arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

همه چیز در باره سامانه یک نامزد برای جذب رأی بیکاران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از نامزدهای انتخاباتی پیش از گرفتن مسئولیت اجرایی شروع به ثبت نام از بیکاران کرد همه چیز در باره سامانه یک نامزد برای جذب رأی بیکاران
راه‌اندازی سایت بدون مجوز دریافت اطلاعات خصوصی مردم جرم شناخته می‌شود اطلاعات سایت غیرقانونی کارانه ظرف نیم ساعت در دسترس هکرها قرار گرفت
 
به گزارش انتخاب به نقل از شرق، یکی از نامزدهای انتخاباتی برای بیکاران سامانه اینترنتی راه انداخت. این رفتار شتاب‌زده محمدباقر قالیباف حاشیه‌ساز شده و بحث‌های داغی در فضای مجازی به راه انداخت. سامانه کارانه که با نشانی ir.www.kar٩٦ راه‌اندازی شده بود به سرعت و تنها ظرف نیم ساعت از سوی هکرها مورد حمله قرار گرفت و یک پرسش اساسی برای کاربران ایجاد کرد. «مسئولیت اطلاعات شخصی کاربران به عهده کیست؟» و در صورتی که محمدباقر قالیباف، رئیس‌جمهوری آینده ایران نباشد از کجا می‌توان امنیت اطلاعات کاربران این سایت را تضمین کرد؟ از این گذشته معیار پرداخت کارانه ٢٥٠‌هزار تومانی چیست و آیا اقتصاد ایران ظرفیت پرداخت این مدل کارانه را دارد؟ موضوعی که علی ربیعی، وزیر کار آن را به چالش می‌کشد و می‌گوید «قول می‌دهم در صورت پرداخت مقرری ٢٥٠‌هزار تومانی به بیکاران نه‌تنها ٣‌میلیون و ٢٠٠‌هزار نفر بیکار متقاضی دریافت آن می‌شوند که حدود ٢٠‌میلیون نفر برای گرفتن این مبلغ و ازجمله زنان خانه‌دار برای آن صف می‌کشند؛ زیرا هیچ معیار کارشناسی جز بیکاری و سن بالای ١٨‌سال برای آن در نظر گرفته نشده است.»
 
حمید حاج‌اسماعیلی، عضو شورای عالی کار هم با تأکید بر این‌که پرداخت کارانه در سایر کشورهای جهان بسیار متفاوت و براساس اصول و قواعد کارشناسی شده است، می‌گوید: اقدام به راه‌اندازی سامانه کارانه از سوی فردی که هنوز مسئولیت اجرایی ندارد یک تخلف محرز و قانون‌شکنی است، به‌ویژه آن‌که در این سامانه اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد افشا می‌شود.  او تأکید می‌کند: این کاندیدا باید توضیح دهد منابع پرداخت کارانه ٢٥٠‌هزار تومانی آن هم با این روش غیرکارشناسی از کجا می‌آید و این رفتار جز عوام‌فریبی هیچ تعریف دیگری ندارد.
 
رقابت عجیب یک نامزد انتخاباتی با دولت!
همزمان با آغاز به کار سامانه کاج توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، محمدباقر قالیباف هم سامانه کارانه ملی خود را رونمایی کرد. هنوز ٣٠ دقیقه از رونمایی سایت سامانه ملی کارانه به آدرس
www.kar٩٦.ir سپری نشده بود که این سایت توسط هکرها مورد حمله قرار گرفت و برای مدتی از دسترس خارج شد. اما طبق گفته‌‌ منابع آگاه، مسئول امنیت این سامانه هنوز معلوم نیست چرا که مدیر شرکت ارایه‌دهنده CDN این سامانه اعلام کرد ما هیچ مسئولیتی در قبال امنیت اطلاعات این سامانه نداریم، اما در شرایطی مشخص نیست که مسئولیت امنیت اطلاعات شخصی کاربران در این سامانه با چه کسی است که طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مسئولان سامانه کارانه، طی ١٥ دقیقه اول بازگشایی این سامانه حدود دو‌هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. این سایت اما درحالی به گفته متولیانش در جهت شناسایی و ایجاد اشتغال برای کارجویان کشور تشکیل شده که کارشناسان تشکیل آن بدون داشتن مسئولیت اجرای اقدامی سیاسی و در جهت فریب افکارعمومی می‌دانند.
 
