arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

روایتی از جلسه‌معروف شهرداری و شورای‌شهر درباره پلاسکو/ بودجه شهرداری‌تهران به اندازه بودجه‌عمرانی دولت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایسنا نوشت: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و عضو کمیته فنی و حقوقی پلاسکو از بی توجهی شهرداری تهران به حوزه ایمنی و مدیریت بحران گلایه کرد و گفت: در حالی بودجه شهرداری تهران به اندازه کل بودجه عمرانی کشور است که در حوزه‌های نرم افزاری به مانند ایمنی و مدیریت بحران بی توجهی شده است.

محمد سالاری امروز در حاشیه جلسه کمیته فنی و حقوقی بررسی ابعاد حادثه پلاسکو که با حضور کارشناسان اطفای حریق، نظام فنی و مهندسی و کارشناسان سازه ساختمان‌ها برگزار شد، گفت: شورای شهر تهران بعد از حادثه پلاسکو چندین کمیته بررسی ابعاد مختلف تشکیل داد که یکی از آنها کمیته فنی و حقوقی بود که در راستای بررسی ابعاد مختلف و دلایل رخداد پلاسکو، فرایند مدیریت بحران و ... شکل گرفت.

وی گفت: امروز این کمیته فنی و حقوقی با حضور جمعی از کارشناسان رسمی دادگستری، کارشناسان حوزه حریق و تعدادی از مهندسان و کارشناسان سازمان نظام فنی - مهندسی برگزار شد. درصدد آن هستیم که با برگزاری جلسات مختلف تحلیل و آنالیز نظرات متخصصان، سازمان‌ها و نهادهای مسئول و همچنین مصاحبه با شاهدان ، به یک مدل و الگویی برسیم که بتوانیم خروجی قابل قبولی به دست آورده و پس از جمع‌بندی گزارش نهایی را به شورای شهر ارائه کنیم تا تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شود.

وی گفت: یکی از مشکلات و چالش‌ها در فرایند تصمیم گیری‌ها این است که متاسفانه مجموعه مسئولانی که تصمیم می‌گیرند بیشتر تمایل دارند در حوزه های سخت افزاری و پروژه‌های عمرانی که در معرض نمایش است و برای مردم ملموس تر است سرمایه گذار کنند. به موجب اطلاعاتی که شهرداری تهران اعلام کرده، از سال 84 تا 94، 110 هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته به شهر تهران وجود دارد که می‌توان گفت بودجه هر سال شهرداری تهران به اندازه کل بودجه عمرانی تخصیص یافته دولت است.

سالاری گفت: متاسفانه مسئولان در حوزه‌های نرم افزاری همانند ایمنی،‌ مدیریت بحران، پدافند غیرعامل، احیای بافت فرسوده و ... که در زمان حوادث غیرمترقبه نمود و ظهور دارد بی تفاوت بوده و تمایلی ندارند، دو هفته قبل شهرداری لایحه دو فوریتی را به یک دفعه و بدون بررسی در کمیسیون‌ها به صحن شورا آورد و 1800 میلیارد تومان حوزه هوشمندسازی درخواست کرد و این در حالیست که کل بودجه آتش نشانی در سال گذشته 560 میلیارد تومان بوده که به طور کامل نیز تخصیص نیافت، این در حالی است که شهرداری می‌تواند 10 درصد بودجه را جابه جا کرده و یا با ارائه لوایح، بودجه بیشتری برای آتش نشانی درخواست می‌کرد.

سالاری با اشاره به فیلم منتشر شده در فضای مجازی در مورد جلسه شهردار تهران با اعضای شورای شهر در مورد ساختمان‌های ناایمن و پلاسکو گفت: در آن جلسه‌ای که کلیپش پخش شد بودجه آتش نشانی را بالا برده و حتی عنوان کردیم که اگر بودجه بیشتری می‌خواهید بگویید اما رئیس وقت سازمان آتش نشانی گفت که بودجه بیشتری لازم نداریم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی که عضو کمیته فنی و حقوقی پلاسکو نیز هست، گفت: ما برای پلاسکو هزینه‌های زیادی دادیم اما این حادثه یک فرصت استثنائی ایجاد کرد که حالا افکار عمومی و مسئولان دغدغه مند شده‌اند به حوزه‌های نرم‌افزاری همچون ایمنی و ... توجه بیشتر کنیم، حوزه‌های نرم افزاری پاشنه آشیل هستند که باید بر روی آنها سرمایه گذاری کرد و بر همین اساس مجموعه جلسات برگزار می‌شود تا در صورت نیاز بتوانیم به قوانین و مصوبات در این زمینه برسیم.

تندگویان: جای خالی سازمان ایمنی احساس می‌شود

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از عدم ضمانت اجرایی برخی قوانین گلایه کرد.

محمدمهدی تندگویان عصر امروز در حاشیه جلسه کمیته فنی و حقوقی حادثه پلاسکو که با حضور جمعی از کارشناسان اطفای حریق، مهندسان سازمان نظام فنی و مهندسی و تعدادی از کارشناسان دادگستری در محل شورای شهر تهران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در راستای تشکیل کمیته‌های تخصصی برای بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو از منظر کارشناسی فنی و حقوقی، این جلسه با حضور کارشناسان سازه، حریق و نظام فنی و مهندسی برگزار شد.

وی گفت: این کارشناسان دعوت شدند تا با ارائه نظرات کارشناسی به جمع‌بندی کاملی درخصوص علل رخداد پلاسکو برسیم، واقعیت این است که آمار کشته شدگان حوادث غیرمترقبه در کشور سالانه 1800 نفر است یعنی اینکه ما هر روز در اقصی نقاط کشور حادثه‌ای همانند پلاسکو داریم.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: حادثه پلاسکو زنگ خطر را به صدا در آورد، واقعیت این است که مصوبه قانون و مقررات برای رعایت موارد ایمنی به اندازه کافی در کشور داریم و حتی هیچ جای خالی برای تولید قوانین نیست و مشکل ما ضمانت اجرایی نداشتن قوانین است!

تندگویان گفت: ایمنی یک موضوع بین بخشی و بین سازمانی است که برای رعایت آن باید همه با هم و به صورت متحد تصمیم بگیرند، اما این اتفاق واحد رخ نمی‌دهد و جای خالی سازمان ایمنی نیز احساس می‌شود، چراکه اگر یک سازمان واحد وجود داشت علاوه بر تقسیم کار، در هنگام بروز حوادث از همه دستگاه‌ها و نهادها بازخواست می‌کرد و در کنار آن باید قوه قضاییه کمک کننده باشد.

وی افزود: اگر قوه قضاییه به دستگاه‌های اجرایی کمک کند ولی حقوق را به مالک بدهد و با شکایت مالک دستور فک پلمپ یا برخورد قضایی با شهرداری را داشته باشد، نمی‌توانیم کار پیش ببریم.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: قوانین به اندازه کافی وجود دارد اما باید بررسی کنیم که خلاءهای قانونی و خلاءهای عدم اجرایی شدن قوانین رفع شود.

نظرات بینندگان