arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۰

آیت الله حائری: نبايد حق شهروندي اصلاح طلبان را سلب كنيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گفت وگو با آيت الله محي الدين حائري شيرازي امام جمعه موقت شيراز و عضو مجلس خبرگان رهبري پيرامون وحدت اصولگرايان در انتخابات نهم مجلس شوراي و ارزيابي اش از موازي كاري برخي گروه ها از جمله جبهه پايداري انقلاب اسلامي با محوريت آيت الله مصباح يزدي مقابل جامعتين صورت گرفت.
آيت الله حائري شيرازي در گفت وگو با ايلنا‏، با اشاره به سخنان اخير آيت الله مهدوي كني كه تمام گروه هاي‏‏‏‏‏‏‏‏‏ اصولگرا را از موازي كاري در برابر جامعتين نهي كرده بود، گفت: آيت الله مهدوي كني از شخصيت هاي بسيار خالص و روشن و دلسوز انقلاب هستند، اما بايد ديد اين ها كه موازي كاري مي كنند دردشان چيست؟
وي افزود: به نظرم راه حل اين موضوع اين است كه اين افراد ناراضي را در جلسه خصوصي دعوت كرد و علت نارضايتي شان را جويا شد و همينطور افرادي از آن ها را عضو همين كميته كنند تا مشكل رفع شود.
آيت الله حائري شيرازي البته خاطرنشان كرد كه دغدغه ما براي انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي تنها وحدت اصولگرايان نيست، بلكه يكي از مهمترين دغدغه هايي كه راجع به انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي وجود دارد، به مسئله مشاركت حداكثري مردم مربوط مي شود. يعني بالاي 50 الي 60 درصد در اين انتخابات شركت كنند.
آيت الله حائري شيرازي در همين راستا به لزوم حضور اصلاح طلبان در عرصه انتخابات آينده مجلس اشاره و اظهار كرد: انتخابات حق شهروندي همه آحاد جامعه با هر تفكر و سليقه است. نمي شود گفت چون بزرگان يك جريان فكري در جامعه اشتباه كردند ديگر افراد آن جريان فكري نبايد در انتخابات كانديدا داشته باشند و مشاركت كنند. نبايد حق شهروندي را سلب كنيم. اگر واقعا نظام ما خواهان مشاركت خوب مردم در عرصه انتخابات است و مي گويد مردم بيايند در انتخابات شركت كنند لازمه اش اين است كه فضا را به گونه اي فراهم كنيم كه مردم به هر كسي كه دوست دارند بتوانند رأي دهند چون در غير اين صورت ممكن است اصلا شركت نكند.
وي افزود: حرف من اين است كه اگر كساني هم در گذشته اشتباه كردند، طرف مقابل كه ابزار تأييد و رد صلاحيت ها را در دست دارد بايد حركتي معتدل داشته باشد و در اين خصوص حالت افراطي به خود نگيرد، چرا كه برخورد افراطي و غير معتدل در رد يا تأييد صلاحيت ها با مشاركت حداكثري نمي سازد.
مشروح گفت وگوي ايلنا، با آيت الله حائري شيرازي امام جمعه شيراز و عضو مجلس خبرگان رهبري را در ادامه مي خوانيد:
*با نزديك شدن به انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي شاهد آن هستيم كه از سويي جامعه روحانيت مبارز تهران و جامعه مدرسين حوزه علميه قم با محوريت آيت الله مهدوي كني و آيت الله محمد يزدي برخي از طيف هاي اصولگرايان را در قالب كميته اي دور هم جمع كردند و همچنين از سوي ديگر قرار است آيت الله مصباح يزدي در همايشي كه به منظور اعلام موجوديت جبهه موسوم به پايداري قرار است روز پنج شنبه همين هفته برگزار شود سخنراني خواهند داشت؛ حضور روحانيت را در اين عرصه چگونه ارزيابي مي كنيد؟
مسئله انتخابات مجلس شوراي اسلامي مسئله بسيار مهمي است و به همين دليل هم روحانيت احساس تكليف مي كند كه بتواند تكليف الهي خودش را در دعوت مردم به حضور در صحنه انجام دهد. التبه اين قضيه يك سري حواشي نيز دارد كه كه بايد آن ها را بررسي نمود تا مشكلات در اين زمينه حل شود. مسئله اول اين است كه برخي كارشناسان ما قائل به تقسيمات خاصي هستند و به نوعي به تقسيمات كشوري بيشتر از تقسيمات صنفي توجه مي كنند كه قطعا اين مسئله مشكل روحانيت براي اثر گذاري در اين عرصه خواهد بود. اگر ما به صورت درست و اصولي جايگاه هاي كارشناسي را بشناسيم و پيدا كنيم، خود مجلس، مردم را به صحنه انتخابات مي كشاند و نيازي به توصيه اين و آن و از جمله روحانيت نيست كه مردم را براي حضور در انتخابات ترغيب كند. اگر اين شرايط مهيا شود هم مردم مشاركت خوبي در انتخابات خواهند داشت و هم به