arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۰

پايان عصر سفرهاي استاني؟

محمود احمدي نژاد به استناد آمار و آرشيوهاي سايت رياست جمهوري از ارديبهشت ماه سال جاري به سفر استاني نرفته و دور سوم سفرهايش را تاکنون ناتمام گذاشته است. به همين دليل تقريبا سه ماه است که هيات دولت فقط در تهران تشکيل جلسه داده است و تمام سفرهاي رييس جمهور به استان ها تنها به منظور افتتاح پروژه ها انجام مي شود؛ سفرهايي بدون هيات وزيران و بدون تشکيل جلسه هيات دولت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمود احمدي نژاد به استناد آمار و آرشيوهاي سايت رياست جمهوري از ارديبهشت ماه سال جاري به سفر استاني نرفته و دور سوم سفرهايش را تاکنون ناتمام گذاشته است. به همين دليل تقريبا سه ماه است که هيات دولت فقط در تهران تشکيل جلسه داده است و تمام سفرهاي رييس جمهور به استان ها تنها به منظور افتتاح پروژه ها انجام مي شود؛ سفرهايي بدون هيات وزيران و بدون تشکيل جلسه هيات دولت.
   
به گزارش انتخاب، قم، آخرين مقصد سفرهاي دور سوم سفرهاي استاني رييس جمهور بود، سفر نود و يکم. اما احمدي نژاد روز پنجم خرداد امسال تنها براي ساعتي در 50 کيلومتري قم توقف کرد تا طرح آبرساني به قم از سرشاخه هاي رود دز را افتتاح کند و بي آنکه در شهر حضور يابد به پايتخت بازگشت.

حضور متفاوت احمدي نژاد در قم بدون استقبال مردمي و سخنراني، بي همراهي هيات وزيران و بي آنکه جلسه هيات دولت در اين استان تشکيل شود، شايد سبب شد تا دستيار ارشد يعني مجتبي ثمره هاشمي اعلام کند که اين سفر، از نوع استاني آن محسوب نشده است.

 پيش از آن قرار بود که اين سفر اوايل ارديبهشت ماه انجام شود که در اين ميان ماجراي استعفاي وزير اطلاعات و حواشي آن پيش آمد. اين ايام دقيقا مصادف با زماني شد که بايد آخرين سفر رييس جمهور در دور سوم سفرهاي استاني اش به قم انجام مي شد.

 پس از آن سريالي از اعلام زمان حضور احمدي نژاد در قم و بعد از آن لغو و تعويق حضور رييس جمهور به همراه هيات دولت در آخرين سفر استاني شکل گرفت و در نهايت رييس جمهور اوايل خرداد ماه براي افتتاح يک پروژه راهي اين استان شد.

    پس از آن محمود احمدي نژاد صرفا به منظور افتتاح پروژه هاي عمراني راهي استان ها و شهرهاي مختلف شد، سفرهايي که ديگر نه سخنراني در جمع مردم را داشت و نه تشکيل جلسه هيات دولت. اين در شرايطي بود که پيش از آن رييس جمهور دست کم در طول ماه دو يا سه سفر استاني انجام مي داد.

به عنوان نمونه و به استناد اطلاعات سايت رياست جمهوري او در فروردين ماه سال جاري در تاريخ هاي هجدهم، بيست و چهارم و سي و يکم به استان هاي کرمانشاه، سيستان و بلوچستان و کردستان سفر کرد که سفر به کردستان نودمين سفر استاني رييس جمهور در دولت هاي نهم و دهم بود. پيش ازآن نيز وي در سه ماه منتهي به آخر سال 89 در مجموع شش سفر استاني داشته است. هفتم، چهاردهم و بيست و نهم دي به البرز،سمنان و يزد؛ سوم و بيست و هفتم بهمن به گيلان و بوشهر و يازدهم اسفند هم به لرستان.
    
