arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۰

آفرين به اين همه اعتماد به نفس!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهدي نصيري : جشنواره بين المللي تئاتر فجر نه تنها مهمترين رويداد تئاتري کشور و ويترين اصلي تئاتر ماست، بلکه بعد از تجربه سي سال برگزاري حالا بايد آبروي تئاترمان باشد. اما اينکه هست يا نيست را فقط و فقط قضاوت درباره نحوه برگزاري، نظم، کيفيت و تازگي هاي آن تعيين مي کند؛ ارزيابي برخي ويژگي هاي سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر که فراخوان آن همين چند روز پيش (اوايل مردادماه) اعلام شده است، شايد راهنمايي خوبي براي ارزيابي جشنواره بزرگ تئاتر ايران باشد:

اول: فراخوان مهمترين رويداد تئاتر کشور شش ماه بعد از برگزاري آن منتشر شده است. يعني شش، هفت ماه پيش از برگزاري جشنواره! در واقع بايد اينگونه گفت که مهمترين رويداد تئاتري کشور ما ظرف شش ماه جمع و جور خواهد شد. البته ما که عادت داريم و معمولاً به هر شکل و طريقي مراحل آماده سازي ضرب الاجلي را پشت سرمي گذاريم اما با توجه به اينکه مي دانيم حتي گروههاي درجه چندم غير ايراني دست کم برنامه هاي چند ساله و بلند مدت دارند از همين حالا بايد انتظار به جشنواره آمدن گروه هاي درست و حسابي حتي درجه دوم و سوم را هم فراموش کنيم.

دوم: جشنواره اي که بايد آبروي تئاتر ما باشد، بعد از گذشت شش ماه همچنان با خيال راحت بدهکار است. جشنواره تئاتر فجر اما با اطمينان خاطر امسال در فراخوانش رقم هدايا و دستمزدها را به شکلي تصاعدي بالا برده است. از جايزه هاي 50 سکه اي گرفته تا کمک هزينه هاي 20 ميليون توماني و... جالب اينجاست که اين جشنواره با اعتماد به نفس کامل همچنان يک قران و دو ريال هاي سال گذشته اش را بدهکار است. رسم جديد جشنواره ها و مسابقه هاي تئاتري هم اين شده که سقف کمک هزينه ها و جوايز در فراخوان آنها اعلام مي شود و بعد از برگزاري و زمان تسويه حساب (زمان نامعلوم) همه تعهدات براساس کف هزينه ها پرداخت مي شوند. اگر قرار باشد وعده و وعيدهاي ناممکن هميشه روي کاغذ بيايند و کسي به آنها تعهد نداشته باشد چرا ننويسيم 500 سکه و 200 ميليون تومان؟ و اگر قرار باشد تعهدها به انجام برسند و احياناً نظم و انضباط و دادن وعده اي در تئاتر وجود داشته باشد جاي آن همين جشنواره بزرگ تئاتر ايران است!

سوم: باز هم يک فراخوان جديد منتشر شده است. فراخوان سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر باز هم دستخوش تغييرات بسيار شده است. اضافه شدن مسابقه تئاتر ايران و جايزه هاي بزرگ، افزودن بخش کار اولي ها با عنوان «نگاه ويژه»، تغيير ضوابط و شرايط شرکت در دو بخش پرطرفدار «تجربه هاي نو» و «چشم انداز تئاتر ايران» و... جشنواره اي که دقيقاً سي فراخوان متفاوت را منتشر کرده امسال هم تفاوت هاي زيادي با سال قبل دارد.

اينگونه است که مي توان ادعا کرد امسال جشنواره متفاوت است. صرفنظر از اينکه تفاوت و تغيير اهميت دارد يا کيفيت و تازگي و تنوع !

چهارم: در همه جاي دنيا جشنواره ها برآيندي از اجراهاي تئاتري هستند. به همه اجراهاي عمومي چند ماه پيش نگاهي بيندازيد. بصورت کلي و گذرا (نه با نگاهي دقيق و کارشناسانه) و حتي با خوش بيني اجراهاي عمومي ماههاي اخير را مرور کنيد... سي امين جشنواره تئاتر فجر را در آينه همين تئاترها مي توان از امروز پيش بيني کرد.

پنجم: اين پنجمي اما کمي اميدوار کننده است. مسؤولان تئاتر کشور دسته جمعي به جشنواره تئاتر آومينيون رفته اند تا اين جشنواره را بررسي کنند و گفتگو و تعامل داشته باشند و احتمالاً چند نمايش خارجي را براي شرکت در جشنواره آبرومندانه تئاتر فجر به ايران دعوت کنند !
نظرات بینندگان