راحتي انتخاب خوبي خواهند كرد. اين كه ما ناچاريم از بيرون مجلس و از طريق نهادهايي چون روحانيت براي تشويق مردم به حضور در انتخابات تلاش كنيم به اين خاطر است كه آن چه مردم از مجلس انتظار دارند محقق نشده است و اين ناشي از همان عدم نگاه كارشناسانه اصولي و صحيح است. البته بايد توجه داشت كه ما تا وقت و زمان مشخص و محدودي مي توانيم به وسيله روحانيت انتخابات را پرشور كنيم. همانطور كه گفتم، حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات را بيش از هر نهاد ديگري خود مجلس مي تواند تحقق ببخشد و البته اين با عملكرد مثبت نمايندگان در زمينه هاي مختلف محقق خواهد شد. عمده مسئله مهم اين است كه انشقاقي بين روحانيت ايجاد نشود چرا كه در اين صورت مشكل كمتري خواهيم داشت.
*اين انشقاق بين روحانيت كه شما به آن اشاره كرديد، مربوط به حضور آيت الله مصباح يزدي در همايش جبهه پايداري است؟
اوضاع خود مجلس ايجاب كرده كه جامعتين نتواند همه جوانب قضايا را در خودش جمع كند، كه البته اين تقصير جامعتين هم نيست بلكه تقصير مجلس است؛ چرا كه نحوه عملكردش باعث اين موضوع شده است؛ از طرفي هم جامعه به دنبال تحول و تغيير در مجلس است و بايد به اين نكته هم توجه كرد.
*حضور آيت الله مصباح يزدي در همايش جبهه پايداري، آن هم بعد از سخنان آيت الله مهدوي كني كه گفتند همه گروه هاي اصولگرا را از موازي كاري در برابر جامعتين نهي مي كنم تا حدودي باعث آن شده كه اين شايبه پيش بيايد كه يك دودستگي در اين خصوص صورت گرفته است؛ نظر جنابعالي راجع به اين موضوع چيست؟
فكر نمي كنم كه ما تنها با يك قضيه دو بعدي در مسئله انتخابات مجلس رو به رو باشيم بلكه به نظر مي رسد كه ابعاد زيادتري در اين راستا مطرح است. در اين خصوص چند مسئله مطرح است. يك دغدغه اين است كه جامعتين با جلب رضايت همه جريان هاي فكري اصولگرا يك ليست واحد در انتخابات آينده مجلس را مشخص كند و در نهايت اصولگرايان دو شاخه يا متفرق نشوند. دغدغه ديگري كه راجع به اين انتخابات هست مسئله مشاركت حداكثري مردم مربوط مي شود. يعني بالاي 50 الي 60 درصد در اين انتخابات شركت كنند. البته تنها اين دو دغدغه نيست بلكه ابعاد ديگري نيز وجود دارد كه مهمترين آن ها اين است كه ما يك مجلس كارشناسي به معناي واقعي داشته باشيم و مردم هم يقين پيدا كنند كه چنين مجلسي به وجود مي آيد. در اين صورت حضور مردم خيلي بيشتر از حد تصور است. براي مثال ما در حال حاضر يك كشاورز متدين و با تجربه، يك صنعتگر متدين و با تجربه و ... در مجلس نداريم و اين به كارآمد بودن مجلس لطمه مي زند. اگر شاهد طغيان مجلس عليه دولت هستيم، همه اش به خاطر دولت نيست بلكه به خاطر كم تجربگي مجلس هم هست. مجلس موفق مجلسي است كه از نظر تجربه مجلسي قوي باشد، حال آن كه ما مي خواهيم از طريق افراد علمي مجلس كارشناسي داشته باشيم. امام علي(ع) هم همواره تأكيد كردند كه تجربه فوق علم است و از اين رو بايد به اين مهم توجه كرد. كساني كه قبلا در سمت هايي چون وزير بودند و در مجلس آمدند يك مقدار مجلس را كارشناسي كردند اما افرادي كه تنها از نظر علمي و دانشگاهي مطرح بودند و در مجلس حضور پيدا كردند فقط به درد بحث كردن مي خورند. ما در جامعه مان در حال حاضر حرف خوب لازم داريم نه خوب حرف زدن؛ بايد بگذاريم كساني كه خوب حرف مي زنند حرف خود را ولو به صورت بد بزنند اما حرف خوب شان شنيده شود. نه اين كه كساني خوب حرف بزنند اما در نهايت حرف بد زده باشند؛ ما در شرايط فعلي بيش از آن كه به خوب حرف زدن نياز داشته باشيم به حرف خوب نياز داريم. البته در رابطه با سخنان آقاي مهدوي كني هم بايد بگويم كه ايشان از شخصيت هاي بسيار خالص و روشن و دلسوز انقلاب هستند اما بايد ديد اين ها كه موازي كاري مي كنند دردشان چيست؟ چرا موازي كاري مي كنند؟ ريشه نارضايتي شان چيست؟ به نظرم راه حل اين موضوع اين است كه اين افراد ناراضي را در جلسه خصوصي دعوت كرد و از آن ها پرسيد كه چرا شما ناراضي هستيد؟ به نظرم بايد افرادي از اين ناراضي ها را عضو همين كميته كنند تا مشكل رفع شود. البته آقاي مهدوي كني بايد اين افراد را روشن كنند تا موازي كاري ها گسترش نيابد.
