arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

جاي کتاب را هيچ چيز پر نمي کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ضرورت توجه به کتاب و کتابخواني همواره از دغدغه هاي رهبر انقلاب اسلامي بوده است. در اين فرصت، بخشي از تأکيدات ايشان را در سالهاي گذشته انتخاب کرده ايم که تقديم حضورتان مي کنيم:
کتاب خوب؛ نوشيدني روح
... کتاب يک نوشيدني روح است و چنانچه مقوي باشد، روح را تقويت مي کند. ... بايد مواظب باشيم که مبادا نوشيدني مسموم، خطرناک، فاسد، گنديده و مضر با رنگ آميزيهاي خيلي خوب، دست مردم داده شود.( 1 )
خسارتي بزرگ براي يک ملت
براي يک ملت، خسارتي بزرگ است که افراد آن، با کتاب سر و کاري نداشته باشند و براي يک فرد، توفيق عظيمي است که با کتاب، مأنوس و همواره در حال بهره گيري از آن يعني آموختن چيزهاي تازه باشد.( 2 )
کتابخانه ها و ميخانه ها!
...در دوراني که برخي ملتهاي ديگر به سوي دانش و پژوهش و معرفت روي آورده بودند... کار را به آن جا رساندند که در شهر تهران و برخي شهرهاي ديگر، شماره ميخانه ها بيش از شماره کتابخانه ها و کتابفروشي ها و يا چند برابر آنها بود! ( 3 )
به قلبم فشار مي آيد!
واقعاً خدا مي داند من وقتي يادم مي آيد... که مردم ما مطالعه کردن را بلد نيستند، به قلب من فشار مي آيد! از اين بابت، ما چقدر داريم هر ساعت خسارت مي بينيم! ؟اين بر عهده چه کسي است. ( 4 )
سبد خريد خانوارها
... مردم بايد بيش از خريدن بعضي از وسايل تزييناتي و تجملاتي، مثل لوستر ها، ميز هاي گوناگون، مبلهاي مختلف و پرده و...، به کتاب اهميت بدهند. اول کتاب را مثل نان و خوراکي و وسايل معيشتي لازم بخرند؛ بعد که اين تأمين شد، به زوايد بپردازند.( 5 )
جاي کتاب؛ هيچ چيز!
من البته به کارهاي هنري و تصويري، تلويزيون يا سينما يا از اين قبيل مقولات، خيلي اعتقاد دارم؛ اما کتاب، نقش و جايگاه مخصوصي دارد. جاي کتاب را هيچ چيز پر نمي کند و بايد کتاب را ترويج کرد.( 6 )
کتاب خريدن!
... من مي خواهم کتاب بخرم يا پول کتابها را بدهم؛ اما... ناشران فوراً مي گويند: «اين مجاني است.» و هرچه هم اصرار مي کنم پول بدهم، قبول نمي کنند. لذا من بعضي از کتابها را مي خواهم و واقعاً هم دوست دارم بخرم، منتها ناشران حالا بعضي از روي رغبت و بعضي هم ممکن است در رودربايستي گير کنند؛ وقتي مي گوييم اين کتاب را بدهيد، مي گويند «آقا، قابلي ندارد! » و من نمي خواهم که چنين وضعي پيش بيايد، لذا به خريد کتاب اقدام نمي کنم. با اين حال، ناشران با محبت و مهربان، بعضي کتابهايي را ... به من هديه مي کنند.
نيم ساعت ها!
... در تابستان ها که نوجوانان و جوانان محصل، تعطيل اند، حتماً کتاب بخوانند... افرادي که کار روزانه دارند مثلاً کارمند اداري، کارگر، کاسب و يا کشاورز هستند وقتي به خانه مي آيند، بخشي از زمان را گرچه نيم ساعت براي کتاب خواندن بگذارند.بنده دوره هاي بيست جلدي و بيست و چند جلدي کتاب را در همين فاصله هاي ده دقيقه، بيست دقيقه و يک ربع ساعته خوانده ام. پشت اين کتابها را هم يادداشت مي کنم که معلوم باشد. شايد صدها جلد کتاب را همين طور در اين فاصله هاي کوتاه ده دقيقه اي خوانده ام.( 7 )
پيش از خواب!
در منزل خود من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مي برد. خود من هم همين طورم. نه اينکه وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مي کنم، تا خوابم مي آيد، کتاب را مي گذارم و مي خوابم. همه افراد خانه ما، وقتي مي خواهند بخوابند، حتماً يک کتاب کنار دستشان است. ... بايد پدر ها و مادر ها، بچه ها را از اول با کتاب، محشور و مأنوس کنند.( 8 )
فرصتهاي اندک
بنده خودم چند جلد قطور از يک عنوان کتاب را در اتوبوس خواندم! قبل از انقلاب چند روزي براي انجام کاري از مشهد به تهران آمده بودم... آن وقتها تقريباً يک ساعت طول مي کشيد تا آدم با اتوبوس از جايي به جاي ديگر مي رفت. بعضي وقتها اين جابجايي کمتر يا بيشتر هم طول مي کشيد. به هر حال، چنين يک ساعتهايي را احساس نمي کردم که ضايع مي شود؛ چون کتاب مي خواندم.( 9 )
به جاي آگهي تلويزيوني
تلويزيون آگهي تبليغاتي پخش مي کند و گاهي پخش تبليغات بيست دقيقه طول مي کشد. يک وقت است کسي به آن تبليغات احتياج دارد؛ اما کسي که احتياج ندارد آگهي هاي تبليغاتي را ببيند، اين بيست دقيقه را چرا بيکار بنشيند! ؟ يک کتاب دمِ دستش باشد؛ بردارد و بيست دقيقه مطالعه کند. ( 10 )
منابع: 1 - بازديد از ششمين نمايشگاه بين المللي کتاب 1372/02/21 - 2 - پيام به مناسبت آغاز هفته کتاب 1372/10/04 - 3 - پيام به مناسبت آغاز هفته کتاب 1372/10/04 - 4 - ديدار با اعضاي گروه اجتماعي صداي جمهوري اسلامي ايران 1370/11/29 - 5 - مصاحبه در جريان بازديد از نمايشگاه کتاب 1374/02/26 - 6 - مصاحبه در بازديد از ششمين نمايشگاه بين المللي کتاب 1372/02/21 - 7 - مصاحبه پس از بازديد از سومين نمايشگاه بين المللي کتاب 1369/02/19 - 8 - مصاحبه در جريان بازديد از نمايشگاه کتاب 1374/02/26 - 9 - مصاحبه در پايان بازديد از نهمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران 1375/02/22 - 10 - مصاحبه در پايان بازديد از نهمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران 1375/02/22
نظرات بینندگان