arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۰
مجوز قانوني سقط جنين هاي معلول تا قبل از 4 ماهگي صادر مي شود

سقط روزانه 221 جنين در ايران

رييس انجمن ژنتيك پزشكي كشور مي گويد: «مجوز قانوني سقط جنين هاي معلول قبل از چهارماهگي صادر مي شود و اگر تا قبل از چهارماهگي بارداري تشخيص داده شود كه جنين مشكل ژنتيكي يا معلوليت دارد، با رضايت مادر مجوز قانوني ختم حاملگي صادر مي شود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس انجمن ژنتيك پزشكي كشور مي گويد: «مجوز قانوني سقط جنين هاي معلول قبل از چهارماهگي صادر مي شود و اگر تا قبل از چهارماهگي بارداري تشخيص داده شود كه جنين مشكل ژنتيكي يا معلوليت دارد، با رضايت مادر مجوز قانوني ختم حاملگي صادر مي شود.»

به گزارش انتخاب، سقط جنين در كشور با وجود پستي و بلندي هاي خود در ايران و ساير كشور هاي جهان به گفته امير عباس غفاري در حالي انجام مي شود كه تقريبا دو درصد نوزاداني كه متولد مي شوند مشكل ژنتيكي مادرزادي دارند و در بسياري از كشور هاي دنيا به يكي از مسايل مبتلابه نهاد هاي بهداشتي و درماني تبديل شده است.

 او مي گويد: البته اين آمار در برخي موارد بسته به ميزان ازدواج فاميلي تا پنج درصد نيز افزايش مي يابد، زيرا شايع ترين علت بيماري هاي ژنتيك در تولد نوزادان ازدواج هاي فاميلي با افرادي مانند پسرخاله - دخترخاله، پسرعمو - دخترعمو، دخترعمه – پسردايي و دختردايي - پسرعمه است.

سقط جنين حذف يا بيرون آمدن يا آوردن جنين مرده يا زنده از رحم است كه مي تواند خواسته يا ناخواسته باشد. سقط جنين خواسته، به معناي پايان بخشيدن به بارداري به وسيله دارو يا عمل جراحي پيش از زماني است كه جنين بتواند زنده زاده شود. سقط جنين عمدي مي تواند در حاملگي ناخواسته همراه با مصرف دارو يا دستكاري رحمي باشد. در چنين مواردي ممكن است بعد از سقط جنين بررسي پزشكي از جهت دفع كامل محتويات رحم ضروري باشد. همچنين سقط خودبه خودي يا ناخواسته به معناي مرگ جنين در شكم مادر و قبل از تولد است كه علل سقط مختلف است از ناهنجاري جنين گرفته تا تروما، عفونت و بيماري مادر.

    با اين حال در ايران به گفته مديركل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي؛ در هر ساعت 9 جنين، هر روز 221 جنين و هر سال حدود 90 هزار جنين در كشور به صورت قانوني و غيرقانوني سقط مي شوند.

    او مي گويد: به طور كلي هر سال 18 ميليون جنين در جهان سقط مي شود و هر روز 50 هزار مورد سقط جنين غيرقانوني انجام مي شود به طوري كه سالانه 150 هزار زن به علت سقط جنين جان خود را از دست مي دهند.

    مطلق معتقد است: اگر برنامه هاي مدون تنظيم خانواده در كشور به خوبي اجرا شود از 25 درصد مرگ و مير مادران در هنگام بارداري و عوارض بعد از آن جلوگيري مي شود.

    در مقابل سقط جنين در كشور به شكلي است كه بر اساس آمار هاي غيررسمي بسياري از سقط هاي صورت گرفته به شكل غيرقانوني است؛ چرا كه بر اساس قوانين موجود سازمان پزشكي قانوني تا قبل از سال 1385 مجوز سقط جنين هاي موارد خاص كه شامل حدود 50 بيماري ژنتيكي مي شد را مي داد، اما در دو سال قبل تمام معلوليت هاي ژنتيكي كه موجب عسر و حرج مادر بعد از تولد مادر شود به شرط درخواست و رضايت مادر تا قبل از چهارماهگي اين مجوز داده مي شود.
   
