arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۶

مخالفت آلمان با پیشنهاد آمریکا در نشست ناتو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آلمان درخواست آمریکا برای افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو را «کاملا غیر واقع بینانه» خواند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از مهر، آلمان به درخواست دولت آمریکا که خواهان افزایش بودجه دفاعی این کشور و سایر اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تا ۲ درصد تولید ناخالص ملی این کشورها است، حمله کرد.
 
«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان گفت این ایده آمریکا را «کاملا غیرواقع بینانه» خواند.
 
«رکس تیلرسون» وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در نشست وزرای خارجه در بروکسل از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) خواست تا هزینه های دفاعی خود را تا ۲ درصد تولید ناخالص ملی خودشان افزایش دهند.
 
وی همچنین با تعیین یک ضرب الاجل از اعضای این سازمان خواست تا نشست بعدی سران ناتو در ۲۵ ماه می طرح خود برای اجرای تعهداتشان ارائه دهند.
 
تیلرسون گفت: متحدانی که برنامه ای برای افزایش هزینه های دفاعی خود تا ۲ درصد تولید ناخالص ملی خود تا سال ۲۰۲۴ نداشته اند باید طرحی جدید تهیه کنند و اعضای هم که این طرح را داشته اند باید این روند را تسریع کنند و نتایجش را نشان دهند.
 
وی با هدف فشار به دیگر اعضای ناتو گفت: همانطور که رئیس جمهور ترامپ تصریح کرده است، ایالات متحده دیگر امکان آن را ندارد که سهمی نامتناسب از تعهدات مالی ناتو را بر دوش بکشد.
 
براساس گزارش ۲۰۱۶ ناتو فقط پنج کشور آمریکا، بریتانیا، یونان، لهستان و استونی قول۲ درصد را برآورده کرده اند. آلمان در مقابل ۱.۲ درصد از تولید ناخالص ملی اش را صرف تدابیر دفاعی می کند.
نظرات بینندگان