کارانه به بیکاران از طرف کسی که مسئولیت ندارد!
«راه‌اندازی سامانه کارانه ملی از سوی فردی که هنوز مسئولیت اجرایی ندارد، تنها یک اقدام انتخاباتی سیاسی بوده و برای فریب افکار عمومی است.» حمید حاج‌اسماعیلی نماینده شورای عالی کار اما در حالی این اظهارات را مطرح کرد که یک شرکت معتبر و بسیار حرفه‌ای، خدمات CDN و سامانه امنیت ابری را برای سامانه کارانه قالیباف انجام می‌دهد که نشان از مهم بودن این مسأله برای تبلیغات هر چه بیشتر این نامزد انتخاباتی دارد. این در حالی است که اجرایی‌شدن آن به هر منظور و به‌خصوص استفاده از اطلاعات کاربرانی که در آن ثبت نام می‌کنند یک تخلف آشکار و بزرگ از نگاه فعالان حوزه امنیت سایبری و فناوری اطلاعات تلقی می‌شود.
 
حمید حاج‌اسماعیلی، نماینده شورای عالی کار که وعده پرداخت کارانه ٢٥٠‌هزار تومانی را به تمامی جوانان بیکار کشور غیرکارشناسانه می‌داند، به «شهروند» می‌گوید: این وعده در حالی  مطرح می‌شود که هیچ توضیحی در رابطه با نحوه تأمین منابع مالی اجرای این طرح داده نشده است. حال در شرایطی که پرداخت ٤٥‌هزار و ٥٠٠ تومان برای دولت ممکن نیست چگونه می‌توان از پرداخت کارانه ٢٥٠‌هزار تومانی به جمعیتی که هیچ معیار مشخص و شاخصی برای سنجش آن جز بیکاری برای آن اعلام نشده، سخن گفت.  این کارشناس کار درحالی‌که حمایت از جامعه بیکاری را وظیفه دولت می‌دانست، ادامه داد: پرداخت کارانه به بیکاران در سایر کشورها با مدلی بسیار متفاوت و حساب شده پرداخت می‌شود، اما این طرح در ایران خام و نسنجیده است و از گفته‌های کاندیداهای انتخابات مشخص است که هیچ بررسی علمی و دقیقی در این رابطه و نحوه اجرا و تأمین منابع صورت نگرفته است.  اما در سوی دیگر کارزار انتخابات، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اجرای طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) را در دستورکار خود قرار داده است. براساس طرحی که حمید حاج‌اسماعیلی کارشناس کار از آن به‌عنوان طرحی قابل اتکا یاد می‌کند، بیکاران ٢٣ تا ٣٢‌سال با ورود به چرخه فعالیت شغلی ضمن کسب مهارت از کارانه‌ای معادل یک سوم حداقل دستمزد مصوب و بیمه تأمین‌اجتماعی و حوادث بهره‌مند می‌شوند.
 
تخلف قالیباف
اما این سامانه در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرده که برای فعالیت خود هیچ مجوزی را دریافت نکرده است. حال آن‌که طبق سامانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، سایت‌هایی که بدون مجوزهای قبلی اقدام به دریافت، انتشار یا توزیع اطلاعات خصوصی کاربران کنند، مجرم شناخته می‌شوند. حمید حاج‌اسماعیلی کارشناس کار دراین‌باره توضیح می‌دهد: آغاز به کار سایت سامانه ملی کارانه قالیباف یک تخلف انتخاباتی روشن است که باید پیگیری شود. در بحث حریم خصوصی کاربران، اطلاعاتی که در آن وارد می‌کنند باید گفت که آقای قالیباف آیا مجوزی برای این کار دارد؟ آیا رئیس‌جمهوری شده است؟ آیا پلیس فتا و نهادهای امنیتی در جریان هستند؟ چرا که مسأله استفاده از اطلاعات کاربران ازجمله نام، شماره تلفن و کد ملی بسیار مهم است و باید مجوزهایی دریافت شود و از این اطلاعات در یک بستر ایمن نگهداری شود، در غیر این صورت ممکن است حتی سرویس‌های جاسوسی برای دریافت اطلاعات کاربران ایرانی این سایت را هک کنند و این خطرناک است.
 
