می توان آن را به دریای سرخ منتقل كرد.

راه سوم هم انتقال نفت كویت به بندر "خورفكان" امارات با استفاده از خودروهای ویژه حمل نفت است تا از آنجا به وسیله خط لوله به عمان منتقل شوند.

این مقام ارشد شركت نفت كویت تاكید كرده است كه آمریكایی ها و اروپایی ها اجازه نخواهند داد تنگه هرمز بسته شود چرا كه با افزایش قیمت نفت، به صورت مستقیم، این كشورها تحت تاثیر قرار می گیرند. تنگه هرمز شریان اصلی انتقال نفت در جهان به شمار می رود.

پیش از این نیز رسانه های كویت اعلام كرده بودند این كشور در حال ساخت انبارهای نفت خام در كره جنوبی و دیگر مناطق جنوب شرق آسیاست تا در صورت بسته شدن تنگه هرمز، مشتریان نفت كویت از طریق این انبارها، نفت خام مورد نیاز خود را تامین كنند.

كویت حدود دو و نیم میلیون در روز نفت خام تولید می كند.

امارات هم در اندیشه صادرات نفت خام بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز در حال احداث خط لوله ای برای انتقال نفت خام میان دو كرانه تنگه هرمز تا بارگیری نفت خام امارات توسط نفتكش ها در یكی از بنادر امارات در ساحل دریای عمان صورت بگیرد.
نظرات بینندگان