arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
حفظ میراث مردم ملاحظات سیاسی ندارد

معاون میراث فرهنگی کشور: سعدآباد و نیاوران متعلق به دستگاه خاص نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون میراث فرهنگی کشور گفت: برای حفظ میراث مردم مطاحظه سیاسی و افراد را نمی کنیم و کاخ های سعد آباد و نیاوران اموال مردم است و نه دستگاه خاص.
 
به گزارش ایرنا ، محمدحسن طالبیان عصر چهارشنبه در نشست خبری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: وظیفه حاکمیتی و نظارتی ما ایجاب می کند تا از اموال و اماکن میراثی مردم پایش جدی کنیم.

وی افزود: در مورد تصاحب کاخ های نیاوران و سعد آباد توسط بنیاد مستضعفان، اگر ما اهمالی کنیم و این اموال مصادره یا تخریب شوند مورد مواخذه هستیم.

طالبیان ادامه داد: در سه سال گذشته از همه دستگاه ها خواسته ایم تا فهرست اموال میراثی خود را اعلام کنند که متاسفانه به جز آموزش و پرورش ، وزارت علوم و سازمان اوقاف و امور خیریه که بخشی از اموال خود را اعلام کرده اند ، باقی دستگاه ها به مکاتبات متعدد ما پاسخی ندادند.

وی اضافه کرد: ناگزیر شدیم تا از طریق شورای عالی میراث فرهنگی به ریاست اسحاق جهانگیری موضوع را پیگیری کنیم که متعاقبا جهانگیری بخشنامه ای را به همه نهادها برای ارائه فهرست اموال تاریخی شان ابلاغ و آنها را موظف به اجرای آن کرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: پس از گذشت مدت قابل توجهی از این بخشنامه هنوز دستگاه ها همکاری لازم را با ما ندارند به همین منظور به سازمان بازرسی کل کشور متوسل شدیم تا برای حفظ ثروت ملی اقدامی انجام دهیم.

وی در مورد ثبت خانه ثابت پاسال و موانع موجود نیز گفت: متاسفانه این خانه تاریخی در طرح تفصیلی شهری دیده نشده ، در حالی که از نظر اجتماعی ، تاریخی و معماری و شهرسازی دارای ارزش های ثبت ملی است.

طالبیان خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای نیز بجای اظهار نظر درباره تخریب و تعریف کاربری جدید برای خانه ثابت پاسال باید در حفظ این ثروت ملی پیشقدم و حساس باشند.

وی یادآور شد: با وجود گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر توافق با مالک فعلی برای دخل و تصرف در بخش غیر تاریخی این مکان به صراحت می گویم که هر گونه تصمیم گیری در مورد خانه ثابت پاسال باید به ترتیب از فرآیند رسمی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی ، کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی گذر کند و هیچ شخصی از من گرفته تا دیگری حق دور زدن این فرآیند را ندارد.

** حفظ میراث فرهنگی از نظر قوانین در تنگنا قرار دارد

حقوقدان برجسته کشور در این نشست گفت: از جنبه تاریخی فرمان مشروطه در سال 1285 در کاخ صاحب قرانیه نیاوران توسط مظفرالدین شاه امضا شده و بهانه بنیاد مستضعفان برای تصاحب این کاخ به عنوان اموال پهلوی غیر قابل قبول است.

نعمت احمدی افزود: کاخ سعد آباد نیز به دوره تاریخی احمدشاه برمی گردد ، بنابر این نه متعلق به شاه سابق بلکه متعلق به اموال دولت ایران است.

وی ادامه داد: از نظر حقوقی نیز علاوه بر مطالبی که امام خمینی(ره) در روزهای نخست پس از انقلاب اسلامی عنوان کردند لایحه قانونی کاخ های نیاوران و سعدآباد در تاریخ بیست و سوم فروردین 59 نگهداری این کاخ ها را به میراث فرهنگی سپرده است.

** چرا قاضی پرونده از لایحه قانونی سال 59 بی اطلاع بود؟

نعمت احمدی در باره رای صادره ( به نفع بنیاد ) در دادگاه اولیه مناقشه بین سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و بنیاد مستضعفان برای نگهداری از کاخ های سعد آباد و نیاوران تاکید کرد: چرا قاضی این دادگاه از وجود لایحه قانونی سال 59 مطلع نبوده است؟

این قاضی برای صدور چنین آرائی که اخلال محسوب شده و غیر قانونی است باید به زندان برود.

وی افزود: صدور یک رای ابهام آمیز و غلط که من بعد از 40 سال می دانم که چرا و به چه شکل صادر شده است هزینه زیادی برای وجهه کشور دارد و حاکمیت را ضعیف نشان می دهد.

این حقوقدان شهیر اظهار کرد: این بنیادها وابسته به دولت نیستند ، به عنوان قائم مقام عمل می کنند و متاسفانه در جاهای مختلف که به حقوق مردم تعدی می کنند مسجدسازی را در آن مکان پوشش قرار می دهند در حالی که قانون می گوید: هر اموالی یا مجموعه ای که سابقه میراثی داشته باشد باید تحویل میراث فرهنگی شود.

** خلاء قانونی داریم

مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی گفت: بخشی از مشکلات ما درباره اموال و اماکن تاریخی به دلیل قوانین فرسوده است.

یحیی نبی زاده افزود: نگاه کلی سازمان میراث فرهنگی این است که قوانین مربوط به این حوزه مورد بازنگری و به روز رسانی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مطالعات فاز اول این پروژه در اواخر سال 95 اتمام یافت و با همکاری مجلس پیش نویس لایحه قانونی میراث فرهنگی در حال تدوین است که کمک می کند تا برداشت های متعارف در محاکم کاهش یابد.

نبی زاده اضافه کرد: قوانین کیفری نیز که فقط قوه قضائیه تصمیم گیر آن است با دعوت و مشارکت نمایندگان این قوه در حال بازنگری است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اظهار نظر نایب رییس کمیسیون حقوقی مجلس در باره ناکارآمد بودن میراث فرهنگی در ثبت آثار گفت: اظهار نظر ایشان بر اساس اسناد پذیرفته نیست.

وی گفت: ما در حوزه قوانین میراث فرهنگی خلاء های قانونی داریم با اینحال در 10 سال گذشته مطابق اسناد به اندازه 70 سال گذشته آثار میراث فرهنگی ثبت شده است.

** برای ثبت خانه ثابت پاسال نیازی به همکاری میراث تهران نداریم

مدیرکل حفظ و ثبت آثار و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور نیز عنوان کرد: به روال معمول برای ثبت خانه ثابت پاسال باید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در طول دو سال گذشته پرونده را جمع آوری کرده و برای ما ارسال می کرد ، اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده و بر اسال روالی که داریم راسا نسبت به این موضوع اقدام کردیم ، مقدمات ثبت فراهم شده و ضرورتا نیازی برای همکاری با میراث استان تهران نداریم.

فرهاد نظری خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تخریب خانه های تاریخی با شورای عالی معماری و شهرسازی توافق کردیم تا به شهرداران ابلاغ کند هر گونه صدور مجوز برای تغییر و تخریب خانه های قبل از سال 1355 را به اطلاع ما برساند.
نظرات بینندگان