arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۶۳۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰

مصباح یزدی: گاهی غیبت کردن واجب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از کنار گذاشتن برخی اصطلاحات اصیل فرهنگی، فرهنگ موجود در جامعه را در برخود با فرهنگ‌های الحادی آسیب پذیر دانست.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، شامگاه چهارشنبه در جلسه تفسیر شرح نصایح امام محمد باقر(ع) به جابر بن یزید جعفی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه فرهنگ ما در برخورد با فرهنگ‌های الحادی آسیب پذیر است افزود: در آیات مختلفی در قرآن پیروی از هوای نفس در ردیف شرک آمده است و در واقع هوای نفس در حکم شرک و بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: فرهنگی که امروز در بین نسل جدید ریشه گرفته است گفتن لفظ دلم می‌خواهد و همچنین دوست دارم است که این واژه‌ها در فرهنگ‌های غربی وجود داشته و دارد و آن‌ها در فیلم‌هایشان آن را به جوانان آموزش می‌دهند.

انتقاد از کنار گذاشتن اصطلاحات فرهنگی اصیل

عضو جامعه مدرسین حوزه با انتقاد از کنار گذاشتن برخی از اصطلاحات اصیل فرهنگی در بین نسل جدید افزود: امروز می‌بینیم که وقتی جوانان می‌خواهند از هم جدا شوند به جای خداحافظی جمله‌های دیگری همچون "مواظب خودت باش" و یا "بعد می‌بینمت" به کار می‌برند که این گرایش‌ها مربوط به دوره مدرنیته است که بشر در پی تأمین صد در صدی منافع خود است و کاری به تکلیف ندارد.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: تنها چیزی که می‌تواند در برای هوای نفس، ما را مقاوم کند و مانع از غافلگیری شود، استفاده از نیروی عقل است.

گاهی از کارهای مباح هم باید اجتناب کرد

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) گفت: عقل انسان قابل تقویت است و انسان باید خود را برای استفاده از نیروی عقل و همچنین از تجربیاتی که در طول زندگی از غرایز بدست آورده است آماده کند.

مصباح یزدی با بیان اینگه حکم عقل فاصله گرفتن از پرتگاه‌ها و مرز سقوط است افزود: اگر می‌خواهیم از سقوط و لغزش محفوظ بمانیم باید از موارد گناه فاصله بگیریم و گاهی باید از چیزهایی که حرام هم نیست اجتناب کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: به عنوان مثال نگاه اول در فقه اسلامی مانعی ندارد و حرام نیست ولی اگر ادامه یابد، هوس در انسان زنده می‌شود و موجب نزدیکی به پرتگاه سقوط خواهد شد.

در مبارزه با نفس باید عقل و علم در کنار هم باشند

وی در ادامه با بیان اینکه در مباررزه با هوای نفس حکم عقل به تنهایی کافی نیست افزود: کسب علم در کنار استفاده از عقل لازم است تا بفهمیم اعمال مختلف حکم شرعی آنها چیست و با این آگاهی عمل کنیم.

گاهی غیبت کردن واجب است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: به عنوان مثال گاهی اوقات غیبت کردن واجب می‌شود مثلا در زمان تحقیق برای ازدواج و یا اگر نهی از منکر متوقف بر غیبت کردن باشد این امر واجب می‌شود که در این موارد عقل انسان به تنهایی نمی‌تواند قضاوت کند بلکه باید حکم شرعی در این زمینه‌ها را هم دانست.

وی با بیان اینکه ارضای هر تمایلی حرام نیست افزود: مباهات زیادی وجود دارد که مطابق با هوای نفسانی است اما حرام نیست که نکته مهم در این است که باید بدانیم در کدام موارد هوای نفس غالب و باعث رخ دادن گناه می‌شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به رابطه موجود بین عقل و علم افزود: وقتی صحبت از علم می‌شود به معنای به کارگیری علم در عمل خالص است.

بسیاری افراد معارف دین را درک نکرده‌اند

وی عنوان کرد: بسیاری از ما آنگونه که باید و شاید معارف دین، ضرورت و نیاز به عمل احکام اسلام را درست درک نکرده‌ایم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امروز در جامعه تصور غلطی از دین و اخلاق وجود دارد افزود: رابطه بین دین و اخلاق مسئله بسیار مهم است که در این خصوص کتاب‌ها نوشته شده و در سطح بالای فلسفه اخلاق، در مورد آن بحث می‌شود که اخلاق با دین ارتباط مستقیم دارد و اینکه داشتن اخلاق بدون دین ممکن نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: داشتن فضیلت اخلاقی به معنای داشتن اعتقادات محکم دینی و رعایت مسائل فقهی است که اگر بخواهیم قضاوت صحیحی در زمینه دین و اخلاق داشته باشیم باید عمیق‌تر به این بخش‌ها نگاه کنیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
1
23
(اگر می‌خواهیم از سقوط و لغزش محفوظ بمانیم باید از موارد گناه فاصله بگیریم و گاهی باید از چیزهایی که حرام هم نیست اجتناب کنیم.)(گاهی اوقات غیبت کردن واجب می‌شود)
خداوکیلی این 2 جمله را برای ما تفسیر کنید ما که گیج شدیم
پاسخ ها
ايمان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
ناشناس عزيز نكنه خداي ناكرده دوست داري بري جهنم!! مگر نمي داني حرف اين آقايان وحي منزل است و فقط اينها هستن كه مي فهمند؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
1
16
کلا بعضی افراد یک حرفهایی میزنند که .........

ولی وقتی که آن حرفها مکتوب میشود معلوم میشود که طرف ..............

فکر کنم این را یک نفر دیگر هم به این حضرت آقا گفته بود .....
reza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
1
7
راستش ما نفهمیدیم چه کار کنیم و چه کاری نکنیم
لطفا یکی ما را از این دو دو زدن خلاص کند
احمد
|
UNITED STATES
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
1
11
ببینم بالاخره دروغ و غیبت حلال شد؟؟؟؟؟خیلی بامزه شده این داستان دیانت ما !!!!!!!!!! همه چیز حلاله!!!!!1فقط باید یک توجیهی داشته باشی همین..........از این راحترم میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
1
7
درخت گردکان با این بزرگی، درخت خربزه الله اکبر!
خدایا خودت عاقبت دین مبین اسلام را به خیر کن
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
1
7
شب میخوابن صبح پا میشن نظرشون 180 درجه عوض میشه
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
‫۳۳ ساله که نظرشون فرق نکرده، شما خواب بودی!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
0
3
روایات اگر باقرآن معارضند بی چون و چرا باید بر دیوارشان کوبید!! فهمیدید آقا!!
نظرات بینندگان