arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۰

ولایتی: قصد كانديداتوري ندارم

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامي در امور بين‌الملل گفت: اصولگرايان مي‌توانند با اتحاد با هم و وحدت كلمه اكثريت قوي مجلس نهم را داشته باشند. ‌
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامي در امور بين‌الملل گفت: اصولگرايان مي‌توانند با اتحاد با هم و وحدت كلمه اكثريت قوي مجلس نهم را داشته باشند. ‌

سازوكار 7+8 امر بي‌سابقه يا كم‌سابقه‌اي است

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اكبر ولايتي در گفت‌وگويي در پاسخ به اين‌كه با توجه به فعاليتي كه در كميته 7+8 داريد و از قبل به عنوان كميته سه نفره فعاليت داشتيد، چشم‌انداز وحدت اصولگرايان را در انتخابات مجلس نهم چطور مي‌بينيد؟ چقدر اميدوار هستيد در ساز و كار 7+8 به وحدت نهايي برسند؟ گفت: 7+8 نتيجه يك سال تلاش است كه تا به اينجا رسيده است. خاطرم نمي‌آيد كه بعد از انقلاب، مجموعه متدينين و پيشكسوتان مبارزين مسلمان و بزرگان روحانيت اين‌ مقدار و اين‌طور منسجم به ميدان آمده باشند، اين‌كه حضرت آيت‌الله مهدوي‌كني قبول كردند پرچم اين وحدت را در دست داشته باشند و بزرگاني مثل آيت‌الله جنتي به‌طور غيرمستقيم و آيت‌الله يزدي به‌طور مستقيم حمايت كردند و بعداً اين ساز و كار با مقبوليت اكثريت اصولگرايان ـ ‌نمي‌گويم همه ‌ـ تشكيل شد، امر بي‌سابقه يا كم‌سابقه‌اي است. اگر بخواهيم دلايلش را در يك كلمه خلاصه كنيم، چنانچه اتفاق نظر و اتحاد و اتفاق كلمه نباشد، يك احساس تكليف در مقابل مخاطراتي است كه پيش رو احساس مي‌شود.

وي ادامه داد: هيچ وقت جامعه مدرسين اين‌طوري شركت نكرده بود و تقريباً همه كساني كه به نوعي به عنوان سرشناس‌هاي اصولگرايي شناخته مي‌شوند، در اينجا يا هستند يا نماينده دارند. بنابراين اين را پديده مباركي مي‌دانيم.

ولايتي تصريح كرد: به نظر بنده وجود آيت‌الله مهدوي‌كني يك ذخيره الهي براي اين زمان بودند كه براي اولين بار در خبرگان شركت كردند و بعد هم رئيس خبرگان شدند. حالا هم معذلك با وجود مشكلات جسمي به دليل سنشان كه قوت سابق را ندارند، هنگام تكليف پرچم را به دست گرفتند و به ميدان آمدند كه ما چنين چيزي را در گذشته نداشتيم. اميد بسيار هست.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادام عنوان كرد: بسيار اميدواريم مجموعه 7+8، پيش رود و در نهايت به ياري خداوند متعال به توفيقات خوبي دست پيدا كند. تا به حال همه گروه‌هاي اصولگرا كه در اين مجموعه جمع شده‌اند يا به اين مجموعه اعلام اعتماد كرده‌اند، همگي اظهار اميدواري كردند و اخبار واصله از نقاط مختلف كشور حكايت از اين دارد كه اين امر موجب خشنودي و اميدواري اصولگرايان شده است. بنابراين دليلي براي نااميدي وجود ندارد.

