arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰

قرآن در کلام دانشمندان بزرگ جهان

کتاب آسماني مسلمانان که معجزه جاويدان پيامبر اعظم(ص) است، داراي محتوايي عميق و در بردارنده آيين راستي و درستي و نشان دهنده رسم زندگي است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کتاب آسماني مسلمانان که معجزه جاويدان پيامبر اعظم(ص) است، داراي محتوايي عميق و در بردارنده آيين راستي و درستي و نشان دهنده رسم زندگي است.
مرور ديدگاه غيرمسلمانان غربي درباره کتاب آسماني اسلام درجاي خود ما را به تامل بيشتري براي فهم و درک از آموزه هاي وحي وا مي دارد.
* محور افکار مردم جهان
گوته، دانشمند و حافظ شناس آلماني، مي گويد: «ساليان دراز کشيشان از خدا بي خبر، ما را از پي بردن به حقايق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن دور نگه داشتند؛ اما هر قدر قدم در جاده علم و دانش نهاديم و پرده تعصب را دريديم، عظمت احکام مقدس قرآن، بهت و حيرت عجيبي در ما ايجاد نمود. به زودي اين کتاب توصيف ناپذير، محور افکار مردم جهان مي گردد! »آلبرت انيشتين، فيزيکدان آمريکايي، معتقد است: «قرآن کتاب جبر يا هندسه نيست؛ مجموعه اي از قوانين است که بشر را به راه صحيح، راهي که بزرگترين فلاسفه و دانشمندان دنيا از تعريف و تعيين آن عاجزند، هدايت مي کند.»
*آزاد از تشريفات ناروا
ويل دورانت، شرق شناس آمريکايي، اظهار مي دارد: «در قرآن، قانون و اخلاق يکي است. رفتار ديني در قرآن، شامل رفتار دنيوي هم مي شود و همه امور آن از جانب خداوند و به طريق وحي آمده است. قرآن در جانهاي ساده، عقايدي آسان و دور از ابهام پديد مي آورد که از رسوم و تشريفات ناروا آزاد است.»
* به آرامش رسيدم
پروفسور آرتور آربري، از مترجمان مشهور قرآن به زبان انگليسي، مي گويد: «زماني که به پايان ترجمه قرآن نزديک مي شدم، سخت در پريشاني به سر مي بردم؛ اما قرآن چنان آرامش خاطري به من مي بخشيد که براي هميشه به خاطر خواهم داشت. من در حالي که مسلمان نيستم، قرآن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ هاي نافذ و مرتعش کننده اش شوم و تحت تأثير آهنگش قرار گيرم و به کيفيتي که مسلمانان واقعي و نخستين داشتند، نزديک گردم تا آن را بفهمم.»
*گواه برمقام عالي اسلام
لئوتولستوي، نويسنده روسي، نيز تصريح مي کند: «هر کس بخواهد سادگي و بي پيرايگي اسلام را دريابد، بايد قرآن مجيد را مطالعه کند. در قرآن، قوانين و تعليمات حقيقي و احکام آسان و ساده براي عموم بيان شده است. آيات قرآن به خوبي بر مقام عالي اسلام و پاکي روح آورنده اش گواهي مي دهد.»
* دعوت کننده به انديشه
دکتر هانري کُربن(اسلام شناس فرانسوي) درباره قرآن مي گويد: «اگر قرآن خرافي بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرأت نمي کرد که بشر را به علم و تعقل و تفکر دعوت کند. هيچ انديشه اي به اندازه قرآن محمد(ص) انسان را به دانش فرا نخوانده است، تا آنجا که نزديک به نهصد و پنجاه بار در قرآن، از علم و عقل و فکر سخن رفته است.»
*مونس هميشگي من
ارنست رنان، فيلسوف فرانسوي، معتقد است: «در کتابخانه من هزاران جلد کتاب سياسي ،اجتماعي، ادبي و... وجود دارد که هر کدام را بيش از يک بار نخوانده ام؛ اما يک جلد کتاب هست که هميشه مونس من است و هر وقت خسته مي شوم و مي خواهم درهايي از معاني و کمال به رويم باز شود، آن را مطالعه مي کنم. اين کتاب، قرآن - کتاب آسماني مسلمانان - است.»
* نظامي براساس اصول اسلام
ناپلئون بناپارت، امپراطور فرانسه، مي گويد: «اميدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان جهان را با يکديگر متحد کنم تا نظامي يکنواخت، فقط براساس اصول قرآن مجيد که اصالت و حقيقت دارد و مي تواند مردم را به سعادت برساند، ترسيم کنم. قرآن به تنهايي عهده دار سعادت بشر است.»
* اسرار وحي و حکمتهاي دين
مهاتما گاندي، رهبر فقيد هند، اظهار مي دارد: «از راه آموختن علم قرآني، هر کس به اسرار وحي و حکمتهاي دين، بدون داشتن هيچ خصوصيت ساختگي ديگري پي مي برد. در قرآن هيچ اجباري براي تغيير دين و مذهب انسانها ديده نمي شود. قرآن به راحتي مي گويد: هيچ زور و اکراهي در دين وجود ندارد.»
*درک درست از کتاب آسماني
ژان ژاک روسو، متفکر و روان شناس مشهور فرانسوي، برداشت منحصر به فردي از قرآن دارد. او مي گويد: «بعضي از مردم بعد از آنکه مقدار کمي عربي ياد گرفتند، قرآن را خوانده، اما درست درک نمي کنند. اگر مي شنيدند که محمد(ص) با آن کلام فصيح و آهنگ رساي عربي آن را مي خواند، هر آينه به سجده مي افتادند و ندا مي کردند: اي محمد عظيم! دست ما را بگير و به محل شرف و افتخار برسان. ما به خاطر ياري تو حاضريم جان خويش را فدا سازيم.»
نظرات بینندگان