arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۰

بازگشت آرامش به لندن و ادامه ناآرامی در چند شهر انگلیس

: در پی استقرار حداقل ۱۶ هزار نیروی پلیس در لندن، آرامش به پایتخت بریتانیا بازگشته است اما خشونت های پراکنده در چند شهر دیگر این کشور، همچنان ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی نوشت: در پی استقرار حداقل ۱۶ هزار نیروی پلیس در لندن، آرامش به پایتخت بریتانیا بازگشته است اما خشونت های پراکنده در چند شهر دیگر این کشور، همچنان ادامه دارد.

بنا بر گزارش ها، شهرهای منچستر، سالفورد، ولورهامپتون، ناتینگهام، لستر، بیرمنگام، همچنان شاهد ناآرامی های پراکنده بوده و تعدادی از مغازه های مردم توسط مهاجمان به آتش کشیده شده یا غارت شده است.

در منچستر و سالفورد ۱۵ نفر دستگیر شده اند. جوانان معترض شماری از خودروها را در این دو شهر آتش زده اند.

یک مقام ارشد پلیس منچستر می گوید که پلیس در این شهر، با سطح خشونت فوق العاده گروه های تبهکاری رو به روست که قصد دارند بی نظمی گسترده ایجاد کنند.

نا آرامی های لندن از شب شنبه و در پی تجمع گروهی از ساکنان محله تاتنهام در اعتراض به کشته شدن یک جوان سیاهپوست آغاز شد که حمله به پاسگاه پلیس و گسترش ناآرامی در این محله را در پی آورد.

طی روزهای بعد، ناآرامی به چند محله دیگر لندن نیز سرایت کرد و با حمله به ماموران پلیس، به آتش کشیدن ساختمان ها، خودروهای پلیس و اتومبیل های شخصی و اتوبوس ها و غارت فروشگاه ها همراه بوده است.

این ناآرامی ها پس از کشته شدن یک مرد جوان ۲۹ ساله به نام مارک دوگان توسط پلیس در تاتنهام در شمال لندن آغاز شده است.

بر اساس تحقیقات رسمی درباره این واقعه، مدرکی دال بر این که او پنجشنبه گذشته به سوی پلیس تیراندازی کرده باشد وجود ندارد.

براساس نتایج اولیه، از اسلحه ای که در کنار جسد متهم یافت شد گلوله ای شلیک نشده بود و گلوله ای که به رادیوی گوشی یک مامور پلیس اصابت کرد، از اسلحه پلیس شلیک شده است.

تحقیقات کمیسیون مستقل شکایات از پلیس در این رابطه همچنان ادامه دارد.

هشدار نخست وزیر

نخست وزیر بریتانیا از اقدامات جدی تر برای پایان دادن به ناآرامی های خیابانی در لندن و شهرهای دیگر این کشور سخن گفته است.

صبح روز سه شنبه، ۱۸ مرداد (۹ اوت)، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، پس از شرکت در جلسه کمیته امنیت ملی کشور - موسوم به کمیته کبرا - که به منظور بررسی حوادث اخیر تشکیل شده بود، گفت که دولت به اقدامات لازم برای خاتمه دادن به ناآرامی ها دست خواهد زد.

کامرون "صحنه های خشونت و غارت در خیابان های بریتانیا" را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت که از امروز، شانزده هزار مامور پلیس ماموریت مقابله با ناآرامی ها و استقرار نظم در لندن را برعهده خواهند گرفت.

وی گفت که برای این منظور، تمامی مرخصی های نفرات پلیس لغو شده و هزاران تن از ماموران از نقاط مختلف به لندن اعزام می شوند.

نخست وزیر بریتانیا با یادآوری اینکه تا کنون چهارصد و پنجاه نفر در ارتباط با شرکت در ناآرامی ها بازداشت شده اند، هشدار داد که بازداشت شرکت کنندگان در ناآرامی های خیابانی ادامه می یابد و کسانی که مرتکب خشونت شده اند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

در حالی که گزارش های خبری حاکی از آن است که بسیاری از کسانی که در آشوب های خیابانی و غارت فروشگاه ها شرکت داشتند، جوانان و نوجوانان بوده اند، آقای کامرون گفت: "کسانی که به سنی رسیده اند که می توانند دست به شورش و غارت بزنند، برای برخورد قانونی نیز بالغ هستند."

آقای کامرون همچنین گفت که به منظور رسیدگی به حوادث اخیر، تعطیلات تابستانی مجلس به مدت یک روز لغو می شود و وی برای ارائه گزارش مربوط به اقدامات دولت، در جلسه فوق العاده مجلس شرکت خواهد کرد.

شب گذشته، پلیس لندن اعلام کرد که یکهزار و دویست مامور دیگر را برای حفظ امنیت لندن در سطح شهر مستقر کرده و گفت که طی بیست و چهار ساعت آینده، بر شمار ماموران پلیس حفظ امنیت پایتخت افزوده خواهد شد.

همزمان، بنا بر گزارش ها، در شهرهای بریستول و لیورپول نیز درگیری هایی رخ داده است.

در حالی که به نظر نمی رسد که شورش های خیابانی با انگیزه های مشخص اجتماعی یا سیاسی صورت گرفته باشد، اما برخی از رسانه ها یادآور شده اند که کاهش هزینه های دولتی باعث ناخرسندی در میان طبقات کم درآمد شده است.

چند ماه پیش، تظاهرات گسترده دانشجویان در اعتراض به افزایش شهریه دانشگاه ها در لندن برگزار شد که در چند مورد به خشونت کشیده شد.

نظرات بینندگان