 مهم‌ترين دليل موفقيت اين سبك از كار، تجربه قبلي ماست

ولايتي در پاسخ به اين‌كه شما ساز و كار 7+8 را چقدر براي اين وحدت جامع مي‌دانيد؟ گفت: اولين دليلمان تجربه موفقي بود كه براي مجلس هشتم در شكل و فرمول 5+6 داشتيم، من آن‌جا عضو 5 نفر داوري بودم و اينجا هم عضو 7 نفر داوري هستم. علي‌رغم بعضي فراز و نشيب‌ها، اما در نهايت با انسجام بسيار خوبي يك فهرست متحد، جامع و مشتركي در آمد كه اكثريت نمايندگان مجلس هم كساني هستند كه نامشان در فهرست بوده است. پس مهم‌ترين دليل موفقيت اين سبك از كار، تجربه قبلي ماست.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامي در امور بين‌الملل ادامه داد: بعد از قريب يك سال تلاش كه - اين تلاش اعلام هم نمي‌شد - توسط افراد شاخص اصولگرا با همراهي بعضي از علما كار شد تا به اينجا رسيد. اگر قرار باشد روزي سير تكاملي و تحول اين مجموعه را بيان كنيم، خودش يك جزوه يا كتاب قطوري مي‌شود. خيلي كار شد، بدون اين‌كه تبليغي شود و دوستان هم با اعتقاد كار كردند، الحمدلله به جايي رسيد؛ مهم‌ترين رمز و دليل اميد به موفقيت اين مجموعه ـ‌ چون هنوز كه كار به نهايت نرسيده است‌ـ اين تجربه و مهم‌تر از آن، حضور افراد شاخص از علما و روحانيت است كه رهبري اين مجموعه را به عهده دارند.

وي خاطرنشان كرد: در تهران جامعه روحانيت و در قم جامعه مدرسين را داريم. هم جامعه روحانيت و هم جامعه مدرسين از قبل از انقلاب در كنار حضرت امام(ره) نقش بسيار اساسي را ايفا كردند و همچنان هم بعد از 32 سال از پيروزي انقلاب به ايفاي نقش مي‌پردازند.

معتبرترين تشكل بين علماي كشور در مورد مسائل مختلف جامعتين هستند

وي با بيان اينكه ريشه‌دارترين و معتبرترين تشكل بين علماي كشور در مورد مسائل مختلف مملكتي از جمله مسائل سياسي اين دو جامعه هستند، تصريح كرد: اين دو همراهند و آيت‌الله يزدي به نمايندگي از طرف جامعه مدرسين و رئيس اين جامعه و آيت‌الله مهدوي‌كني به عنوان رئيس جامعه روحانيت در عرصه حضور دارند و آن را هدايت مي‌كنند بدون اينكه در جزئيات و اقدامات اجرايي كار دخالتي داشته باشند. هدايت اصلي كار به عهده آنهاست، يعني گروه هشت نفري كار اجرايي را انجام مي‌دهند، گروه هفت نفري هم كار نظارت را دارد و نهايت اين مي‌شود كه يا نتيجه كار اين مجموعه به اطلاع آيت‌الله يزدي و آيت‌الله مهدوي‌كني خواهد رسيد يا در جلسه شركت خواهند كرد و تأييد نهايي آن‌ها درباره تصميمات اساسي موجب نهايي شدن مصوبات مي‌شود. ضمن اينكه ضرورتي ندارد در جزئيات مربوط به اجرا دخالتي كنند و شأن آنها اجازه اين امر را نمي‌دهد، ولي هدايت اصلي به عهده آنهاست.

تركيب 7+8 قطعي است

ولايتي در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه آيا تغييراتي در 7+8 ايجاد مي‌شود يا تركيب قطعي و تمام‌شده است و با همين شكل ادامه مي‌يابد؟ افزود: تا آن‌جايي كه من اطلاع دارم، تركيب قطعي است. اينكه بعضي مي‌گويند ما كجا هستيم، اصلاً اين مجموعه كه تشكيل شد، اين‌طور نيست كه به نمايندگي از تك‌تك گروه‌هاي اصولگرا انتخاب شده‌ و آمده‌اند. در گروه داوري عرض مي‌كنم يك نمونه از آنها بنده هستم كه بنده نماينده هيچ گروهي نيستم.

