arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

بازار سرد آهن در تب داغ رکود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد هرمزي: اين روزها در تب داغ روزهاي تابستان بازار آهن آلات به خواب زمستاني فرو رفته است.بنابراين گزارش، بازار محصولات فولادي پس از يک دوره تنش ونوسان شديد قيمتي، روزهاي آرامي را سپري مي کند.

به گفته فعالان اين صنف، هم اکنون بازار مملو از محصولات فولادي است که همچنان بدون مشتري است.

يکي از فعالان اين بازار به خبرنگار ما مي گويد: حدود دو هفته است عملاً خريد و فروشي انجام نمي شود. از سويي آغاز ماه مبارک رمضان نيز در آرامش اين بازار نقش زيادي داشته است .
وي با بيان اينکه هر شاخه تير آهن 14 ، 16 و 18 به ترتيب 146 ، 194 و 299 هزار تومان عرضه مي شود، اضافه کرد: اين درحالي است که اواخر سال گذشته اين محصولات به ترتيب به قيمت 130 ، 160 و 190 هزار تومان عرضه مي شد.

بازار در رکود

به گفته وي بيشترين افزايش قيمت در تيرآهن 18 رخ داده است که بيش از 100 هزار تومان بوده است. در همين حال رئيس اتحاديه فروشندگان آهن آلات نيز به خبرنگارما اظهار داشت: بازار آهن آلات هم اکنون و با ورود ماه مبارک رمضان در رکود به سر مي برد.
ماشاء ا... چوبکار ادامه داد: کاهش قيمت نرخ دلار و همچنين اتمام خريدهاي دولت براي پروژه هاي عمراني سبب شده که بازار در رکود به سر ببرد.
وي ادامه داد: هم اکنون قيمت آهن آلات در يک محدوده مشخص داراي نوسان است، اما چنانچه اتفاق خاصي بيفتد، قيمت آن داراي نوسانات شديدي خواهد شد.

ورود دلالان

وي با اشاره به اينکه با تشکيل بورس فلزات و ورود دلالان به اين بازار، عملاً بازار محصولات فولادي از حالت ثبات خارج شد، افزود: تا پيش از تشکيل بورس، بازار آرام بود و نوسان چنداني نداشت .

چوبکار اضافه کرد: عده اي سرمايه دار که عمدتاً فعال اين بازار محسوب نمي شوند، در مقاطعي حساس وارد بورس شده و خريدهاي کلان را انجام مي دادند، در حالي که فعالان اين بازار به دليل عدم نقدينگي لازم عملا از گردونه رقابت خارج مي شدند.

وي تصريح کرد: خريدهاي کلان دلالان فضاي انحصاري و احتکار را ايجاد کرد اين گروه يا تعيين کننده قيمت بودند يا زماني که قيمت آهن آلات افزايش مي يافت، محصولات خود را با قيمت بالاتري عرضه مي کردند ودرعين حال مالياتي نيز پرداخت نمي کردند.

وي ادامه داد: اگر بورس فلزات شرايطي را به وجود آورد که محصولات فولادي به آهن فروشان داراي پروانه کسب ارائه شود هم انحصار شکسته مي شود و هم واسطه هاي اضافي از اين چرخه حذف مي شوند در اين شرايط قيمتها روند کاهشي خواهند داشت و بازار خود به خود تنظيم مي شود.

علل افزايش قيمت

وي درخصوص افزايش قيمت آهن آلات طي يکي دوماه گذشته تصريح کرد: افزايش نرخ دلار به دليل تأثيرگذاري روي مواد اوليه و همچنين عدم عرضه کامل محصولات از سوي توليد کنندگان به بورس سبب افزايش قيمت محصولات فولادي شده بود.

به گفته وي، وقتي شرکتي تمام محصولات خود را به بورس عرضه نمي کرد، همين عامل سبب افزايش قيمت آهن آلات مي شد که در واقع به نفع توليد کننده بود در اين وضعيت محصولات را به قيمت بالاتر عرضه مي کرد.

به گفته وي عدم به موقع تحويل کالا از سوي کارخانجات از جمله عوامل گراني بازار محصولات فولادي محسوب مي شود.

اين فعال بازار آهن آلات ادامه داد: افراد سودجو نيز در اين شرايط وارد بورس مي شدند و به نام يک شرکت حقيقي که يک شبه ثبت کرده بودند، خريدهاي خود را انجام مي دادند و در عمل نبض بازار را در اختيار داشتند.

به گفته وي درعين حال فعالان اين بازار عملاً قدرت خريد يک سبد کالا را نداشتند و مجبور بودند به قيمت بالاتر از همان افراد سودجو خريداري کنند.

چوبکار تصريح کرد: اين وضعيت به افزايش قيمت آهن آلات دامن زد که در مجموع خرده فروشان و مصرف کنندگان متضرر شدند.

به گفته وي قيمت تير آهن حدود 5 تا 7 درصد نسبت به قيمتهاي خردادماه کاهش پيداکرده است.
اضافه مي شود، در سال 89 ، 23 ميليون تن انواع آهن در کشور مصرف شد که 12 ميليون تن آن در داخل توليد و 11 ميليون نيز وارد کشور شده بود.
نظرات بینندگان