arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

بررسی اقدامات اورژانس در حادثه پلاسکو در کمیسیون بهداشت

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درتشریح جلسه امروز کمیسیون متبوع خود با رییس اورژانس کشور، گفت: در این جلسه گزارشی از اقدامات اورژانس درحادثه پلاسکو و نیازهای این بخش به نمایندگان ارایه شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد نعیم امینی فرد درتشریح جلسه امروز شنبه ( 9 بهمن) هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، گفت: این جلسه با حضور رییس اورژانس کشور تشکیل شد و گزارشی از سلسله اقدامات انجام شده ازسوی اورژانس تهران در طی حادثه پلاسکو به نمایندگان ارایه شد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: همچنین پیرو دستور رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر ماموریت به کمیسیون بهداشت و درمان درخصوص حادثه پلاسکو رییس کمیسیون اقداماتی را انجام دادند که گزارش آن در این جلسه مطرح شد، به عنوان مثال رییس کمیسیون بهداشت پس از دستور رییس مجلس از بیمارستان هایی که بیماران و مصدومان پلاسکو را پذیرفتند به همراه یک تیم روانپزشکی بازدیدهایی را به عمل آورند.

وی تاکید کرد: همچنین رییس کمیسیون بهداشت به همراه کمیسیون های مکلف دیگر مجلس درخصوص حادثه پلاسکو درمحل حادثه حضور پیدا کردند، از سوی دیگر رییس کمیسیون بهداشت درکمیسیون عمران برای بررسی حادثه پلاسکو حضور پیدا کرد؛ همچنین وی در هفته گذشته درستاد فرماندهی آتش نشانی حضور پیدا کرد که این حضور منجر به فعال کردن تیم های روانپزشکی درحادثه پلاسکو برای افراد مصدوم بود.

امینی فرد ادامه داد: همچنین رییس کمیسیون در محل سازمان برنامه و بودجه حضور پیدا کرده و ازمسئولان این سازمان درخواست کردکه هرگونه کمک به ویژه در خصوص تجهیز اورژانس و آتش نشانی از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شود، البته دراین جلسه رییس اورژانس به طور کلی بخشی ازاقدامات خود به همراه نیازهای این بخش را مطرح کردند.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه کمیسیون متعهد به بررسی و پیگیری دغدغه های رییس اورژانس کشور است، گفت: اولین درخواست مسئولان اورژانس دراین است که باید تمهیداتی اندیشیده شود تا افرادی که در طی عملیات دچار صدمه و یا فوت می شوند بتوانند ازمزایای ایثارگران استفاده کنند، البته این موضوع بین کمیسیونی بوده و کمیسیون بهداشت و درمان به تنهایی نمی تواند موضوع را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به پهناوری کشور و پراکندگی جمعیت باید نوسازی ناوگان هوایی و آمبولانسی اورژانس در اولویت قرار گیرد، افزود: البته مجلس در زمان بررسی لایحه برنامه ششم پیشنهاد ارتقاء اورژانس به سازمان را تصویب کرد که خوشبختانه این اقدام دررفع مشکلات بسیارقابل قبول است، البته ممکن است درطی سالیان آینده تجمیع خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در قالب یک سازمان مشخص راهبرد قابل قبولی باشد؛ اما این موضوع هم مشکلات خاص خود را دارد.

امینی فرد با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز اورژانس یکی دیگر ازمباحث مورد بررسی درجلسه امروز کمیسیون بهداشت بود، تصریح کرد: به اعتقاد نمایندگان مجلس بسیاری از این موارد باید به شکل لایحه به مجلس ارسال شود، زیرا بررسی به شکل لایحه می تواند در حل مشکلات تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اورژانس در حادثه پلاسکو عملکرد قابل قبولی داشت،گفت: حضور مستمر و به موقع درمحل حادثه نشان از مسئولیت پذیری اورژانس دارد، ضمن اینکه دراین حادثه تمامی بیمارستان های کشور به حالت آماده باش درآمدند؛همچنین ناوگان مشخصی مرکب از 60 آمبولانس و 5 اتوبوس آمبولانسی که امکانات لازم را داشتند درمحل حادثه مستقربودند.

امینی فرد با اشاره به اینکه ناوگان اورژانس تهران نیاز به بازسازی و نوسازی دارد، افزود: همچنین اورژانس باید درخدمات رسانی بهتر به  مردم به دستگاه های پیشرفته تری مجهزشود، در حال حاضر پیشرفت های قابل قبولی درعرصه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سراسر دنیا به وجود آمده که رسیدن به این پیشرفت های تکنولوژیک در کشور نیازمند آن است که سرمایه گذاری های خوبی صورت گیرد؛ همچنین با توجه به تلفات جاده ای درکل کشور باید ارتقا ء و پیشرفت در کیفیت خدمات اورژانس صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه باید در خصوص ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات اورژانس اقدام قابل قبولی صورت گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر خدمات ارایه شده توسط اورژانس کاملا رایگان است، اما مانند بسیاری از کشورها تعرفه گذاری در اورژانس بدون اینکه هزینه ای را به مردم تحمیل کند می تواند گامی درجهت اعتلای سطح کیفی خدمات اورژانس باشد؛ ضمن اینکه بیمه ها باید پرداخت این خدمات را متعهد شوند، البته برای بیمه ها نیز باید منابع لازم را در نظرگرفت.

نظرات بینندگان