 قرار بر سهم‌بندي نيست

وي ادامه داد: در آن 8 نفر هم اگر كساني هستند، به عنوان منعكس‌كننده نظراتي از گروه‌هاي شناخته‌شده هستند كه قبلاً در 5+6 سابقه داشتند. معني‌اش اين نيست فقط آن‌ها را نماينده مي‌كنند. اصلاً بناي ما در نوبت قبلي هم اين نبود كه سهم‌بندي كنيم، حالا هم قرار بر سهم‌بندي نيست كه مثلاً از تهران 30 كانديدا از اين مجموعه معرفي شوند، ده نفر مربوط به يك ضلع، ده نفر ضلع ديگر و ده نفر هم مربوط به ضلع سوم باشند. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: چه بسا به گذشته هم نگاهي بيندازيد و فهرست كانديداهاي تهران را بررسي كنيد و ببينيد از كساني كه از تهران به عنوان كانديداي اصولگرا معرفي شدند، چند نفر متعلق به اين جناح‌ها هستند. ممكن است جبهه پيروان معرفي كرده باشد، اما عضو جبهه پيروان نيستند. به نظر من اين‌ها كساني هستند كه صلاحيت بيشتري دارند و بعد بحث مي‌شد و چه بسا جناحي شخصي را مي‌آورد و مي‌گفت اين فرد مد نظرمان هست و آن فرد در 5+6، يعني بين 11 نفر مي‌بايست رأي مي‌آورد. يعني اقلاً 6 يا 7 نفر از 11 نفر بايد به او رأي مي‌دادند. هر جا هم كه اختلافي پيش مي‌آمد بايد به داوري محول مي‌كردند.

 حضور بزرگاني چون مهدوي‌كني و يزدي به منظور جلوگيري از گروه‌گرايي است

ولايتي ادامه داد: مثلاً فرض كنيد دفعه قبل آقاي دكتر حدادعادل كانديداي تهران بود، ايشان نماينده گروهي نيست، ولي قريب به اتفاق ما در جلسه 5+6 از اينكه ايشان كانديدا شود و رأس كانديداي تهران باشد، حمايت كرديم. پس اگر قرار باشد همه گروه‌هاي اصولگرا، بعضي كوچك‌تر و بعضي بزرگ‌تر و افراد شاخص اصولگرا نماينده داشته باشند، اصلاً اين عدد نهايت ندارد، يعني دائماً اشخاصي مدعي خواهند شد نماينده ما كيست و كجاست؟ اگر قرار بر اين باشد هر فرد شاخص يا گروهي از اصولگرايان در آنجا نماينده داشته باشد، وارد يك دور معيوبي مي‌شويم كه امكان خلاصي از آن نيست و حضور بزرگاني چون آيت‌الله مهدوي‌كني و آيت‌الله يزدي در اين جمع، براي اين است كه نظارت كنند در داخل اصولگرايان گروه‌گرايي نشود.

وي عنوان كرد: آن‌چه مهم است اين است كه افراد هم از نظر سابقه، تقوا و پايبندي به نظام، اسلام و ولايت فقيه صلاحيت و هم كفايت لازم در كار سياسي و هم تخصص‌ يا تخصص‌هايي در بعضي از رشته‌هايي را كه مربوط به اداره كشور مي‌شود داشته باشند، فرض كنيد فردي از لحاظ ديني صلاحيت دارد، پايبند به نظام هم هست، اما هيچ سابقه سياسي ندارد يا آدم خوبي است سابقه سياسي هم دارد، ولي كاري بلد نيست و تجربه‌اي ندارد و در هيچ يك از حوزه‌هاي حكومتي كار نكرده است؛ چنين فردي اگر به مجلس برود بايد در كدام كميسيون كار كند؟ بايد وجودش مفيد باشد. لذا همه اين ابعاد در نظر گرفته مي‌شود.

مجموعه 7+8 نماينده همه اصولگرايان است

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل تصريح كرد: در حقيقت حضور مجموعه 7+8 نماينده همه اصولگرايان است، نه اين‌كه نماينده گروه‌هاي خاصي باشد. بالاخره تصميماتي كه در مجموعه 8 نفري گرفته مي‌شود، مي‌بايست توسط جمع 7 نفري تأييد شود و در واقع نقش گروه داوري (7 نفر) براي همين است كه مراقبت كنند اصولگرايي رعايت شود نه گروه‌گرايي.

