arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۴۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

جايگاه دومي ايران در اوپك پابرجاست

در گزارشي سالانه سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک)، تغييراتي در جايگاه‌ كشورهاي عضو صورت گرفته است كه برخي از اين تغييرات از سوي نماينده ايران در اوپك سوال برانگيز و برخي قابل پيش‌بيني عنوان شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در گزارشي سالانه سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک)، تغييراتي در جايگاه‌ كشورهاي عضو صورت گرفته است كه برخي از اين تغييرات از سوي نماينده ايران در اوپك سوال برانگيز و برخي قابل پيش‌بيني عنوان شد.

گزارش اوپك عنوان كرده كه نيجريه توانسته جايگاه‌ ايران را به عنوان دومين صادر كننده نفت با 2ميليون و 248 هزار بشکه در روز تصاحب كند.

در اين باره محمدعلي خطيبي طباطبايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رقم‌هاي ارائه شده از سوي كشور نيجريه را سوال بر انگيز دانست و توضيح داد: معلوم نيست چگونه وقتي توليد اين كشور افزايش نداشته، صادراتش افزايش داشته است!

وي افزود:‌ همچنين در اين گزارش بخش درآمدهاي حاصل از صادرات نفت، درآمد ايران از نيجريه در سال 2010 بيشتر ثبت شده است. پس چگونه درآمد نيجريه با وجود افزايش صادرات و با توجه به سبك و مرغوب‌تر بودن نفت خام آن از ايران كم‌تر است؟

وي با اظهار اين كه در حال حاضر كارشناسان ايراني در حال بررسي اين آمار هستند، تصريح كرد: اين كارشناسان برخي از ارقام ارائه شده در اين گزارش را مبهم مي‌دانند و افزايش صادرات نيجريه را تاييد نمي‌كنند.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا در اين شرايط بايد ايران نگران جايگاه خود (دومين صادر كننده) در اوپك باشد يا نه؟ تاكيد كرد: مبناي سهميه‌بندي در اوپك، توليد است نه صادرات و ايران كماكان دومين توليدكننده اوپك است و جايگاهش تغييري نكرده است.

نماينده ايران در اوپك يادآور شد: بخش آماري اوپك كه اقدام به انتشار اين آمار مي‌كند، هيچ‌گاه اين آمارها را مورد تجزيه و تحليل قرار نمي‌دهد و قضاوت نمي‌كند.

خطيبي با اظهار اين كه آمارهاي اعلام شده در گزارش سالانه اوپك رسمي محسوب مي‌شود، گفت: البته اين گزارش از طريق پرسش‌نامه‌هايي كه در اختيار كشورهاي عضو قرار مي‌گيرد، تهيه مي‌شود.

به گفته وي، در هر صورت آن چه كه مهم است ميزان توليد است نه صادرات و بر اين اساس ايران هم‌چنان دومين توليد كننده بزرگ نفت است.

 پيشي گرفتن ونزوئلا از عربستان قابل پيش‌بيني بود

در قسمتي ديگر از گزارش سالانه اوپک، ونزوئلا با کشفيات جديد ذخاير نفت، از عربستان به عنوان بزرگترين دارنده ذخاير نفت جهان پيشي گرفته است.

بر اساس اين گزارش ذخاير اثبات شده نفت ونزوئلا به 295 ميليارد بشکه رسيده که 40 درصد بيشتر از گزارش سال گذشته است. اين در حاليست كه ذخاير نفت عربستان حدود 264 ميليارد بشکه است.

با وجود اين كه عنوان مي‌شود كه تحليلگران غربي نسبت به صحت آمار اعلامي ونزوئلا درباره ذخاير جديد نفت اين کشور ترديد دارند، خطيبي اظهار كرد: با توجه به اين كه در دو سال گذشته ونزوئلا نسبت به افزايش ذخاير خود اقدام كرد، پيشتازي اين كشور از عربستان قابل پيش‌بيني بود.

در اين گزارش ذخاير نفت ايران و عراق نيز در سال 2010 با رشدي به ترتيب 10 و 24 داشت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
0
0
در کتابهای تاریخ به ما یاد دادند که انقلاب کردیم تا صادر کننده ثروت ملی نباشیم اما امروز این نابودی مایه ی فخر شده است .
نظرات بینندگان