arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۶۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۰
يادداشتي درباره آخرين قسمت «هري پاتر» ساخته ديويد يتس؛

قصه تمام شد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اشرف السادات موسوي: قسمت نهايي «هري پاتر»، بيش از آن که به واسطه مضمون داستاني اش (که ادامه اي است بر قسمت قبلي اين فيلم) مشهور شود، از اين منظر بيشتر مورد توجه ايرانيان قرار گرفت که در يکي از اشتباهات نادر سايت معتبر IMDB از اين فيلم،به عنوان يکي از فيلمهايي نام برده شد که قرار است در ايران هم اکران شود! همين اشتباه چند ساعته اين سايت در قرار دادن نام ايران در ليست کشورهاي اکران کننده «هري پاتر و يادگاران مرگ2» توجه فراوان مخاطبان داخلي را نسبت به اين فيلم به وجود آورد، آن هم بدون دقت درباره اين مساله که اشتباه سايت موردنظر، بعد از چند ساعت تصحيح و نام ايران از فهرست کشورهاي اکران کننده اين فيلم- که از آمريکا و کانادا تا اروپا و آسيا و حتي کشورهايي مانند ارمنستان، آذربايجان و گرجستان را دربرمي گرفت،- حذف شد!

با اين حال هنوز هم هستند گروهي از مخاطبان خوشبين که گمان مي کنند، همان اشتباه چندساعته دليلي است بر اينکه برنامه اي براي اکران هشتمين و آخرين قسمت «هري پاتر» در ايران وجود دارد؛ فيلمي که به گفته کارگردان آن «ديويد يتس» (که پيش از اين سه فيلم ديگر از اين مجموعه را هم ساخته) به لحاظ فشار کاري يکي از سخت ترين و خشن ترين پروسه هاي توليد را داشته است و تنها به دليل اينکه در اين قسمت تمام ناگفته ها، گفته مي شود و داستان به نوبه خود پايان مي يابد، جناب ديويد يتس تمام مرارتها را تحمل کرده تا «هري پاتر و يادگاران مرگ2» را به ساحلي آرام برساند.

اين قسمت از سري هري پاتر، نخستين قسمت از اين فيلمها بوده که به صورت سه بعدي در سينماها اکران شده و اين مساله شايد در وهله اول عطش سيري ناپذير کمپاني برادران وارنر در صيد دلارهاي بيشتر از گيشه اين فيلم را مي نماياند،اما منتقدان هاليوودي غالباً گفته اند که فارغ از بحث گيشه فيلم، باز هم غلبه داستان بر تصوير است که فيلم را به پيش مي برد و گويا «ديويد يتس» مي خواسته از تکنيک فيلمبرداري سه بعدي، به عنوان روشي بهتر براي بيان داستان افسانه اي هري پاتر استفاده کند.«هري پاتر و يادگاران مرگ2» که با شعار تبليغاتي «همه چيز در اينجا به آخر مي رسد» توانسته متوسط نمره «خوب» منتقدان سايت «ياهوموويز» را دريافت کند و منتقدان سايت «متاکريتيک» هم نمره 78 از 001 را به اين فيلم داده اند. اين رويکرد مثبت منتقدان بيش از هر چيز به سناريوي جذاب و سرگرم کننده فيلم برمي گردد که برخلاف دو سه قسمت قبلي، همه چيز آن فقط در دنياي جادوگري خلاصه نمي شود و قهرماناني که در قسمت اول کودکي بيش نبودند، بيش از تمام آثار گذشته، درگير روايتي انساني و فراگير از مفاهيمي مي شوند که به اندازه دنياي افسانه ها معادل بيروني هم مي يابند.

«تاي بور» منتقد بوستون گلوب اين فيلم را پيشرفتي همه جانبه نسبت به قسمت ماقبل دانسته و «راجر ايبرت» منتقد سرشناس «شيکاگو سان تايمز» هم از هيبت و وقار موجود در«هري پاتر و يادگاران مرگ2» مي گويد که اين فيلم را به يک پايان خوب براي اين مجموعه طولاني تبديل کرده است. ايبرت در يادداشتي که به بهانه اکران اين فيلم نوشته آورده است:«قسمت نهايي داستان جادوگري هري پاتر به اندازه کافي ترسناک است و وقار لازم براي يک پايان بندي متناسب را داراست. اين پايان بندي که به نوبه خود از عناصري مانند اکشن و خشونت هم بهره مي گيرد، کاملاً با نشاط و سرزندگي موجود در قسمت اول اين سري در تعادل است.»«محرک»، «مهيج» و «خيره کننده» هم، صفاتي است که «جئوف بروکشاير» منتقد «شيکاگو تريبون» براي توصيف قسمت نهايي هري پاتر آورده است. به اعتقاد بروکشاير، هري پاتر و رفقايش به واسطه کنترل دقيقي که ديويد يتس بر بازي آنها انجام داده توانسته اند گروهي را تشکيل دهند که به راحتي اسباب تماشايي شدن قسمت آخر هري پاتر را ايجاد کنند.

«هري پاتر و يادگاران مرگ2» که تنها در هفته ابتدايي اکران خود در ايالات متحده حدوداً 071 ميليون دلار عايدي داشته داستان هري پاتر و رفقايش را در شرايطي بيان مي کند که در به در به دنبال گنجينه هايي هستند که «وولدمورت» خبيث تکه هايي از روح خود را در آنها قرار داده تا بتواند بدين طريق اسباب جاودانگي خود را فراهم آورد.
نظرات بینندگان