ولايتي در پاسخ به پرسشي در باره تفاوت ساز و كار اين دوره با انتخابات مجلس هشتم يعني اضافه شدن نمايندگان دو نفر از شخصيت‌ها در كنار نمايندگان تشكل‌ها، گفت: نظر برخي از بزرگاني كه در جلسه خدمتشان بوديم اين بود كه افرادي كه به دليل شخصيت حقوقي‌شان نفوذي در بين اصولگرايان دارند و نفوذشان هم بالاست، ناديده گرفته نشوند. آقاي دكتر لاريجاني، رئيس مجلس و آقاي دكتر قاليباف، شهردار در بين اصولگرايان نفوذ بالايي دارند و نمايندگان اين آقايان كه باشند، عملاً اين كه گروه‌ها هر كدام دارند، هيچ كدام از اين‌ها گروه نيستند و يك نفرند و همين نشان مي‌دهد كه بزرگاني كه اين مورد را پيشنهاد كردند به اين موضوع عنايت داشتند كه فقط اضلاع و گروه‌ها نيستند كه در اينجا هستند و به هر حال رئيس مجلس رأي بالاي 200 نفر را بين نمايندگان مجلس دارد كه اين ميزان نفوذ و محبوبيت را مي‌رساند. همين‌طور هم در مورد آقاي قاليباف. اتفاقاً حضور اين دو نماينده به جامع بودن كار كمك مي‌كند و از اين تصور خارج مي‌شويم كه اين مجموعه فقط نمايندگان سه ضلعند كه سه نوع تشكلند و قرار شد فقط نماينده تشكل‌ها در جمع نباشند.

 بايد با گروه‌ها و شخصيت‌ها مشورت كنيم تا افراد داراي صلاحيت و رأي‌آور را معرفي كنيم

وي در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به اينكه بعضي از صاحب‌نظران سياسي پيشنهادي را براي كمك به ساز و كار 7+8 مطرح كرده‌اند كه شوراي اضلاع تشكيل شود، يعني در كنار اين 15 نفر شورايي تشكيل شود كه گروه‌هاي ديگر اصولگرا به عنوان مشورت نظراتي را مطرح كنند و نهايتاً در 15 نفر جمع‌بندي شود. آيا اين بحث در جلسات شما هم مطرح شده است؟ گفت: به نظرم به نوعي مطرح شده است. اينكه به تأييد رسيده است يا خير، نمي‌توانم نظر قطعي عرض كنم، اما نظر شخصي‌ام اين است كه هيچ عيبي ندارد، يعني چه آن را تأييد بكنيم يا نكنيم بالاخره اشخاص از جناح‌ها و اضلاع مختلف توسط گروه‌هايي كه در آن مجموعه هستند يا نيستند، ولي اصولگرا هستند مورد توجه قرار مي‌گيرند. به نظر بنده محدوديتي ندارد، مي‌توانند جلساتي به صورت فردي يا جمعي كه محدود هم نباشد و متعدد هم باشد بگذارند و اتفاقاً مفيد است و اگر قرار باشد اين مورد را از ما سئوال كنند ما توصيه هم مي‌كنيم. چرا؟ براي اينكه كساني كه ممكن است احساس كنند و احساسشان هم دقيق نباشد، ولي اين نگراني را داشته باشند كه ديدگاه آنها در مجموعه اصولگرايان ناديده گرفته مي‌شود، حتماً با بقيه مشورت كنند و اگر قرار شد افرادي را به عنوان اصلح انتخاب كنيم، بايد با گروه‌ها، اشخاص و شخصيت‌ها مشورت كنيم تا افرادي كه هم صلاحيت دارند و هم رأي‌آور باشند معرفي كنيم.

 مشورت‌ها موجب مي‌شود در انتخاب اصلح توفيق بيشتري داشته باشيم

ولايتي افزود: ممكن است بين خودمان، پشت درهاي بسته تصميماتي بگيريم، ولي وقتي اين‌ها را خدمت مردم عرضه مي‌كنيم براي آنها ناشناس باشند و رأي نياورند، پس اين مشورت‌ها موجب مي‌شود در انتخاب اصلح توفيق بيشتري داشته باشيم و لذا به اين مشورت‌ها توصيه مي‌كنم.

