arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۰۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۰

انتقاد شدید لاریجانی از کنکور

رئیس مجلس با اشاره به تبعات منفی برگزاری کنکور گفت: آموزش و پرورش باید برای حل معضل کنکور راهکاری پیدا کند زیرا این مسئله دانش آموزان را به افراد حرفه ای در تست زنی تبدیل کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس با اشاره به تبعات منفی برگزاری کنکور گفت: آموزش و پرورش باید برای حل معضل کنکور راهکاری پیدا کند زیرا این مسئله دانش آموزان را به افراد حرفه ای در تست زنی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز پنجشنبه در بیست و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور طی سخنانی اظهار داشت: انتظار این است وقتی فرهنگیان آموزش و پرورش در تهران جمع می شوند حاصل نشست آنان در ابعاد مختلف برای نظام پرثمر باشد.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش ممکن است از نظر هیجانات سیاسی کم سر و صدا باشد اما یک وزارتخانه بسیار موثر در آینده نظام جمهوری اسلامی و آینده کشور است لذا باید به همین میزان به آن توجه شود. باید در حوزه های تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرا به آموزش و پرورش توجه کرد.

رئیس مجلس به تهیه سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: استراتژی ما باید در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت مشخص باشد.

لاریجانی تهیه سند تحول آموزش و پرورش را کار شایسته ای خواند و گفت: این سند بالادستی است که باید باقی بخش ها طبق این نقشه کارشان را سامان دهند.

دانشگاه فرهنگیان می تواند مشکل حق التدریسان را حل کند

وی همچنین به مشکلات آموزش و پرورش در ساماندهی حق التدریسان اشاره کرد و گفت: توجه به دانشگاه فرهنگیان می تواند آموزش و پرورش را از این مشکل رهایی بخشد تا کارهای موازی در جذب نیرو انجام نشود. دانشگاه فرهنگیان احتیاج به مراقبت دارد و باید از کارهایی که جایگاه آن را تخریب می کند پرهیز شود.

لاریجانی همچنین به گام های بلند مجلس در تصویب برنامه پنجم توسعه و بودجه های سنواتی در خصوص مقاوم سازی مدارس و رفع مشکل کمبود مدارس اشاره کرد و گفت: البته نقایص دیگری هم وجود دارد که باید برای آنها تدبیر کرد. آموزش و پرورش اگر جایگاه مهمی در توسعه و آبادانی کشور دارد باید به نقش آن در تصمیم گیریهایی که مربوط به توسعه است بیشتر توجه شود.

رئیس مجلس همچنین توجه به وجود مدارس در شهرکهای نوساز را با اهمیت دانست و گفت: انبوهی از خانه ها ساخته می شود و سپس مشکل مدرسه به وجود می آید. مدرسه برای خانواده ها از مشکلات اساسی است اگر از ابتدا وزیر آموزش و پرورش در تصمیم گیریها و مکانیسم توسعه نقش داشته باشد چنین مشکلاتی به وجود نخواهد آمد.

آموزش و پرورش معضل کنکور را حل کند

نماینده مردم قم در خصوص معضل کنکور نیز گفت: این مسئله رکود و حالت ایستایی در آموزش عقلانی و درست ایجاد کرده است به طوری که دانش آموزان را به افراد حرفه ای در تست زنی تبدیل کرده است.

لاریجانی گفت: این اختیار به آموزش و پرورش داده شده که راهکاری برای حل آن پیدا کند اما در حال حاضر بویی استشمام نمی کنم که تحرکی برای این مسئله باشد.

وی افزود: آموزش و پرورش باید این مسئله را حل کند زیرا اگر حل نشد صدمه آن شامل حال دانش آموزان خواهد شد.

لاریجانی پیشنهاد داد نوعی آزمون وضع شود که در کل کشور قابل قبول باشد و جنبه تست زنی هم نداشته باشد به طوری که از مباحث علمی به طور شایسته آزمون گرفته شود. این آزمون ها در سال های مختلف با عنوان معدل یا ضریب خود را نشان دهد و افراد شایسته بر اساس آن انتخاب شوند.

رئیس مجلس خطاب به فرهنگیان تاکیدکرد: نسبت به مسئله کنکور حساس باشید این موضوع می تواند در وضعیت آموزش و پرورش تغییر ایجاد کند اما متاسفانه اقدام عملی سامان یافته برای آن انجام نشده است. هر چند وزارت علوم باید این کار را انجام دهد اما شما باید طرح دهید و برای حل آن مشارکت کنید زیرا دانش آموزان صدمه آن را خواهند دید.

 لزوم توجه به  زبان و ادبیات فارسی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت توجه به زبان و ادبیات فارسی در آموزش اشاره کرد و گفت: احساس می شود ادبیات فاخر گذشته امروز مورد توجه قرار نمی گیرد. در حال زبان فارسی در زندگی ما پر اهمیت است و حفظ و نگهداشت آن برای نسل آینده مهم است.

لاریجانی ادامه داد: نمی دانم اشکال از کجاست که مطالب در جان دانش آموزان نمی نشیند. شاید بیانشان بیان فاخری نباشد شاید شیوه آموزش اشکال دارد و یا موضوع باید عوض شود. حتی اگر معلمان نیاز به آموزش دارند این کار باید انجام شود زیرا اگر مسیر تکاملی در این حوزه نداشته باشیم در بخش ادبیات کشور ضرر خواهیم کرد.

ضرورت استفاده از تکنیکهای جدید یادگیری زبانهای عربی و انگلیسی

وی همچنین به استفاده از تکنیکهای آموزش زبان در یادگیری زبان های عربی و انگلیسی اشاره کرد و گفت: تکنیکهای آموزش زبان در دنیا مدرن شده و ما از آن به درستی استفاده نمی کنیم. استنباط من این است در این زمینه احتیاج به بازنگری داریم باید دید چرا برون داد آموزش این دو زبان آن طور که باید نیست.

رئیس مجلس همچنین بر تغییر تالیف کتاب های دینی بر مبنای نگارش قرآن و استفاده از انذار و قصص تاکید کرد و گفت: اگر در آموزش و پرورش مباحث دینی از طریق گفتگو آموزش داده شود به جذابیت کلاس های دینی کمک می کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
1
1
خوبه از ایران یک لمکده درست کنیم کنکور رو برداریم تعطیلات رو افزایش بدیم حجم کتاب های درسی رو کم کنیم امتحانات پایان سال رو برداریم ...
نظرات بینندگان