    افزايش غيرقانوني سقط جنين در كشور

    با اين حال آمار هاي غيررسمي نشان مي دهد 70درصد سقط جنين ها در ايران در محيط هاي غيربهداشتي و توسط افراد غيرمتخصص انجام مي شود، به طوري كه يك متخصص زنان و زايمان با هشدار نسبت به افزايش و عوارض سقط هاي غيرقانوني در كشور گفت: متاسفانه بارداري در ميان گروه سني 18 و 19 ساله كشور افزايش يافته است.

دكتر ژانت مهجوري با ابراز تاسف نسبت به انجام سقط جنين توسط ماماهايي كه شرايط انجام آن را رعايت نمي كنند، مي گويد: اغلب دختران و زناني با طيف سني ۳۰ تا ۵۰ ساله به دليل بارداري ناخواسته و از ترس آبرو اقدام به سقط جنين مي كنند و اين درحالي است كه اين عمل عوارضي همچون پارگي رحم، نازايي ثانويه، خونريزي طولاني و سقط ناقص را موجب مي شود. مهجوري ادامه مي دهد: اغلب افرادي كه براي انجام سقط جنين مراجعه مي كنند دختران و زناني هستند كه به دليل فقر مالي و از روي ناچاري به عقد موقت تن داده اند. اين افراد به دليل بارداري ناخواسته، فقر فرهنگي، عدم آگاهي از روش هاي جلوگيري از بارداري نوين و ترس از آبروي خود حاضر به انجام اين كار مي شوند.

به گفته اين متخصص زنان، سقط جنين در شرايط و امكانات غيربهداشتي و استريليزه انجام مي شود و در كنار انجام سقط هاي غيرقانوني توسط افراد ناشناس، داروها و آمپول هاي اين عمل نيز در بازارهاي سياه همراه با عارضه به فروش مي رسد كه سقط ناقص را سبب مي شود.

    رييس انجمن ژنتيك پزشكي در ادامه راهكار جلوگيري از داشتن فرزندي با مشكلات مادرزادي را مشاوره ژنتيكي دانست و به فارس گفت: اين روش نه تنها براي ازدواج هاي فاميلي حتي براي زوج هايي كه با هم نسبت فاميلي ندارند، موثر است. البته اين طور نيست كه هر كس ازدواج فاميلي كرد فرزند معلول خواهد داشت و هر كس با غيرفاميل ازدواج كند مشكلي ندارد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تاكيد كرد: مشاوره قبل از بارداري، غربالگري مادران در سه ماهه اول بارداري و غربالگري نوزاد هنگام تولد و تشخيص به موقع بسيار مفيد است. به عنوان مثال اگر نوزاد مشكل متابوليك گوارش داشته باشد نبايد از شير مادر بخورد، چرا كه با خوردن شير مادر بيماري اش آغاز مي شود بلكه بايد با خوردن شير مخصوص در مان شود. غفاري اضافه كرد: غربالگري در اوايل بارداري هم بسيار موثر است، چرا كه اگر تشخيص داده شود جنين داراي مشكل ژنتيكي يا معلوليتي است - كه بعدها مادر در نگهداري او دچار رنج مي شود- طبق مصوبه دو سال اخير مجلس شوراي اسلامي و با رضايت مادر تا از قبل از چهارماهگي مجوز قانوني براي ختم حاملگي داده مي شود.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: تفكر غلطي كه در جامعه ما رايج است، اين است كه افراد فكر مي كنند فقط در ازدواج با خانواده پدري مانند پسرعمو - دخترعمو مشكل ژنتيكي به وجود مي آيد در صورتي كه نسبت خطر ازدواج فاميلي از هر دو سو به يك اندازه است. مگر در مواردي كه يك بيماري در يك طرف شيوع داشته باشد كه در آن صورت خطر آن هم بيشتر مي شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عامک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
0
0
اوه چقدر زیاد ! این جوری بچه کم میاد
نظرات بینندگان