خبر ترميم شكاف ميان اصولگرايان از سوي ولايتي، خرازي و لاريجاني دروغ است

وي همچنين در پاسخ به اينكه طبيعتاً در اين مسيري كه مجموعه اصولگرايان براي وحدت در انتخابات تلاش مي‌كنند، يكسري اقداماتي مي‌شود كه اين وحدت به نتيجه نرسد، شاخص اين اقدامات بداخلاقي‌هاي رسانه‌اي است كه در عرصه‌هاي مختلف مي‌بينيم؛ يكي از آنها شايعه استعفاي جنابعالي از كميته سه نفره بود. نمونه ديگر شايعه تأييد نشدن نماينده آقاي لاريجاني يا شايعه عدم حضور نماينده معرفي‌شده آقاي قاليباف در اين مجموعه است. چه تحليلي از اين اقدامات داريد و اصولگرايان بايد چه كنند؟ گفت: روزهاي اخير خبري منتشر شده است كه آقاي لاريجاني، بنده و آقاي كمال خرازي راه افتاديم بين اصولگراياني كه اختلاف جدي با هم دارند، التيامي بدهيم و اصلاح كنيم و سعي كنيم اختلافات برطرف شود و اين شكاف‌ها را ترميم كنيم، ولي موفق نشديم. اين خبر از اساس دروغ است. اصلاً چنين چيزي تشكيل نشده و طبيعتاً چنين تلاشي هم صورت نگرفته است. كساني كه اين را طراحي كرده‌اند از جمله همين كارهايي بود كه مثال زديد، تا قسمتي را كه به عنوان موضوع مورد بحث هست مطرح كنند. يعني بگويند بين اصولگرايان اختلاف است و اسم چند نفر را برده‌اند كه اينها آمدند چنين كاري بكنند تا به نوعي چهره اين سه نفر را تخريب كنند، به اين صورت كه اينها آمدند و كاري را شروع كردند و شكست خوردند كه اين فرع قضيه است. اصلي كه در اين تبليغات مد نظرشان بود اين بود كه بگويند بين اصولگرايان اختلافات عجيبي هست كه با وجودي‌ كه اين سه نفر آمدند به عنوان مصلح اين كار را بكنند، از عهده برنيامدند و اصولگرايان همچنان متشتت‌اند. اين از اساس دروغ است.

وي در پاسخ به اينكه شايعه فراتر از اين بود و گفته شده بود اين سه نفر مأموريت تشكيل جبهه فراگير اصلاح‌طلبان و اصولگرايان را داشتند، گفت: بله. اولين بار چنين حرفي را در سايت‌ها ديديم. يا مطلبي كه راجع به آقاي محصولي نوشته بودند كه ايشان به عنوان مشاور اقتصادي جبهه پايداري فعاليت مي‌كند. اصلاً جبهه پايداري مشاور اقتصادي ندارد! بعد رفته و با آقاي رئيس جمهور صحبت كرده است. اين هم از اساس دروغ بود كه آنها هم تكذيب كردند.

ولايتي افزود: بايد از اين چند مطلب نتيجه‌اي را بگيريم. اوايل دهه 60 كه وزير خارجه بودم، خدمت حضرت امام(ره) رسيدم. در آن جلسه‌اي كه خدمت ايشان مشرف شديم، بعضي از نمايندگان دوره اول يا دوم مجلس نظرات غير سازنده‌اي عليه وزارت خارجه مطرح مي‌كردند. ما رفتيم خدمت امام گله كرديم كه حكومت تازه شكل گرفته و وزارت خارجه آن از زير صفر شروع شده است، چون ما وزارت خارجه زمان شاه را كاملاً به هم زديم و وزارت خارجه جديد را با افراد جديد و ديپلماسي جديد راه انداختيم. در آن شرايط كه عده‌اي چوب لاي چرخ بگذارند، مصلحت نظام نبود. جلوي حضرت امام بولتني از بولتن‌هاي مخصوصي بود كه خبرگزاري جمهوري اسلامي مخصوص ايشان تهيه كرده بود. ايشان گفتند: «به اين نگاه كنيد، پر از مطالبي است كه عليه من در رسانه‌هاي دنيا گفته‌اند» منظورشان اين بود كه به اين حرف‌ها توجه نكنيد و كارتان را بكنيد.

