arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۰

افسردگي سالمندان به آلزايمر مي انجامد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يک متخصص مغز و اعصاب گفت: افسردگي در سالمندان مي تواند با علايمي مانند آلزايمر بروز کند.

وحيد شايگان نژاد در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين که اختلال حافظه يکي از علايم اختلالات شناختي است، اظهار کرد: هر اختلال حافظه اي مساوي با آلزايمر نيست و حتي گاهي افراد جوان نيز دچار فراموشي مي شوند.

وي با بيان اين که ممکن است شروع آلزايمر با اختلال حافظه همراه نباشد، افزود: شايع ترين علامت ابتلا به آلزايمر اختلال در حافظه نزديک است، اما اين بيماري در برخي افراد با علايم ديگري بروز پيدا مي کند.

اين دانشيار گروه داخلي مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با اشاره به اين که علايم بيماري آلزايمر در بيماران گوناگون متفاوت است، گفت: آلزايمر ممکن است با حرکت ها و رفتارهايي مانند مزاحمت، عدم اطمينان، اختلال در تکلم، تغييرات خلق و خو شروع شود.

شايگان نژاد ادامه داد: پيشرفت بيماري موجب تشديد نارسايي هاي حافظه مي شود و بيمار به طور مکرر نام اطرافيان، فرزندان و خود، اشياي منزل و امور ساده شخصي مانند مسواک زدن، بستن بند کفش و غذا خوردن با قاشق و چنگال را فراموش مي کند.

وي با بيان اينکه تعدادي از افراد داراي علايم و نشانه هاي آلزايمر بوده، ولي عملاً به اين بيماري مبتلا نيستند، تصريح کرد: تمايز و تشخيص اين بيماري کاري بسيار مشکل است وعلايم بيماري در افراد مختلف با توجه به مرحله بيماري و شدت فرآيندهاي بيماري زا متفاوت است.

اين متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اينکه انجام معاينات پزشکي بهترين معيار تشخيص و سنجش آلزايمر است، خاطرنشان کرد: عکس هاي سيتي اسکن در مراحل بعدي از تشخيص اوليه به شناسايي علل تشديد کننده آلزايمر کمک مي کند، اما پزشکان اتفاق نظري براي درمان هاي پيشداورانه در اين بيماري ندارند.

وي با بيان اين که فراموشي ممکن است از نشانه هاي بيماري آلزايمر باشد، اما دليل آلزايمر نيست، تصريح کرد: مشاهده مکرر علايم آلزايمر مي تواند شک به وجود بيماري در شخص را برانگيزاند.
نظرات بینندگان