arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۵۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۰

شاگرد مصباح يزدي: جبهه پايداري تفكرات و محوريت آيت الله مهدوي كني را قبول ندارد

تشكيل جبهه پايداري و اعلام موجوديت رسمي اين جبهه در هفته گذشته موج جديدي از انتقادها را عليه اعضاي اين جبهه كه عمدتا متشكل از حاميان سرسخت احمدي نژاد و منتقدان و مخالفان جريان خاص هستند به دنبال داشت. اين جبهه حول محور و با مركزيت آيت الله مصباح يزدي اعلام موجوديت كرده و قرار است براي انتخابات مجلس فعاليت كند. هرچند اعضاي آن از وحدت با ساير اصولگرايان و لزوم همبستگي گروه هاي اين طبقه سخن مي گويند اما آنچه اتفاق مي افتد با آنچه شخصيت هاي اردوگاه اصولگرا مي گويند متفاوت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد: تشكيل جبهه پايداري و اعلام موجوديت رسمي اين جبهه در هفته گذشته موج جديدي از انتقادها را عليه اعضاي اين جبهه كه عمدتا متشكل از حاميان سرسخت احمدي نژاد و منتقدان و مخالفان جريان خاص هستند به دنبال داشت. اين جبهه حول محور و با مركزيت مصباح يزدي اعلام موجوديت كرده و قرار است براي انتخابات مجلس فعاليت كند. هرچند اعضاي آن از وحدت با ساير اصولگرايان و لزوم همبستگي گروه هاي اين طبقه سخن مي گويند اما آنچه اتفاق مي افتد با آنچه شخصيت هاي اردوگاه اصولگرا مي گويند متفاوت است.

 كميته واحد اصولگرايان با اتكا به رهنمودهاي آيت الله مهدوي كني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز و رييس مجلس خبرگان براي حضور در انتخابات مجلس تمام تلاش خود را كرده است تا از انشعاب و تشتت بيشتر اصولگرايان جلوگيري كند اما با اين حال حاضر به قبول نماينده يي از سوي جبهه پايداري نشد و از سوي ديگر افراد حامي احمدي نژاد نيز حاضر به قبول محوريت مهدوي كني نشدند. در انتخابات پيشين نيز شاهد افزايش اختلاف نظر اصولگرايان بوديم اما انتخابات پيش رو را مي توانيم تقابل روحانيون بلندپايه اين طيف محافظه كار بناميم: تقابلي كه در موازي كاري هاي جبهه پايداري با محوريت آيت يزدي با كميته واحد اصولگرايان با مركزيت آيت الله مهدوي كني مي توان به صورت شفاف و بي پرده ديد.

محسن غرويان از اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه و از شاگردان آيت الله مصباح يزدي نيز معتقد است انتخابات پيش رو تقابل روحانيون سطح بالاي اصولگرا است و جبهه پايداري را دليل اصلي انشعاب محافظه كاران مي داند.
    
    با وجود اينكه برخي شخصيت هاي اصولگرا از ارايه يك ليست واحد از سوي اين طيف در انتخابات مجلس خبر مي دهند اما به نظر مي رسد رسيدن به وحدت بشدت مشكل شده باشد. شما چه پيش بيني اي درباره اتحاد اصولگرايان داريد؟
    به نظر من اتحاد اصولگرايان به شرايط و حوادثي كه در آينده اتفاق مي افتد، بستگي دارد. در عالم سياست نمي توان اتفاقات را به صورت دقيق پيش بيني كرد اما استنباط من اين است كه اصولگرايان زير چتر جامعتين (جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز) و با هدايت و راهنمايي هاي آيت الله مهدوي كني مي توانند به وحدت نسبي نزديك شوند.
    
    منظورتان از وحدت نسبي چيست؟
    آنهايي كه تحت لواي جامعتين حركت مي كنند براي انتخابات به يك ليست واحد مي رسند اما گروه هاي ديگر مانند جبهه پايداري ليست جداگانه يي از بقيه اصولگرايان خواهند داد.
    