با داشتن انسجام نبايد به شايعه پراكني‌ها توجه كنيم

وي ادامه داد: الان هم عرض مي‌كنم اگر بين خودمان انسجام وجود داشته باشد و كار را پيش ببريم، نبايد به اين گفته‌ها، شايعه پراكني‌ها، نشر اكاذيب و جنگ رواني كه داخل و خارج راه مي‌اندازند، توجه كنيم. اينها ما را از كارمان منصرف نكند، ضمن اينكه با هوشياري پيش برويم و مراقب باشيم كه دشمن يا رقيب مي‌خواهد چه كار كند. چرا گفتم رقيب؟ چون همه كساني كه اين چيزها را مي‌نويسند دشمن نيستند، خيلي‌ها در داخل هستند كه نظام را قبول دارند، اما در رقابت انتخاباتي رقيب اصولگرايان‌اند. بنابراين نمي‌توانيم بگوييم دشمن‌اند. اينها به اين راه‌ها از جمله كار مطبوعاتي و رواني متوسل مي‌شوند. ضمن اينكه بايد هوشيار، حساس و مراقب باشيم و اگر چيزي را نسبت دادند به موقع تكذيب كنيم تا آن شايعه بي‌پايه جا نيفتد، در عين حال اين نوع حركات نبايد ما را از مسير اصلي باز بدارد.

وي با رد شايعه استعفايش، درباره اينكه اخباري منتشر شده بود كه جنابعالي گلايه‌هايي داشتيد، گفت: بله. اين گلايه‌ها را خدمت آيت‌الله مهدوي‌كني مطرح كرديم كه به نقل از يكي از دوستاني كه آن شخص هم آدم موجّه و مورد تأييد اصولگرايان است، در بعضي از سايت‌ها مطالبي گفته شده بود كه از آن مطالب گله كردم. در واقع مطالب فقط عليه من نبود و اين‌طور نقل شده بود كه كميته سه نفره ابتكار گروه منحرف است و بنده ـ‌ كه جزء ناچيزي هستم ‌ـ ، آقاي دكتر حدادعادل رئيس سابق مجلس و جناب آقاي عسگراولادي پيشكسوت مبارزه در كشور عضو آن هستيم. حالا گروه منحرف چه محلي از اِعراب دارد كه بيايند ما را معلوم كنند كه ما ابزار دستشان هستيم. بعداً ايشان اين مورد را تكذيب كرده بود. اين‌طور كه از تكذيب ايشان فهميديم معلوم شد بعضي از سايت‌ها به مصاحبه ايشان مطالبي از خودشان اضافه كرده‌اند.

اين‌كه گفته شود حدادعادل و عسگراولادي مخلوق ابتكارات گروه منحرف هستند، اهانت بزرگي بود

وي در ادامه در پاسخ به اين‌كه يعني گلايه جنابعالي را به عنوان خروج از كميته سه نفره منتشر كرده بودند؟ گفت: بله. از سوي ديگر عده‌اي مترصد بودند كلمه‌اي گفته شود و همان‌طور كه عرض كردم آنهايي كه اين مطلب را منتشر مي‌كنند دشمن نيستند، فكر مي‌كنند رفيقند. اينها مطلبي از شخصيت محترمي پرسيده‌اند و آن شخصيت نظرشان را گفته‌اند و بعد مطالبي به آن اضافه كردند و آن مطلب مبنا قرار گرفت و يك كلاغ چهل كلاغ كردند. همان‌طور كه از آن طرف بعضي از سايت‌هاي طرف مقابل كه با سه نفري موافق نبودند گفتند: «ولايتي از سه نفري آمد بيرون». درحالي كه اين نبود و حرفي كه زدم دفاع از كميته سه نفري بود، نه دفاع از خودم. عرض مي‌كنم بنده جزء ناچيز سه نفر هستم، ولي اين‌كه گفته شود دو نفر ديگر آقاي دكتر حدادعادل و آقاي عسگراولادي مخلوق ابتكارات گروه منحرف هستند، اهانت بزرگي بود.

