arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶

قالیباف در رادیو ورزش: طرح سند چشم انداز عملیاتی در حوزه ورزش همگانی را تهیه می‌کنم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدباقر قالیباف گفت: متاسفانه ورزش همگانی در کشور ما از شرایط مناسبی برخوردار نیست و امروز تنها ۲۱ درصد از هموطنان از فعالیت های مستمر ورزشی برخوردار هستند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ظهر امروز (سه شنبه) در برنامه صدای انتخاب در گفت‌وگو با رادیو ورزش به ارائه توضیحاتی درباره برنامه های خود در حوزه ورزش پرداخت.
 
برخی محورهای صحبتهای قالیباف به شرح زیر است:
 
*امرزه زندگی ماشینی باعث شده تحرک لازم را نداشته باشیم و کم تحرکی به معضل بزرگی تبدیل شده است.
 
*متاسفانه ورزش همگانی در کشور ما از شرایط مناسبی برخوردار نیست و امروز تنها ۲۱ درصد از هموطنان از فعالیت های مستمر ورزشی برخوردار هستند که این در خیلی از کشورها بالای ۵۰ درصد و در جایی مثل ژاپن بالای ۷۰ درصد است.
 
*مشکلات مالی، کمبود امکانات، عدم دسترسی به اماکن ورزشی و کمبود آگاهی عمومی، از دلایل عدم گرایش به ورزش است.
 
*برنامه ما این است که ما بتوانیم در یک سند چشم‌انداز عملیاتی برای یک حوزه ده ساله در ورزش همگانی طراحی کنیم تا برخورداری از فعالیت های مستمر ورزشی را از۲۱ درصد به ۵۰ درصد برسانیم.
 
*در تهران تجربه موفقی داریم که سعی کردیم با شرایط خاصی مالی مردم کمکی به خانوارها در بخش ورزش کنیم و امکانات خوبی را در اختیار شهروندان بگذاریم.
 
*باید نظام جامع ورزش را با روحیات مردم تنظیم کنیم و در مسیر زندگی مردم قرار دهیم. در زندگی شهری وقت خیلی مهم است و ما باید عدالت اجتماعی در تجمیع امکانات صورت دهیم. مثلا در تهران می‌بینیم که هر کس از خانه بیرون می آید با کمتر از ۳۰۰ متر پیاده روی امکانات ورزشی برایش فراهم است.
 
*بر اساس بومی سازی باید نظام جامع ورزش را طراحی کنیم تا هر کس در هر محیطی بر اساس سلایقش بتواند ورزش کند.
 
*یکی از چالش های امروز کشور ما بحران اقتصادی است و تاثیراتی را در بخش های مختلف از جمله ورزش گذاشته و آن‌ها که از قشر کم درآمد هستند حتی فرصت فکر کردن به ورزش برایشان مطرح نیست.
 
*ما نباید به این موضوع بی توجهی کنیم که در حین اینکه تغذیه، پوشاک، حمل ونقل و ازدواج و ... در اولویت هستند به مسئله ای مثل ورزش نگاه نکنیم در سبد خانوار علاوه بر آن اولویت ها به ورزش هم نیاز است.
 
*وقتی می گوییم اقتصاد باید مردمی شود چرا نباید بگوییم ورزش را هم باید مردمی کنیم. باید بخش خصوصی را پای کار بیاوریم و دولت به ورزش نگاه درآمدی نداشته باشد.
 
*برنامه ریزی ورزشی ما باید محلی و منطقه ای باشد و مثلانوع برنامه ریزی ما در سیستان باید با تبریز و ارومیه متفاوت باشد و زیر ساخت ها را بر اساس فرهنگ هر منطقه طراحی کنیم.
 
*ما در تهران مجموعه قمر بنی هاشم راساختیم که درآن یک معلول می‌تواند بدون همراه از امکانات آن جا استفاده کند.
 
*سرنوشت دو تیم بزرگ کشورمان یعنی پرسپولیس و استقلال با مدیریت دولتی است. چند وقت است که میخواهند اینها را به بورس بیاورند و در اختیار مردم قرار دهند ولی چرا این اتفاق نمی افتد؟ بخشی ازآن با رانت در ارتباط است اما اگر اینها مردمی باشند بهتر می‌توانند خودشان را مدیریت کنند و با طرفدارانشان در ارتباط باشند.
نظرات بینندگان