arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

توافق تهران و اسلو در مورد موفقیت نسبی مذاکرات آستانه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ملاقات امروز معاون وزیر خارجه نروژ و ولایتی پیرامون مسائل منطقه‌ای، آورگان و مسائل بین‌المللی رایزنی شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، وگر کریستین استرومن معاون وزیرخارجه نروژ صبح امروز(یکشنبه) با علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام رایزنی های انجام شده با مقام های ایرانی را مثبت خواند و گفت: مذاکرات اقتصادی ما در پسابرجام بویژه در حوزه نفت و گاز وارد فاز جدی شده است.

وی ادامه داد: از نظر من در مرحله نامطمئنی از جهان و خاورمیانه قرار داریم و آوارگان و مهاجران زیادی از سراسر منطقه به اروپا آمده اند و همین امر مسائلی را به دنبال داشته و به همین دلیل امروز مسائل منطقه ای بر ای ما و شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ولایتی هم در این دیدار تاکید کرد: سابقه روابط دو کشور به حدود صد ده سال پیش باز می گردد که نشان دهنده روابط ارزشمندی بین تهران و اسلو بویژه در حوزه های اقتصادی بوده و برای توسعه این روابط عزمی جدی لازم است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با توجه به سابقه روابط تهران و اسلو گام برداشتن در جهت توسعه همکاری و رفع موانع موجود جزء ضروریات است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با کشورهای اروپایی بویژه کشورهایی که سیاست های مستقل تری ایفا می کنند، ارزش زیادی قائل است.

وی ادامه داد: درمورد مسائل منطقه ای به نظر می رسد کشورهای اروپایی باید نگاه عمیق تری به منطقه و مسائل جهانی داشته باشند.

ولایتی گفت: ایران تمام توان خود را برای مقابله با تروریست ها در منطقه به کار گرفته است و درمورد عراق هم که طولانی ترین مرز را با ایران دارد ما به خواست مردم این کشور حمایت خود را از حاکمیت عراق انجام داده و  قطعا در مقابل هرگونه تجزیه کشورهای منطقه خواهیم ایستاد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان اینکه ایران و نروژ متفقا براین باورند که تنها راه حل بحران های منطقه صرفا سیاسی است، افزود: در این جهت هم با همکاری کشورهای منطقه و کشورهای علاقه مند به صلح و ثبات جهانی برای برقراری امنیت، همکاری های ارزشمندی را انجام داده ایم.

ولایتی همچنین پس از دیدار با معاون وزیر خارجه نروژ در جمع خبرنگاران گفت: نروژ در اروپا نسبتا سیاستی مستقل تری را دنبال می کند و به نظر می رسد در آینده هم روابط و همکاری های خوبی بایکدیگر داشته باشیم‌.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مسائل سوریه و عراق همچنین آوارگان و تلاش برای ایجاد صلح در منطقه از جمله مباحثی بود که در دیدار با آقای استرومن در مورد آن مذاکره کردیم. دو کشور موافق هستند که تنها راه حل سیاسی درمورد عراق جوابگو بوده و خوشبختانه مشکلات رو به پایان است و  ان‌شاءالله به زودی موصل هم از دست تروریست ها آزاد خواهد شد.

وی در پایان مذاکرات آستانه را مورد حمایت ایران و نروژ دانست و خاطرنشان کرد: تنها کار نسبتا موفق درمورد سوریه مذاکرات آستانه است و هر دو کشور در این رابطه موافق هستند.

نظرات بینندگان