*فرموديد يكي از دغدغه هاي شما مربوط به حضور حداكثري مردم در انتخابات آينده مجلس است و راهكارهايي را هم در اين خصوص مطرح كرديد؛ چند وقتي است كه برخي از اصلاح طلبان كه شاخص ترين آنها آقاي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور سابق است، براي شركت در انتخابات آينده مجلس ابراز تمايل كرده و گفته اند كه در صورت محقق شدن شروطي كه آن ها را لازمه يك انتخابات پرشور مي دانند، در انتخابات مشاركت مي كنند. نظر جنابعالي در اين باره چيست؟
عده اي آمدند و گفتند در انتخابات رياست جمهوري سال88 تقلب شده و مردم هم در نهايت ديدند كه اين ها اشتباه مي كنند. اما بايد پرسيد كه در شرايط فعلي چه كار بايد بكنيم؟ اين ها حرف زدند و در حرف خود هم ماندند اما اگر مي خواهند برگردند خوب يك بار بگويند اشتباه كرديم كه چنين تصوري داشتيم. اگر مي خواهند برگردند بايد يا به اين معضلي كه پيش آمد جواب دهند و بگويند من مي خواهم مستدل حرف بزنم و ادله تقلب را بيان كنم يا اين كه يك بار بگويند اشتباه كرديم خوب چه اشكالي دارد؟

*نظر شما در خصوص حضور اين دسته از اصلاح طلبان در عرصه انتخابات چيست؟

البته درست است كه اين ها اشتباه كردند اما بايد گفت كه انتخابات حق شهروندي همه آحاد جامعه با هر تفكر و سليقه است. نمي شود گفت چون بزرگان يك جريان فكري در جامعه اشتباه كردند ديگر افراد آن جريان فكري نبايد در انتخابات كانديدا داشته باشند و مشاركت كنند، نبايد حق شهروندي را سلب كنيم. اگر واقعا نظام ما خواهان مشاركت خوب مردم در عرصه انتخابات است و مي گويد مردم بيايند در انتخابات شركت كنند لازمه اش اين است كه فضا را به گونه اي فراهم كنيم كه مردم به هر كسي كه دوست دارند بتوانند رأي دهند چون در غير اين صورت ممكن است اصلا شركت نكند. حرف من اين است كه اگر كساني هم در گذشته اشتباه كردند، طرف مقابل كه ابزار تأييد و رد صلاحيت ها را در دست دارد بايد حركتي معتدل داشته باشد و در اين خصوص حالت افراطي به خود نگيرد. چرا كه برخورد افراطي و غير معتدل در رد يا تأييد صلاحيت ها با مشاركت حداكثري نمي سازد. البته بايد دقت داشت كه مزدور و اجنبي اجازه حضور در عرصه را نداشته باشند چرا كه براي مصالح مردم مضر خواهند بود و اين چيزي قابل قبول است اما اين كه فقط من بگويم فلان فرد مزدور است و بايد رد شود كه درست نيست. بايد براي كساني كه ادعا داريم حريم ها را نقض كرده و ... دليل داشته باشيم اما اين كه بگوييم تو نبايد در صحنه بيايي درست نيست.
گفت وگو از: صادق چهرقاني/ ایلنا
نظرات بینندگان