با هيچ گروهي ارتباط تشكيلاتي ندارم

ولايتي در پاسخ به اينكه شايعه ديگري كه مطرح شد اين بود كه رابطه عاطفي و متفاوتي بين جنابعالي از كميته 7 نفره با جبهه پايداري كه جديداً تشكيل ‌شده هست و جنابعالي به نوعي مدافع اين مجموعه هستيد، نظرتان چيست؟ گفت: بنده اخيرا در مجموعه‌اي از بزرگان مؤتلفه سخنراني كردم. ممكن است بعد از اين‌كه اين سخنراني پخش شود عده‌اي بگويند كه فلاني سمپات مؤتلفه است. يك موقعي جامعه مهندسين مرا دعوت كرده بود كه رفتم و در آنجا سخنراني كردم. يك بار به شوراي مركزي ايثارگران رفتم و سخنراني كردم. اينكه فردي جايي سخنراني كند يا با كسي از مجموعه اصولگرايان كه هر كدام به سليقه‌اي متصل هستند، ارتباط داشته باشد، به اين معني نيست كه با آنها ارتباط تشكيلاتي داشته باشد. بنده ارتباط تشكيلاتي با هيچ گروهي ندارم. نه با مؤتلفه، نه جبهه پايداري و نه با ايثارگران، ولي همه اينها را اصولگرا مي‌دانم. آن شايعه هم درست نيست. گفته شده بود آقاي دكتر صدر، آقاي مهندس محصولي و بنده داريم پشت صحنه كارهايي مي‌كنيم. اين حرف درست نيست.

اصل جبهه پايداري را قبول دارم

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در پاسخ به اين‌كه آيا اصل جبهه پايداري را قبول داريد؟ گفت: البته كه قبول دارم، چرا نداشته باشم؟ همان‌طور كه بقيه هم براي خودشان گروه درست كرده‌اند، چه ايرادي دارد؟ اينها هم يك گروه اصولگرا هستند و در شرايط بسيار سختي كه داشتند، مواضع ولايي خود را حفظ كرده‌اند و پايبندي‌شان را به نظام نشان دادند. اين بزرگان و دوستان مجموعه‌اي از افراد سابقه‌دار در انقلاب، مبارزه و دفاع مقدس و همه عرصه‌هايي كه اين نظام بدان‌ها نياز داشته است، هستند. فردي مثل جناب آقاي حسينيان، رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي يك شخص شجاع اصولگرايي است كه در دوران سخت اوايل دولت اصلاحات، صحبتي كرد كه آن زمان كسي جرات آن‌جور حرف زدن را نداشت و در جهت جمع‌آوري و انتشار اسناد انقلاب اسلامي بسيار زحمت كشيدند و همواره پايبندي‌شان را نشان دادند. شخصي مثل آقاي دكتر الهام كه عضو شوراي نگهبان بوده است، همواره پايبند مباني بوده است. شخصي مثل مهندس محصولي از فرماندهان برجسته سپاه در دفاع مقدس بود و تا جنگ بود ايشان در جبهه بود و خدمت مي‌كرد و بعد از آن هم در هر عرصه‌اي كه ممكن بود خدمت كرده است. اشخاص ديگر مثل حجت‌الاسلام آقاتهراني، آقاي دكتر لنكراني ـ ‌وزير سابق بهداشت ‌ـ كه همگي از دوستان خوب اصولگرا هستند. چه اشكالي دارد كه جبهه پايداري تشكيل شود؟ همان‌طور كه جامعه مهندسين، مؤتلفه، ايثارگران و ره‌پويان هستند و فعاليت مي‌كنند.

وي در ادامه در پاسخ به اين‌كه آيا جنابعالي قصد نامزدي نداريد؟، گفت: خير.

محدوديتي براي نامزدي اعضاي 15 نفره در انتخابات نمي‌گذاريم

ولايتي كه با هفته نامه شما گفت‌وگو مي‌كرد، همچنين در پاسخ به اينكه آيا بحثي درباره اينكه اعضاي 15 نفره نامزد نباشند، مطرح نشده است؟ گفت: خير. هيچ شرطي نيست. بعضي‌ها نظرشان اين بوده است، اما ما محدوديتي براي اين كار نمي‌گذاريم و بعضي از اشخاص مثل آقاي مهندس باهنر هستند كه الان نايب رئيس مجلس هستند، حالا به ايشان بگوييم كه شما حق نداريد كانديدا شويد. چرا نبايد بشود؟ يا ديگراني كه هستند اشكالي ندارد، ولي بنده قصد كانديداتوري ندارم.

