arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۰

غفلت از تورم در پس رفتن صفرها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نظر مي رسد با تصويب حذف چهار صفر از روي اسکناسها توسط هيأت دولت و ارايه آن در قالب يک طرح به مجلس شوراي اسلامي و همچنين ايجاد يک سايت نظر سنجي در پايگاه اينترنتي بانک مرکزي، طرح کاهش صفر از اسکناسها و تغيير واحد پول وارد فاز بي برگشتي شده است.

يکي از مهمترين اقدامهايي که در چنين تصميماتي بايد از سوي سياستگذاران و مجريان اين تصميم ها لحاظ شود اطلاع رساني به موقع، شفاف و دقيق به جامعه است. مردم عادي کوچه و بازار که بيشترين تأثير را از چنين تغييري مي پذيرند حق دارند در باب آثار اين تصميم بر زندگي خود آگاه شوند. ايجاد باور واعتقاد در مردم به درست بودن اين تصميم همکاري و همراهي آنها را با دولت و بانک مرکزي به دنبال خواهد داشت و اين امر گذار از دوره موقت تبديل واحد قديم به واحد جديد پول را آسان تر مي کند.

بدين ترتيب به نظر مي رسد استدلال گروهي از صاحبنظران که در خلال چند سالي که از طرح اين مسأله گذشته به مخالفت با اجراي آن برخاسته بودند مورد پذيرش قرار نگرفته است. اينان نه با اصل موضوع مخالف بودند و نه ويژگي هاي مثبت آن را انکار مي کردند. به باور اين گروه اکنون اقتصاد کشور شرايط لازم براي اين تغيير از جمله ثبات نسبي اقتصادي، رشد پايدار، کاهش نرخ تورم و مهار آن را ندارد. تا اين شرايط مهيا نشود، اگرچه در کوتاه مدت با حذف سه يا چهار صفر مي توان به بخشي از اهداف مورد نظر رسيد، اما در بلندمدت براي برداشتن صفرهاي مزاحمي که تورم آنها را ايجاد کرده به يک جراحي دوباره نياز خواهد بود.

حال که ظاهراً برهان هايي از اين دست در مقابل دلايل ديگر رنگ باخته است يک مورد براي نگراني هست؛ اينکه با آمدن پول جديد و ايجاد تسهيلاتي از قبيل آساني نقل و انتقال پول و معاملات نقدي، سهولت در ثبت و ضبط فعاليتهاي مالي و حسابداري، کاهش هزينه هاي چاپ اسکناس و... اصل قضيه از ديده پنهان شده و تورم، همان ويروسي که طي ساليان آسيبهاي جدي به پيکره بيمار اقتصاد کشور زده است با اين داروي مسکن و کاهش موقتي درد به حال خود رها شود تا باز روزگاري ديگر در قالب چند صفر بي خاصيت و مزاحم به ما و آيندگان رخ نمايد.

غلامحسين بزرگ منش- کارشناس بازار پول
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
1
پیشنهاد میگردد ترتیبی اتخاذتا حداکثرهر ده سال یک صفر حذف شود
نسل سوخته
|
FRANCE
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
0
1
آقای نویسنده الکی خودتو خسته نکن کسی گوشش به این حرفها بدهکار نیست .چون کسی رو که خوابیده شاید بشه بیدار کرد اما کسی که خودشو به خواب زده هرگز.
نظرات بینندگان