arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۷ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

چاي، نوشابه و شب هاي بي خوابي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبير انجمن علمي پزشکي خواب ايران گفت: اگر مواد محرکي چون شيرکاکائو، قهوه، چاي، نوشابه، ترکيبات حاوي شکلات و سيگار، دو تا سه ساعت پيش از خواب استفاده شوند، فرد را دچار اختلالات خواب مي کنند.دکتر خسرو صادق نيت در گفتگو با ايسنا، ضمن تأکيد بر صرف شام سبک پيش از خواب، اظهار داشت: اين وعده غذايي مي تواند شامل ترکيبات کربوهيدراتي باشد.

مواد پرچرب و پروتئين به ميزان زياد مي تواند فرد را دچار مشکلات خواب کند. ضمن اينکه گرسنه خوابيدن هم خوب نيست. تغذيه با نان و پنير، برنج و ماست مي تواند به عنوان وعده غذايي شام مناسب باشد. وي به مواد غذايي که موجب داشتن يک خواب راحت در طول شب مي شوند نيز اشاره کرد و گفت: از جمله مواد غذايي که بسيار به خواب آلودگي و راحت تر خوابيدن کمک مي کند، گوشت بوقلمون است که در حال حاضر قرص آن نيز در خارج از کشور ساخته شده و مورد استفاده قرار مي گيرد. دکتر صادق نيت در پاسخ به اين پرسش که آيا برخي عرقيات گياهي در بهتر خوابيدن به ما کمک مي کنند يا خير گفت: شايد اين عرقيات گياهي تأثير هم داشته باشند، ولي مطالعه علمي روي تأثير اين مواد انجام نشده است و نمي توان به يقين درباره آن پاسخ داد.

دبير انجمن علمي پزشکي خواب ايران درباره علت خواب آلودگي در ساعات مياني روز بويژه پس از وعده غذايي ناهار، اظهار داشت: بحث خواب آلودگي مستقل از تغذيه است و ارتباطي با آن ندارد. ريتم هاي بيولوژيکي در بدن ما تنظيم مي شود که خواب و بيداري ما به آن وابسته است و باعث مي شود از حدود 11 نيمه شب تا 3 بامداد و از ساعت يک تا 4 بعدازظهر احساس خواب آلودگي کنيم. در واقع پيک دوم خواب آلودگي ما همين ساعات بعدازظهر است و افراد اغلب احساس مي کنند به اين دليل که حدود ساعت 12 بعدازظهر ناهار ميل مي کنند، خواب آلودگي اتفاق مي افتد، اما اين گونه نيست.
نظرات بینندگان