arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۳۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۶

چین خواستار خلع سلاح پناهجویان میانماری شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به دنبال تشدید تنش ها در مناطق مرزی چین و میانمار، پکن از همه پناهجویان میانماری که وارد این کشور شده اند خواست در اولین فرصت سلاح های خود را تسلیم کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، در همین حال چین تاکید کرده است که ساکنان محلی میانمار در منطقه مرزی با استان «یون نن» در جنوب غرب چین هم باید سلاح هایشان را تحویل دهند.
مقام های چین تاکید کرده اند که برای بازگشت صلح و آرامش به منطقه مرزی این کشور و میانمار لازم است چنین اقدامی صورت گیرد.

مسئولان محلی استان «یون نن» روز جمعه با صدور بخشنامه ای اعلام کردند که شماری از پناهجویان مسلحانه از میانمار وارد خاک چین شده اند.

بخش نامه همچنین تاکید کرده است، کسانی که مرتکب جرمی نشده اند در صورت تحویل سلاح جایزه نیز دریافت خواهند کرد.

از اوایل ماه جاری میلادی که درگیری های مسلحانه در میانمار شدت گرفت تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر از شمال این کشور به داخل چین گریخته اند.

روزنامه گلوبال تایمز چین نیز از قول وزارت امور خارجه این کشور آورده است که پکن همچنان به استقلال، تمامیت ارضی و حق حاکمیت میانمار احترام می گذارد.

گزارش حاکی است که چین در همین راستا اقدام به مسدود کردن حساب بانکی گروه مسلحی کرده است که در میانمار باعث شورش و درگیری مسلحانه شده است.

«تیم کیاو» رئیس جمهور میانمار بنا به اعلام نهاد ریاست جمهوری این کشور در ماه آینده میلادی راهی چین می شود و احتمالا خواستار کمک چین برای توقف این درگیری ها خواهد شد.

نشریه چینی می نویسد که پکن برای حل مساله از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است و یکی از مهمترین گزینه ها گفت و گوی طرفین درگیر در میانمار است.
بر اساس گزارش ها، در درگیری ها اخیر که در منطقه چینی زبان «کوکانگ» در شمال شرقی استان «شان» رخ داده، از سال 2015 بی سابقه اعلام شده است. 

درگیری ها در این منطقه از میانمار البته ریشه دار است تا جایی که طبق تایید سازمان ملل از سال 2011 میلادی به این طرف درگیری های مسلحانه دستکم زندگی 100 هزار نفر را در این کشور مختل کرده است.

میانمار اکنون با شورش های شکل گرفته در بخش های مختلف این کشور با مشکلات متعددی روبروست است، اما درگیری های «کوکانگ» تنش هایی نیز با چین ایجاد کرده است.
«کوکانگ» که مردم آن به زبان چینی صحبت می کنند و ارز رایج آن نیز «یوان» (پول ملی چین) است، روابط مستحکمی با پکن دارد.
نظرات بینندگان