    تغيير شيوه سفر از ارديبهشت ماه
    محمود احمدي نژاد پس از ماجراهاي استعفاي وزير اطلاعات در ارديبهشت ماه سال جاري، رويکرد سفرهاي خود را به نوعي از استاني به سفرهايي که صرفا به منظور افتتاحيه پروژه هاي عمراني انجام مي شد، تغيير داد. به عنوان مثال 26 و 29 ارديبهشت به يزد و مرکزي، 12،5،3 و 30 خرداد به خوزستان،قم،هرمزگان و زنجان و 23،15،13،2و 27 تير به شهرري، چابهار، چهارمحال و بختياري، آذربايجان شرقي و اردبيل سفر کرد و روز گذشته هم به استان گلستان رفت. با اين حال، دستيار ارشد وي اعلام کرده است که دور چهارم سفرها از بعد از ماه رمضان از سرگرفته خواهد شد. اين البته تازه ترين اظهارنظر ثمره هاشمي در اين خصوص است؛ چرا که پيش تر بدون اعلام تاريخ تاکيد مي کردند که به زودي دور چهارم سفرها از سرگرفته خواهد شد.
    
    سفرهاي استاني؛ ابداع دولت نهم
    توقف سفرهاي استاني اما از اين زاويه قابل بررسي و داراي اهميت است که محمود احمدي نژاد يکي از شعار هاي روي کار آمدن خود در دوره نهم رياست جمهموري را همين موضوع انتخاب کرده بود. وي پس از پيروزي در انتخابات 84 استارت سفرهاي استاني خود را زد و در دوره دهم رياست جمهوري نيز تاکيد کرد که اين روند را ادامه خواهد داد. حضور وزيران در سفرهاي استاني، برخورد چهره به چهره آنها با مردم و رسيدگي به مشکلات شهرها و شهرستان ها و البته نقاط محروم از جمله ويژگي هايي بود که رييس جمهور همواره در دفاع از سفر هاي استاني و تداوم آن سخن مي گفت. علاوه بر اينها تشکيل جلسات هيات دولت در استان ها و تصويب بيش از صدها مصوبه استاني در هر استان از ديگر مواردي بود که احمدي نژاد همواره بر آن انگشت مي گذاشت و با دولت هاي قبل مقايسه مي کرد. اين در حالي بود که اين سفرها منتقدان خاص خود را هم داشت.
    
    منتقدان مصوبات بي نتيجه
    اين منتقدان که بعدها در قامت نمايندگان مجلس ظاهر شدند، گلايه هاي خود را از مصوبات استاني اعلام کردند. تقريبا در بيشتر روزهايي که مجلس جلسه علني برگزار مي کرد، نمايندگان شهرستاني تذکرهاي متعدد خود را نسبت به اجرايي نشدن مصوبات دولت در ادوار مختلف آن بيان مي کردند. مثلابهمن محمدياري نماينده طوالش، در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با بيان اينکه برخي مصوبات استاني دولت که مجوز معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور را نداشته باشند اجرايي نخواهند شد، گفته بود: از مهم ترين موانعي که پيش روي مصوبات استاني دولت قرار دارد اين است که اين پروژه ها فاقد مجوز ماده 32 هستند يعني مطالعات اين پروژه ها به تاييد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور نرسيده است.
    يا در موردي ديگر، محمد علي کريمي نماينده کرمان به همين خبرگزاري گفته بود: تعريفي که ما و مردم از اتمام يک طرح و پروژه داريم با تعريفي که دولت دارد متفاوت است. از اين رو از نظر ما بسياري از مصوبات سفرهاي دولتي هنوز حتي اجرايي هم نشده است. وي گفته بود: دولت وقتي براي طرحي بودجه اختصاص مي دهد آن را تمام شده مي داند در حالي که مردم توقعي بيش از اين دارند و زماني که طرح قابل بهره برداري باشد آن را تمام شده تلقي مي کنند. يا به عنوان نمونه اي ديگر احمد آوايي نماينده دزفول به خانه ملت گفته بود که تنها 5 درصد مصوبات در دزفول اجرا شده است. از اين نمونه ها در مجلس کم نيست.
    در کنار عدم اجراي مصوبات حتي برخي نماينده ها از اين نکته سخن گفتند که بحث عدالت هم در تقسيم بودجه اي براي مصوبات استان ها به درستي رعايت نمي شود و در اين ميان برخي استانداران نقش بسزايي براي تامين اعتبار مصوبات دارند، نقشي که برخي ديگر از استانداران از آن بي بهره هستند. به عنوان نمونه موسي الرضا ثروتي، نماينده بجنورد نيز در گفت وگو با همشهري گفته است که برخي از استانداران با توانمندي بيشتري که دارند مصوبات مناسب تري را براي استان خود به تصويب مي رسانند، ولي برخي از استان ها به دليل اينکه استاندار از چنين تواني برخوردار نيست، نمي توانند در اين بخش به سهم اصلي خود دست يابند براي همين اجراي کامل عدالت بودجه اي در راستاي توسعه متوازن استان ها بايد مورد توجه اعضاي دولت قرار گيرد. اين انتقادات در حالي مطرح مي شود که فعلاسفرهاي استاني مسکوت مانده است و هنوز مشخص نيست که آيا بعد ازماه رمضان و در پي چهار ماه تاخير، دوباره از سر گرفته خواهد شد يا خير.
    
