arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۰

جشنواره کودک به کدام شهر مي رود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سيد حبيب قاآني - شايد کسي باورش نمي شد روزي سينماي کودک که پرچمدار موفقيت سينماي ايران در داخل و خارج بود و هرگاه چرخه اقتصادي سينما به مشکل بر مي خورد از نسخه شفابخش ساخت فيلم براي اين گروه سني استفاده مي کرد به جايي برساند که برگزاري جشنواره اش تنها در دو ماه باقي مانده همچنان بلاتکليف باقي مانده باشد!

با نزديک شدن به زمان برگزاري جشنواره فيلم کودک و نوجوان و مشخص نبودن مکان برگزاري جشنواره، مي توان احتمال ميزباني شهرهايي چون مشهد، شيراز، کيش، تبريز و اصفهان را بيش از مابقي شهرها دانست.

جواد شمقدري معاون امور سينمايي وزارت ارشاد در آخرين اظهارنظر در اين رابطه گفته که جشنواره کودک برگزار مي شود ولي برگزاري آن در همدان معلوم نيست. بنظر مي رسد شرط همداني ها براي برگزاري جشنواره چندان به مذاق مسؤولين جشنواره در پايتخت خوشايند نيامده و به همين خاطر گزينه برگزاري جشنواره در همدان منتفي شده است!

شمقدري اين را هم گفته است که «سيداحمد ميرعلايي» مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و دبير بيست و پنجمين جشنواره فيلم کودک و نوجوان مشغول پيگيري کار است و به زودي مکان برگزاري جشنواره را اعلام مي کند اما در تماس خبرنگار ما با دفتر کار ايشان از نا مشخص بودن مکان برگزاري و تنها برپايي نشستي با خبرنگاران در اواخر ماه مبارک رمضان خبر داده شد!

مشهد آماده برگزاري

شهر مشهد اصلي ترين گزينه براي ميزباني جشنواره کودک به حساب مي آيد. اين انتخاب از اين جهت است که «جواد شمقدري» مشهدي است و ارتباط خوبي هم با مسؤولان اين شهر و استان خراسان رضوي دارد. از اين رو، اگر بخواهيم به شهرهاي مختلف براي ميزباني جشنواره فيلم کودک درصدي اختصاص دهيم، مشهد مي تواند 30 درصد را از آن خود کند.مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان در گفت و گو با خبرنگار ما در اين باره اظهار داشت: تا به امروز در خصوص برگزاري جشنواره فيلم کودک صحبتي مطرح نشده اما در صورت تامين اعتبار مشهد آمادگي برگزاري جشنواره را دارد.وي افزود: تنها مساله ما همزماني برگزاري جشنواره کودک با جشنواره امام رضا(ع) است که در صورت داشتن فاصله ما هيچ مشکلي براي برگزاري جشنواره نداريم.

شيراز شهر گردشگري

شهر شيراز يکي از گزينه هاي ميزباني جشنواره کودک است که طي روزهاي گذشته برخي از اهالي رسانه از قطعي شدن آن خبر دادند اما مثل اينکه اين طورها هم نيست و مسؤولان اين استان به دليل داشتن توريست هاي هميشگي براي شهرشان، خيلي احتياجي به برگزاري اين جشنواره ندارند. اما به هر حال شهر شيراز به دليل وجود بسترهاي مناسب توريستي، تاريخي و فرهنگي مي تواند گزينه خوبي براي ميزباني جشنواره بيست و پنجم باشد.

کرمان گزينه هميشگي

مدير کل ارشاد استان کرمان با اشاره به تعلق خاطر مردم اين منطقه تأکيد کرد: عزم و بودجه ملي مي تواند به برگزاري جشنواره فيلم کودک در اين منطقه کمک کند.

احمد سعيدي گفت: شهر کرمان سابقه و تجربه برگزاري موفقيت آميز جشنواره فيلم کودک را در کارنامه دارد، مردم و مسؤولان فرهنگ دوست اين منطقه دوست دارند جشنواره را در کرمان برگزار کنيم اما مشکل جدي بودجه داريم و نمي توانيم به طور مستقل جشنواره را برگزار کنيم.
وي ادامه داد: اگر عزم ملي و استاني باهم پيوند بخورد برگزاري جشنواره فيلم کودک در کرمان اتفاق مي افتد، استانداري و نهادهاي حامي استاني و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنياد سينمايي فارابي و... مي توانند در برگزاري اين جشنواره به ما کمک کنند، اگر بودجه مناسب در اختيار داشته باشيم جشنواره فيلم کودک را برگزار خواهيم کرد، در غير اين صورت شرايط مهيا نيست.

سعيدي افزود: ما آذرماه جشنواره فيلم کوتاه امر به معروف را برگزار مي کنيم و برنامه هاي فرهنگي مختلفي داريم که بخشي از بودجه به آنها اختصاص پيدا کرده است، در اين فضا برگزاري يک جشنواره با قدمت فيلم کودک آسان نيست و بايد ابتدا هزينه ها و بودجه ها فراهم شود تا کرمان ميزباني شايسته براي جشنواره باشد.

وي گفت: شهر کرمان هميشه از گزينه هاي برگزاري جشنواره فيلم کودک بوده و نامش بارها شنيده شده است، تمايل و رغبت در ما و مردم شهر هم وجود دارد و براي استان کرمان حرکت هاي فرهنگي باارزش و مهم است، اما طبيعي است با حمايت هاي ملي راه براي برگزاري جشنواره فيلم کودک هموار مي شود.

کيش و ورود و خروج آسان ميهمانان خارجي

منطقه آزاد کيش يکي از مکان هايي است که مي تواند به دلايل مختلف ميزباني شايسته براي جشنواره فيلم کودک باشد. يکي از اين دلايل، ورود و خروج آسان ميهمانان خارجي است که خود دليل مهمي است. دليل ديگر هم بحث جذب توريست است که مسؤولان اين منطقه مي توانند با برگزاري اين جشنواره تبليغات خوبي براي جزيره مرجاني شان داشته باشند.

شايد اگر همين پول هايي که مسؤولان منطقه اين روزها بابت تبليغ به صدا و سيما مي دهند، براي برگزاري شايسته اين جشنواره کافي باشد.هياهوي جشنواره فيلم کيش نيز مي تواند دست اندرکاران جشنواره را به برپايي جشنواره در اين جزيره راغب کند.

اصفهان شهر اول جشنواره

شهر اصفهان يا همان نصف جهان خودمان هم که نياز به توضيح ندارد. البته نبايد فراموش کرد که اين شهر در دوره هاي ابتدايي، ميزبان جشنواره فيلم کودک و نوجوان بود و به دلايل مختلف، جشنواره را به همدان پاس داد.

پايتخت گزينه اول و آخر

اما مدير اداره کل نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با خبرنگار ما ازاحتمال برگزاري جشنواره در تهران خبر داد.عليرضا سجادپور اظهار داشت:به دليل گستردگي و حجم وسيع اين دوره از جشنواره شهر تهران يکي از گزينه هاي اصلي براي برگزاري جشنواره کودک است.

وي با رد احتمال برگزاري جشنواره در مشهد اظهار داشت: شهر کرمان بين گزينه ها در اولويت مجموعه است و همچنان گزينه همدان مد نظر برگزار کنندگان مي باشد.
نظرات بینندگان