 شركت يا عدم شركت اصلاح طلبان در انتخابات به خودشان مربوط است

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم گفت: اين‌كه اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدي شركت مي‌كنند يا نمي‌كنند به خودشان مربوط است. شوراي نگهبان هر كسي، تحت هر عنوان يا تحت نام هر گروهي كاري كرده كه حكايت از بي‌اعتقادي او به نظام جمهوري اسلامي است و يا حركتي ضد جمهوري اسلامي دارد، حتماً صلاحيت او را براي مجلس تأييد نمي‌كند، حالا از هر جا و هر گروهي كه مي‌خواهد باشد، ولي قطعاً كساني كه مخالف جمهوري اسلامي هستند اين را مي‌دانند كه اگر در چارچوب نظام كار نكنند، بايد بروند زير پرچم آمريكا، انگليس و صهيونيست‌ها. نمونه‌هايش را ديده‌ايد كساني كه مي‌خواستند كارهاي ديگري بكنند، اينجا مجال نداشتند رفتند آنجا و عمله و اكله راديوها و عوامل بيگانه شدند و گزارش‌هايي كه داريم حكايت از اين مي‌كند كم‌كم آنهايي كه تاريخ مصرفشان گذشته است، به فلاكتي افتاده‌اند كه قبلاً تصور نمي‌كردند.

وي ادامه داد: يك علت اين است كه علي‌رغم اين‌كه خيلي از كساني كه اين‌طور حركت مي‌كنند و مدعي‌اند كه دنيا را مي‌شناسند، دنيا را نمي‌شناسند. نمي‌دانند كشورهاي غربي و حاكمان بر غرب هيچ رحم و برادرخواندگي با كسي ندارند. ببينيد شاه يك عمر به اين‌ها خدمت كرد. شاه كتابي دارد با عنوان «پاسخ به تاريخ». در آن از آمريكايي‌ها گله مي‌كند كه هرچه اينها خواستند ما به آنها داديم. هرچه گفتند انجام داديم. با اين حال شاه كه از اينجا رفت، آمريكايي‌ها ديدند تاريخش سر آمده، البته قبل از اينكه انقلاب پيروز شوند ديدند تاريخش سر آمده است. بعدازظهر روز 26 دي سفير آمريكا، سوليوان به شاه مي‌گويد: «برو!» شاه هم از سوليوان گله كرد كه به من گفتند برو! فكر كنيد كه سفير يك كشور به رئيس يك كشور بگويد برو! از همين مورد تفاوت بين حكومت حالا و حكومت آن موقع معلوم مي‌شود كه سفير مي‌گويد برو مي‌رود، مي‌گويد بيا مي‌آيد.

ولايتي در پايان عنوان كرد: حسن قدسي كه تاريخ صدساله ايران را نوشته است، مي‌گويد: «به سركنسول انگليس در مشهد راجع به قضيه رضاشاه گفتم كه چگونه رضاشاه را تبعيد كرديد؟ گفت ما خودمان آورديم و خودمان هم برديم». حالا آمريكايي‌ها هم مي‌گويند ما خودمان آورديم و خودمان برديم و در خاك امريكا هم راهش ندادند. با فلاكتي مُرد و در قبرستاني در حومه قاهره دفن شد. اين سرنوشت را كساني كه با جمهوري اسلامي و در حقيقت با مردمشان در مي‌افتند، به اميد اين‌كه آمريكايي‌ها از آنها حمايت مي‌كنند ببينند. بايد بدانند وقتي تاريخ مصرفشان گذشت، ـ‌ اگر بخواهيم محترمانه بگوييم ‌ـ آمريكايي‌ها اينها را كنار مي‌گذارند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عامک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
0
0
حیف شما که برین مجلس در مقامی که هستید خدمتگذارترید !
ميرزا قلمدون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
0
0
البته عاقبت انديشي فرموده اند كه قصد نامزدي در انتخابات را ندارند!!!
نظرات بینندگان