    بهره برداري از 2 طرح عمراني در گلستان
     محمود احمدي نژاد پيش از ظهر ديروز (دوشنبه) در جريان سفر به استان گلستان بخش گازي نيروگاه سيكل تركيبي علي آباد كتول را افتتاح كرد. به گزارش سايت رياست جمهوري، براي احداث اين نيروگاه در مجموع 340 ميليون يورو هزينه شده كه آورده بخش خصوصي يك هزار و 700 ميليارد ريال بوده است. با احداث اين نيروگاه براي 130 نفر به طور مستقيم و 400 نفر به طور غير مستقيم فرصت شغلي ايجاد شده است.

احداث اين نيروگاه كه از ابتداي سال 1387 آغاز شده جزو مصوبات دور اول سفرهاي استاني هيات دولت بوده است و شش ماه زودتر از موعد مقرر به بهره برداري رسيده است. همچنين کارخانه سيمان پيوند گلستان با ظرفيت توليد بيش از 3 هزار و 300 تن سيمان در روز با حضور رييس جمهور افتتاح و به بهره برداري رسيد.براي احداث كارخانه سيمان پيوند گلستان بيش از يك هزار و 700 ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است و با احداث آن براي 330 نفر اشتغال ايجاد شده است كه با تكميل فازهاي بعدي، ظرفيت اشتغالزايي اين مجموعه به يك هزار و 350 نفر خواهد رسيد.با افتتاح اين كارخانه، استان گلستان به جمع صادر كنندگان سيمان كشور پيوست.

 محمود احمدي نژاد در مراسم افتتاح اين دو طرح، شرايط نظام سلطه را در بخش اقتصاد بسيار سخت دانست و گفت: البته آنان تلاش مي كنند مشكلات اقتصادي خود را با انتشار دلار و يورو بدون پشتوانه به ساير ملت ها منتقل كنند؛ اما دوران اين گونه اقدامات نيز به پايان رسيده است و اقتصاد جهاني ديگر ظرفيت پذيرش آن را ندارد و از همين رو امروز تبعات انتشار دارايي هاي كاغذي به اقتصاد غرب بازگشت خورده است و ريشه اصلي بحران اقتصادي كنوني غرب بازگشت دلارهاي تقلبي به اقتصاد خودشان است. وي گفت: هر كس با هر شعار و تابلويي بخواهد همدلي و عزم ملت ايران را براي ساختن كشور بر هم زند، اگر نگوييم عنصر دشمن است يك عقب افتاده سياسي است. وي اهميت وجود صنايع تبديلي در كنار محصولات كشاورزي را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت آمادگي دارد از محل منابع صندوق توسعه ملي تسهيلات ارزان قيمت براي توسعه صنايع تبديلي در اختيار كشاورزان قرار دهد.

به گزارش انتخاب به نقل از دنیای اقتصاد، احمدي نژاد در ادامه از طرح هاي بزرگ دولت براي توسعه و پيشرفت استان گلستان خبر داد و گفت: بين ايران، قزاقستان، تركمنستان توافق بزرگي براي احداث مسير ترانزيت شمال به جنوب طراحي شده كه علاوه بر ايجاد تحول در شبكه حمل ونقل آسياي مركزي و خاورميانه، موجب رونق زندگي مردم نيز خواهد شد. احمدي نژاد گفت: به زودي آزادراه حاشيه درياي خزر از گرگان به رشت كه در كنار آن قطار سريع السير نيز پيش بيني شده عملياتي خواهد شد.
نظرات بینندگان