arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۰

اوپک پيش بيني هاي خود را براي تقاضاي نفت در سال 2011 و 2012 کاهش داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک در گزار ش ماهیانه خود که سه شنبه منتشر شد پیش بینی خود را درباره تقاضای نفت خام برای سال دو هزار و یازده و دو هزار و دوازده به ویژه به سبب نگرانی های مربوط به سلامت اقتصادهای کشورهای توسعه یافته اندکی کاهش داد.

براساس آخرین اطلاعات بازنگری شده که سه شنبه منتشر شد، این سازمان عقیده دارد تقاضای نفت در سال دو هزار و یازده احتمالا به هشتاد و هشت میلیون و صد وچهل هزار بشکه در روز خواهد رسید.

پیش بینی قبلی از تقاضای نفت در این سال هشتاد وهشت میلیون و صد وهشتاد هزار بشکه در روز بود.

مصرف نفت یک میلیون و دویست هزار بشکه در مقایسه با سال دو هزار و ده افزایش خواهد یافت.

تحلیلگران اوپک که اعضای آن حدود سی وپنج درصد از نفت خام جهان را تولید می کنند و بیش از سه چهارم ذخایر نفت خام را در اختیار دارند در توضیح اعلام کردند: نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی همراه با قیمت های بالای نفت بر تقاضای کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تاثیر گذاشته و موجب مصرف کمتری در مقایسه با پیش بینی ها در طول تابستان که فصل مناسبی برای مسافرت با خودرو محسوب می شود شده است .

اوضاع در آمریکا به ویژه کارشناسان اوپک را نگران کرده است.

نخستین کشور مصرف کننده نفت خام در جهان به صورت چشمگیری پیش بینی های خود را برای رشد اقتصادی در سال دوهزار و یازده و دو هزار ودوازده کاهش داده است. اقتصاددانان این سازمان هشدار می دهند: اگر اوضاع همچنان در آمریکا به وخامت گراید ، تقاضای جهانی نفت امسال باز هم کاهش خواهد یافت.

این کارشناسان در عین حال عقیده دارند اقدام موسسه استاندارد اند پورز در کاهش رتبه دهی آمریکا در کوتاه مدت تاثیر ناچیزی دارد. در منطقه یورو ، خطرهای مربوط به گسترش بحران بدهی به ایتالیا و اسپانیا با افزایش تقاضا در صنایع کارخانه ای که موجب افزایش تقاضای نفت می شود جبران می شود.

 برای سال دو هزار و دوازده ، بازنگری جدید برای تقاضای جهانی نفت به هشتاد و هشت میلیون و چهارصد و چهل هزار بشکه در برابر هشتاد ونه میلیون و پانصد هزار بشکه پیش بینی های قبل بالغ می شود. اوپک درباره رونق اقتصادی در آمریکا برای حمایت از این رقم امیدوار است اما هشدار می دهد نابسامانی های اقتصادی ، اقدامات دولت و افزایش قیمت تولید ممکن است این امیدواری را کاهش دهد. در خصوص تولید باید گفت اوپک همچنان در ژوئیه بیش از سهمیه نفت خام تولید کرده است.

اوپک به سبب تولید عربستان سعودی ، مهم ترین عضو این سازمان و آنگولا چهارصد هزار بشکه بیش از ماه گذشته نفت تولید کرده است.

تولید نفت این سازمان در این ماه به سی میلیون وهفتاد هزار بشکه در روز رسید که هفتصد هزار بشکه بیش از سطح قبل از مناقشه لیبی است. میدان های نفتی لیبی پس از پنج ماه خصومت اکنون فقط حدود پنجاه هزار بشکه در روز تولید می کند. تولید نفت اوپک بسیار بیشتر از سهمیه های تولید ( بیست وچهار میلیون و هشتصد وچهل هزار بشکه به جز عراق) است که در نشست اخیر سازمان در ژوئن درباره آن تصمیم گرفته شد . بدون عراق که خارج از نظام سهمیه بندی اوپک است ، این سازمان بیست وهفت میلیون و سیصد ونود هزار بشکه در روز تولید کرده است
نظرات بینندگان