    به نظر شما جبهه پايداري انقلاب حول محور آيت الله مصباح يزدي چه تاثيري بر عرصه مبارزه انتخاباتي اصولگرايان خواهد گذاشت؟ آيا شما ارتباطي رسمي با آنها داريد؟
    من همكاري رسمي با جبهه پايداري انقلاب ندارم و معتقدم تشكيل اين جبهه به وحدت اصولگرايان ضربه خواهد زد به اين معنا كه در نگاه بيروني به نوعي اختلاف و انشعاب تعبير مي شود.
    
    دليل اصلي به وجود آمدن جبهه پايداري با مركزيت آيت الله مصباح را چه مي دانيد؟
    افرادي كه جبهه پايداري انقلاب اسلامي را تشكيل داده اند، تفكر و انديشه اعتدالي حاكم بر اصولگرايان با محوريت جامعتين و حول تفكرات و انديشه هاي آيت الله مهدوي كني را قبول ندارند به همين دليل گروهي ديگر و موازي تشكيل دادند.
    
    به اعتقاد شما جبهه پايداري و نزديكان آيت الله مصباح يزدي، تفكرات و انديشه هاي آيت الله مهدوي كني را قبول ندارند و براي وحدت با كميته واحد اصولگرايان تمايلي ندارند. بنابراين آيا مي توان اين انتخابات را تقابل روحانيون بلندپايه اصولگرا ناميد؟
    متاسفانه بله. در حال حاضر نگاه بيروني تقابل روحانيون بزرگ طيف اصولگراست. به همين دليل هم عده زيادي از روحانيون راضي به تشكيل جبهه پايداري نبودند و نيستند و آن را به گونه يي تقابل روحانيت مي دانند. از سوي ديگر برداشت عمومي مردم هم اين است كه دو شخصيت روحاني سطح بالابا يكديگر اختلاف دارند و اين اختلافات منجر به انشعاب شده، البته جامعه مدرسين حوزه علميه و جامعه روحانيت مبارز كه با همديگر مشكلي ندارند و سال ها با يكديگر كار كرده اند و ليست انتخاباتي مشترك داده اند. جريان جدا از جامعتين، انشعاب كرده و تصور بيروني اين است كه اختلافات بالاگرفته است. البته اين اختلافات قابل كتمان هم نيست.
    
    جبهه پايداري انقلاب خود را منتقد جريان خاص مي داند و در عين حال بر پشتيباني از محمود احمدي ژاد تاكيد مي كند. آيا حمايت از رييس جمهور مي تواند دليل انشعاب آنها باشد؟
    ببينيد اين هم يك مساله پارادوكسيكال و معماگونه است. جبهه پايداري خود را طرفدار احمدي نژاد مي داند و در عين حال مي خواهد با جريان انحرافي هم مقابله كند در صورتي كه آقاي احمدي نژاد از حاميان و مدافعان جريان خاص است. بنابراين چنين موضع گيري كاملاپارادوكسي و معما گونه است.
    
    اخيرا سرلشگر فيروزآبادي نسبت به دخالت دولت و مسوولان اجرايي در انتخابات و سوءاستفاده دولت از امكاناتي مانند پرداخت نقدي يارانه ها و سهام عدالت هشدار داده اند. به نظر مي رسد نگراني از دخالت دولت در انتخابات به ساير اصولگرايان نيز منتقل شده است. آيا اتفاق جديدي افتاده كه يك مقام نظامي مجبور به واكنش علني شده است و اساسا شما اين دغدغه و نگراني ها را چگونه مي بينيد؟
    اين واقعيت در ميان صاحب نظران كاملامسلم شده است كه جريان انحرافي منتسب به دولت مي خواهد با هزينه كردن و خرج كردن پول، افرادي را بخرد و آنها را وادار كند كه در انتخابات شركت و اين افراد را وارد مجلس كند تا به قدرت برسد و در اين راه از اهرم پول استفاده مي كند. هشدارهاي دلسوزان نيز در همين جهت است. مقام معظم رهبري هم هشدار و تذكر دادند كه انسان نبايد به خاطر پول و مقام در پي كسب قدرت باشد. هشدارهاي افرادي نظير آقاي فيروزآبادي به خاطر تحركاتي است كه ديده مي شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
1
0
براي بازي دو تيم لازم است و اين دو تيم يك هيت مديره دارند و دو مدير عامل يكي مهدوي و ديگري مصباح
سینا از شیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
1
1
خب مردم هم جبهه پایداری را قبول ندارند این به اون در !
نظرات بینندگان