اجرای کارانه کارشناسی دولت با طرح کاج
همزمان با ادعای قالیباف سامانه‌ای تحت عنوان کاج توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رونمایی شد. مدلی که براساس گفته عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر کار براساس دیدگاه‌های کارشناسی و مطالعه مدل‌های رایج در سایر کشورها بوده است. برخلاف محمدباقر قالیباف کاندیدای ریاست‌جمهوری که از پرداخت کارانه ٢٥٠‌هزار تومانی به تمامی بیکاران بالای ١٨‌سال سخن گفته، در طرح کاج تنها جوانان بیکاری که تحت عنوان کارورز وارد چرخه فعالیت شغلی می‌شوند، مشمول دریافت کارانه می‌شوند.
به گفته معاون ربیعی، در طرح کارورزی به جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی که تمایل دارند برای کسب مهارت‌های لازم فنی و کارآفرینی و شناساندن توانایی خود به کارفرمایان در دوره‌های کارورزی وارد شوند، از کمک هزینه آموزشی بهره‌مند می‌شوند.
اما از دیگر وجه تمایز دو طرح، بازه سنی و یارانه در نظر گرفته شده برای هر فرد است. آن‌گونه که عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده در طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) به هر جوان ٢٣ تا ٣٢ساله حداکثر مبلغ ٥٠میلیون ریال «اعتبار کارانه اشتغال» اختصاص می‌یابد.
 
پرداخت یک‌سوم حداقل دستمزد به بیکاران
مبلغ کارانه در نظر گرفته شده را می‌توان اختلاف سوم این دو طرح دانست. درحالی رقم کارانه از سوی نامزد اصولگرای انتخابات ٢٥٠‌هزار تومان اعلام شده که در کاج اعتبار در نظر گرفته شده برای بیکاران مشمول این طرح یک‌سوم حداقل دستمزد اعلام شده است. به عبارتی با احتساب مبلغ ٩٣٠‌هزار تومان حداقل دستمزد، دولت روحانی ٣١٠‌هزار تومان را به عنوان کارانه اشتغال جوانان پرداخت خواهد کرد. علاوه بر این افراد به علاوه تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی و حوادث قرار می‌گیرند. اعتبار کارانه اشتغال با تأیید کارفرمایان به افراد واجد صلاحیت پرداخت می‌شود.
 
معافیت‌های بیمه‌ای برای کارفرمایان
اما منافع حاصل از اجرای این طرح تنها شامل حال بیکاران نمی‌شود. منصوری دراین‌باره می‌گوید: کارفرمایان بنگاه‌های فعال اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی دارای کد کارگاهی تأمین‌اجتماعی در صورت جذب و بکارگیری جوانان دانش آموخته دانشگاهی از بین گروه هدف این طرح برای مدت یک‌سال مشمول مشوق بیمه‌ای کارفرمایی می‌شوند و سهم بیمه مذکور توسط دولت پرداخت می‌شود.  به گفته این مقام مسئول در وزارت کار، کارفرمایانی که کارورزان دارای گواهی معتبر موضوع بند یک این طرح را جذب کنند، بابت همان کارورزان و در چارچوب آیین‌نامه اجرایی ماده ٧١ قانون برنامه ششم توسعه به مدت ٢‌سال از مزایای معافیت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می‌شوند.
 
منصوری در ادامه توضیح داد: توسعه رسته فعالیت‌های منتخب برای ایجاد فرصت شغلی در طرف تقاضای بازار کار ضرورت دارد تا اندازه اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی اشتغالزا بزرگ شود. در این چارچوب، در صورتی که جوانان گروه هدف به صورت فردی و یا گروهی اقدام به آغاز یک کسب و کار جدید در رسته‌های منتخب مصوب شورای‌عالی اشتغال کنند، علاوه بر مشوق‌های بیمه‌ای مشمول حمایت‌های مالی و نهادی ویژه این طرح در چارچوب برنامه‌های مصوب شورای‌عالی اشتغال در ‌سال ٩٥ و برنامه ششم قرار می‌گیرند.
نظرات بینندگان