arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۰

باران در راه شمال ، گرد و غبار در جنوب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در روزهای جمعه و شنبه دمای هوا در نوار شمالی کشور بین 3 تا 5 درجه و در سواحل جنوبی دریای خزر بیان 5 تا 10 درجه کاهش خواهد یافت. 

به گزارش "انتخاب" به نقل از خبر ، نقشه های پیش یابی سازمان هواشناسی  نشان می دهد که از فردا شرایط برای تشکیل گرد و خاک در کشور عراق مساعد است. از این رو از پایان هفته در جنوب غرب کشور و در سواحل و جزایر غربی خلیج فارس بروز گرد و خاک دور از انتظار نیست.

همچنین پیش بینی می شود در روز جمعه بارش متناوب در استان های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان آغاز و تا روز یکشنبه ادامه داشته باشد. بر این اساس در برخی استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و دامنه های جنوبی البرز بارش پراکنده باران دور از انتظار نیست.

بروز گردو غبار پیاپی به گفته عباس رنجبر رئیس مرکز ملی خشکسالی کشوراز تبعات خشکسالی و بارش کم باران در پاییز سال گذشته است. و پیش بینی می کند که امسال خشکسالی پیش رو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در این 43 سال اخیرکه هواشناسی دمای هوا را ثبت کرده است، 6 سال خیلی خشک در کشور رخ داده که 30 درصد آن در دو سال اخیر بوده است گفت: در 9 ماهه سال زراعی 5 درصد از مساحت کشور خشکسالی بسیار شدید، 10.8 درصد خشکسالی شدید،22.6 درصد خشکسالی متوسط داشته اند. در همین مدت حدود 74 درصد از مناطق مختلف کشور تحت تاثیر پدیده خشکسالی قرار گرفت و 27.2 درصد از مساحت کشور با خشکسالی ملایم و 8.6 درصد نیز خشکسالی خیلی ضعیف داشته اند.

به گفته رنجبر طولانی ترین دوره خشکسالی در کشور بین سالهای 1377 تا 1381 رخ داد: در سال زراعی 87-86 شدیدترین خشکسالی کشور در طی 43 سال اخیر رخ داد. در سال زراعی گذشته از اول مهرماه تا آخر آذرماه 32 درصد بارش نرمال رخ داد و حدود 68 درصد با کمبود بارش مواجه بوده ایم .
نظرات بینندگان